mooie delays en reverbs voor zangstem en EQ voor cubase

bart1986

Stamgast
Ik gebruik Cubase SX3 en maak op het moment gebruik van de standaard bij het product geleverde reverbs en delays, maar zou toch graag wat meer dingen willen horen. Gaat hier over pop/r&b/reggae music. Dus geen hele idiote delays of reverbs.

Ook ben ik opzoek naar een EQ met een heel duidelijke interface. Ik vind de interface van de geleverde eq in cubase niet echt fantastisch.

Ben je op zoek naar freeware plugins of wil je er voor betalen. En indien je er voor wilt betalen.. wat is je budged?

Zelf werk ik met vrijwel alleen Waves en Sonnox plugins. Ik vind de kwaliteit gewoon uitstekend. Ik heb Cubase 4 en moet zeggen dat de plugins die er standaard inzitten, wel een stuk beter zijn dan de plugins in SX3.
Toch haalt 't het niet met de API EQ van Waves bijvoorbeeld.. of de limiter van Sonnox.

Voor vocalen gebruik ik de laatste tijd eigenlijk altijd de Waves API 560 EQ in combinatie met de SSL bus compressor. Dan ben ik er al bijna, wat betreft het lekker maken van de vocalen. (meestal nog wel een tikkeltje reverb en/of delay en een de-esser helemaal in het begin.. maar stel ik zou maar 2 plugins mogen gebruiken, dan de Waves API560 en Waves SSL bus compressor!! )

Ik gebruik eigenlijk altijd wel reverb en/of delay, maar gebruik niet teveel, want dan klinkt het echt niet meer lekker. (die fout maakte ik in het begin maar al te vaak). Zelf ben ik heel tevreden met Sonnox Reverb of Rverb van Waves. Zoals ik al had gezegd, werk ik eigenlijk alleen met Waves en Sonnox. Hoe reverbs van andere fabrikanten klinken weet ik dus niet.

Wat delay betreft werkte ik vaak met de standaard delay plugin in Cubase SX3 en later Cubase 4. De laatste tijd gebruik ik Retro Delay van e-phonic. Werkt prima, klinkt helemaal zoals ik wil dat een delay plugin klinkt.. hehe.. Probeer het eens: http://www.kvraudio.com/get/959.html De reden dat ik niet een delay van Waves gebruik, is puur omdat die mij niet bevalt en Sonnox heeft geen delay.. dus vandaar. :)

Succes!

Laatst gewijzigd:
Dag Bart,

Ik weet niet wat je budget is, maar met een UAD Flexi pak geraak je al een heel stuk verder, mooie reverbs.
En tevens heb je ook enkele goed equalizers.
(en bij de aankoop krijg je een voucher van 500 Dollar om plugins te kopen, waaronder Rupert Neve!!!)
De delay van de sx3 vindt ik persoonlijk ook niet slecht

Ben je op zoek naar freeware plugins of wil je er voor betalen. En indien je er voor wilt betalen.. wat is je budged?

Zelf werk ik met vrijwel alleen Waves en Sonnox plugins. Ik vind de kwaliteit gewoon uitstekend. Ik heb Cubase 4 en moet zeggen dat de plugins die er standaard inzitten, wel een stuk beter zijn dan de plugins in SX3.
Toch haalt 't het niet met de API EQ van Waves bijvoorbeeld.. of de limiter van Sonnox.

Voor vocalen gebruik ik de laatste tijd eigenlijk altijd de Waves API 560 EQ in combinatie met de SSL bus compressor. Dan ben ik er al bijna, wat betreft het lekker maken van de vocalen. (meestal nog wel een tikkeltje reverb en/of delay en een de-esser helemaal in het begin.. maar stel ik zou maar 2 plugins mogen gebruiken, dan de Waves API560 en Waves SSL bus compressor!! )

Ik gebruik eigenlijk altijd wel reverb en/of delay, maar gebruik niet teveel, want dan klinkt het echt niet meer lekker. (die fout maakte ik in het begin maar al te vaak). Zelf ben ik heel tevreden met Sonnox Reverb of Rverb van Waves. Zoals ik al had gezegd, werk ik eigenlijk alleen met Waves en Sonnox. Hoe reverbs van andere fabrikanten klinken weet ik dus niet.

Wat delay betreft werkte ik vaak met de standaard delay plugin in Cubase SX3 en later Cubase 4. De laatste tijd gebruik ik Retro Delay van e-phonic. Werkt prima, klinkt helemaal zoals ik wil dat een delay plugin klinkt.. hehe.. Probeer het eens: http://www.kvraudio.com/get/959.html De reden dat ik niet een delay van Waves gebruik, is puur omdat die mij niet bevalt en Sonnox heeft geen delay.. dus vandaar. :)

Succes!
Dankje, ik zal eens gaan rondlezen en kijken voor die producten. Overigens wat je zegt over hoeveelheid effecten klopt ja, veel mensen gooien hun arrangementen vol met effecten, terwijl een kale stem die goed ge -eq 'd vaak veel charmanter klinkt, beetje reverb erbij en klaar is kees.

