Akai MPC 500 of Roland SP-555

Niekos

Ingeburgerd
Hallo,

Ik ben al een tijd opzoek naar een sampler, met een redelijke prijs.
Die geschikt is voor live/productie gebruik. Mijn bedoeling is om een liveact op te zetten, en dat ik niet in de steek wordt gelaten door een computer, zoals nu is mijn computer erg onbetrouwbaar en een nieuwe aanschaffen zit niet in mijn budget.

Met de sampler wil ik graag ook complete tracks maken als dit mogelijk is, het gaat hierbij om minimale techno.

Dus de keuze valt eigenlijk op een Akai MPC 500 of een Roland SP-555.

Wat te doen?

voor zover ik de SP serie van roland ken zijn ze qua sequencer mogelijkheden een beetje beperkt.. een mpc is qua sequencer een stuk uitgebreider en beter, maar qua effecten stelt het (naar mijn mening) erg weinig voor.. een MPC moet je meer zien als een sequencer waarmee je lekker samples kan knippen, filter(lfo, bpf, hpf, lpf filters), een beetje bewerken en pitchen, een SP kan je meer zien als een sampler met veel effecten en filters ..

in een notendop

beestachtig,

bedankt voor je reactie. Ik zou dus ook tracks kunnen maken op de SP? maar dit gaat beter op de MPC? ik wil het een beetje als een soort vervanger van Ableton. Dus loops gaan afspelen, is dit beter te doen op een SP of op een MPC? auto tempo sync zoals in Ableton, kan dit op 1 van beide?

Waar zou jij persoonlijk voor gaan?

waar ik persoonlijk voor zou gaan is irrelevant, omdat ik heel anders in mijn schoenen sta qua muziek maken dan jij waarschijnlijk. Het ligt er aan wat je wilt. in de MPC heb je een tap tempo button waarmee je mee kan tappen met je loop om zodoende achter het tempo te komen. Ik weet zo niet of een SP dat kan, dat zou je even in de handleiding moeten checken..

wat wel heel fijn is aan de mpc is dat een trackmute screen hebt, hier kan je al je sporen muten en weer aanzetten.. (dus live een opbouw maken van je tracks en loops in je eigen volgorde)..

dit is echt een mega moeilijke keuze, het lijkt er wel op dat de MPC veel meer mogelijkheden bied, tot het maken van complete tracks en dat ik met de SP-555 dit niet kan. Het enige mogelijke nadeel van de MPC zou zijn de FX en de 12 pads? maar hier kun je wel weer 4 banken gebruiken en bij de SP maar 2. Verder kan ik de sequenzes achteraf ook bewerken, dit kan bij de SP niet.

En de FX zou ik later op kunnen lossen door bv een Kaos Pad?

Ik heb de video's bekeken, het maakt het behoorlijk moeilijk. Hier op synthforum zijn er ook niet zoveel fans van het nieuwe Roland? alleen de V-synth valt in smaak. hopelijk krijg ik nog meer reacties.

zover ik weet gaan loops het beste op de Roland. Als je hier 1 of 4 bars inlaad zet ie deze automatisch op het tempo dacht ik. Ik heb zelf een MPC1000 gehad, ze hebben wel timestretching maar kunnen dit niet live. Je begint dus met het bpm waarop je ook eindigd. Ze zijn meer geschikt voor 1 hit samples (een kickje, een snare, geen loop dus) en hebben daarvoor een mooie sequencer.

Dus; mijn mening:
Loops: Roland
Onehit: MPC

:)

zover ik weet gaan loops het beste op de Roland. Als je hier 1 of 4 bars inlaad zet ie deze automatisch op het tempo dacht ik. Ik heb zelf een MPC1000 gehad, ze hebben wel timestretching maar kunnen dit niet live. Je begint dus met het bpm waarop je ook eindigd. Ze zijn meer geschikt voor 1 hit samples (een kickje, een snare, geen loop dus) en hebben daarvoor een mooie sequencer.

Dus; mijn mening:
Loops: Roland
Onehit: MPC

:)

Beste kerel dan wil ik toch wel even melden dat jij je mpc1000 niet goed genoeg gekent hebt!!want je kunt zeker wel met een mpc 1000 in een keer real time de pitch van je sample naar beneden of boven trekken zonder dat de tempo veranderd en nog veel meer,als je maar een phraese(hoe je het ook schrijft:r) van je sample maakt en daarna kun jij met elk gewenst tempo die je uit kiest je sample in laden zonder dat je bang hoeft tezijn dat je sample niet met de beat mee loopt,ik moet wel er bij zeggen dat het wel pas kan met die akai os 2,20.:okdan:

Thanx voor de antwoorden, kijk ik wil eigenlijk beide, one hits zodat ik ook tracks kan maken, en loops zodat ik liveacts kan doen zoals bv met Ableton.

