Ben je op zoek naar freeware plugins of wil je er voor betalen. En indien je er voor wilt betalen.. wat is je budged?
Zelf werk ik met vrijwel alleen Waves en Sonnox plugins. Ik vind de kwaliteit gewoon uitstekend. Ik heb Cubase 4 en moet zeggen dat de plugins die er standaard inzitten, wel een stuk beter zijn dan de plugins in SX3.
Toch haalt 't het niet met de API EQ van Waves bijvoorbeeld.. of de limiter van Sonnox.
Voor vocalen gebruik ik de laatste tijd eigenlijk altijd de Waves API 560 EQ in combinatie met de SSL bus compressor. Dan ben ik er al bijna, wat betreft het lekker maken van de vocalen. (meestal nog wel een tikkeltje reverb en/of delay en een de-esser helemaal in het begin.. maar stel ik zou maar 2 plugins mogen gebruiken, dan de Waves API560 en Waves SSL bus compressor!! )
Ik gebruik eigenlijk altijd wel reverb en/of delay, maar gebruik niet teveel, want dan klinkt het echt niet meer lekker. (die fout maakte ik in het begin maar al te vaak). Zelf ben ik heel tevreden met Sonnox Reverb of Rverb van Waves. Zoals ik al had gezegd, werk ik eigenlijk alleen met Waves en Sonnox. Hoe reverbs van andere fabrikanten klinken weet ik dus niet.
Wat delay betreft werkte ik vaak met de standaard delay plugin in Cubase SX3 en later Cubase 4. De laatste tijd gebruik ik Retro Delay van e-phonic. Werkt prima, klinkt helemaal zoals ik wil dat een delay plugin klinkt.. hehe.. Probeer het eens:
http://www.kvraudio.com/get/959.html De reden dat ik niet een delay van Waves gebruik, is puur omdat die mij niet bevalt en Sonnox heeft geen delay.. dus vandaar.
Succes!