Dag Bart,

Ik weet niet wat je budget is, maar met een UAD Flexi pak geraak je al een heel stuk verder, mooie reverbs.
En tevens heb je ook enkele goed equalizers.
(en bij de aankoop krijg je een voucher van 500 Dollar om plugins te kopen, waaronder Rupert Neve!!!)
De delay van de sx3 vindt ik persoonlijk ook niet slecht

Ik moet inderdaad bekennen dat UAD echt heel goede plugins heeft. De reden waarom ik gekozen heb voor Waves en Sonnox is puur omdat ik graag op alle kanalen werk met EQ's en andere effecten en dit prima werkt met Waves/Sonnox op mijn Quadcore computer. Ik kan probleemloos een API EQ op al mijn kanalen zetten en vervolgens heb ik nog mega veel processor kracht over voor reverbs/delays/etc...etc..

Maar de UAD is gewoon wel zo mega extreem verouderd wat betreft de DSP die er op zit, daar ga ik echt geen geld meer voor betalen. De nieuwe (extreem goeie, dat wel) plugins van UAD nemen zoveel kracht, dat je er maar een paar kan draaien op 1 kaartje. Ik snap het niet. Er zit een dik 10 jaar oude grafische chip op zo'n UAD kaartje, iets wat te vergelijken is qua DSP kracht als de eerste 3D chip van 3dfx (voodoo1).. zo rond de 0,5 GFLOP.. waarom zijn ze niet overgestapt op een GF4 GPU ofzo (rond de 50GFLOP) of nog beter, de GF7 GPU (rond de 200 GFLOP).. Ok, zo simpel als ik het nu schets zal het ook niet zijn.. maar toch.. Ik kies nu liever voor native plugins.

Ik wacht echter met smart op een nieuwe UAD kaart die echt VEEL krachtiger is dan de huidige UAD-1. Want dan ga ik denk ik wel overstag!! 8~

heb (heel stiekem) wat van waves gedownload, wil het toch eerst eventjes proberen voor ik het daadwerkelijk koop. En ja ik koop het écht ja. En dat zijn wel ontzettend mooie plugins:halleluja vooral de reverbs ben ik erg over te spreken. Ik zweer als eq inmiddels bij Flux Epure plugin.

SX3 is zeker ook 'stiekem'.

SX3 is zeker ook 'stiekem'.
nee absoluut niet, sta geregistreerd bij kvk als studio, dus zou de kans lopen om al me spullen kwijt te raken door illegale dingen te gebruiken. Zó dom ben ik niet ;)

Ik vind de verb van waves niet meer de beste. Wizoo W2 en W5 zijn 2 stappen hoger dan IR1. De EQ van UAD heeft een qut van 100% maar verder vind ik de sonalkis weer stukken beter.
Al moet ik wel erkennen dat ik toch bijna altijd naar waves EQ ga maar dit is meer gewoonte.

Ik vind de verb van waves niet meer de beste. Wizoo W2 en W5 zijn 2 stappen hoger dan IR1. De EQ van UAD heeft een qut van 100% maar verder vind ik de sonalkis weer stukken beter.
Al moet ik wel erkennen dat ik toch bijna altijd naar waves EQ ga maar dit is meer gewoonte.

Ik weet wel dat Waves absoluut niet de beste reverb heeft. Maar daar staat tegenover dat ik de Rverb heel erg vaak heb gebruikt en heerlijke presets heb gemaakt als starting point en het resultaat vind ik altijd goed te noemen. Ditzelfde geldt ook voor de Sonnox Reverb. In het begin even wennen maar gebruik 'm nu in al mijn tracks. Als ik tijdens het maken/mixen van mijn tracks het gevoel heb dat deze 2 reverbs niet meer het gewenste resultaat kunnen leveren, dan zal ik op zoek naar een andere reverb, maar tot die tijd, bepaar ik me dat geld liever uit. (wil dit jaar een echte (kleine) studio bouwen en heb genoeg spulletjes op mijn verlanglijstje.. :D )

Welke EQ van waves gebruik je dan? De API bundel is mijn laatste aanwinst en sindsdien gebruik ik de 560 EQ echt steeds vaker en vaker. Het is gewoon een heerlijke EQ die ik op vrijwel alles kan gebruiken.

Nog een paar plug-in tips:
Native reverb: Art Acoustic reverb
Convolutie: Altiverb
Delay Ohm Boyz oldie but gooooodie!
More Feedback Machine2 de te kloppen delay plug-in van 't moment, heel uitgebreid en een fantastische sound.
EQ: Sonalksis SV-517 net zoals alles van Sonalksis erg de moeite waard.

Heb met voorgenoemde plug-ins goeie tot heel goeie ervaringen opgedaan, als je vragen erover hebt, shoot.

Back