Ik heb geen geld voor de MPC 1000, is het dan nog steeds de SP-555 die ik moet nemen of de MPC-500?

Ook ik was serieus aan het kijken naar de MPC-500, het leek me een erg cool apparaatje dat ook nog eens binnen mn budget paste qua nieuwprijs.
Na demo'en in de winkel was ik behoorlijk enthousiast..

Maar na het lezen van de vele negateve gebruikerservaringen van gebruikers van de mpc-500 hier op synthforum en mpcforum.com heb ik er uiteindelijk voor gekozen om hem niet aan te schaffen.

Ik las een heleboel berichten over het brakke O.S. van de mpc-500...
Samples die verdwijnen, memorycards die onleesbaar worden, random bugs etc. Ik wilde graag een mpc maar had geen zin in gezeik.

Als je graag een nieuwe generatie mpc wil aanschaffen kan je het beste een een 2e hands mpc-1000 kopen. Die is veel completer en vooral stabieler..

Ik zou die zeker ook verkiezen boven een sp-555.. volgens mij is die niet echt geschikt om tracks om te maken maar meer een dj sampler om samples te triggeren...

Je weet toch dat er in de SP555 GEEN SEQUENCER zit zoals wél in de SP606 het geval was. En dat was dan al maar een 4 tracks sequencer.
De SP555 is eerder een grote versie van de SP404 en zo.

Niet als sequencer te gebruiken dus. Zoek maar in de handleiding, je zal nergens het hoofdstuk over sequencen vinden.

De MPC500 lijkt me ok. Ik denk dat er veel bugs inzitten, mss teveel om erop te vertrouwen om er live mee te gaan. Ik zou het ding wel kopen voor thuis, maar niet als sequencer voor live vanwege alle negatieve commentaren. Thuis maakt het niet zoveel uit als het apparaat eens vastloopt.

Het minimum is een MPC1000. Dat apparaat zou ik graag kopen, maar momenteel heb ik het niet nodig omdat mijn PC en laptop het beiden doen, en ik voor 800-900 euro wel andere zaken kan kopen dan nóg een apparaat om muziek mee te maken. Had ik 900 euro over, kocht ik er direct één.

Of tweedehands iets kopen, of iets langer sparen. Dan ben je zeker dat je een nuttig toestel koopt.

De SP555 is dus wel uitgesloten denk ik, is meer op live loopen en effecten steken naar dj's gericht.

uhm, in de sp 404 zit wel een sequencer...

misschien is ableton live wat voor je niekos, met een laptop, anders zou ik inderdaad ook een mpc 1000 aanraden..

hoi,

kijk ook eens naar de su-700, dat lijkt meer op ableton.

op zich is het goed mogelijk om tracks te maken op een mpc (ik gebruik zelf een mpc1000), maar dit is vergeleken met een pc echt primitief.
b.v. standaard geen grid edit, geen undo, enz. het opslaan en managen van files is ook redelijk omslachtig.

mijn workflow wat de mpc betreft is: ik maak tracks op de computer, waarbij ik de mpc echt als een los instrument beschouw (bv vanaf pc triggeren via midi notes, mpc sequencer via clock laten meelopen enz). de audio van de mpc gaat weer terug de computer in en dan kan je met bv logic makkelijk 1 bar audio bouncen naar wav. idem ditto met softsynths, of andere hardware synths. het is voor zover ik weet niet mogelijk om met de mpc precies 1 bar te recorden via midi clock sync ofzo.

anyway, het resultaat is een stapel loops, (zoals je files voor ableton) en die upload ik dan naar de flashkaart van de mpc. vervolgens bouw ik de tracks weer min of meer op op de mpc voor een liveset.

dus.. kutwerkje, maarja. er zijn talloze andere manieren hoor, maar besef wel dat mpc en computer echt niet te vergelijken is en het een behoorlijke schok kan zijn om op de mpc te sequencen

my 2 cents

pfew, omslachtig.... mpc op midi clock sync zetten, ik druk in cubase op record na mn tempo gefixed te hebben(maar die stuurt ie toch door naar de mpc) en hij neemt 1 of 2 of 3 of 4 of 5 of 6 whatever bars op.. en zo doe ik dat voor al m'n losse tracks

Woow, jezus, dat os is echt veeeeeel cooler! (net gekocht)

Back