Prijzen?/vergelijken XV-88 / RS-9

roland_roskam

Ingeburgerd
Hoi,

Mijn Yamaha S08 heeft het begeven. Volgens een reparateur is de processor stuk. Maar naar mijn insziens doet de synth het dan helemaal niet meer. Maar gister deed ie het toch nog ff..
Maar hier kan ik niet meer op vertrouwen en ben op zoek naar een opvolger.
Ik heb mijn oog laten vallen op een XV-88 (2000?) en een RS-9 (2001?). Beide van Roland.
Wat zijn mooie (reële) prijzen voor deze synthesizers?
Heeft de RS9 overigens gewogen toetsen??
En wat biedt de één wat de ander niet heeft?

Groet,
Roland

Laatst gewijzigd:
De RS-9 heeft geen gewogen toetsen, maar zoiets als 'half-gewogen', een beetje a la de roland Axx masterkeyboards. De XV88 heeft wel gewogen toetsen.

Er zit toch wel een hoop verschil tussen deze twee 88-toetsensynths. De RS-9 is licht (kan een voordeel zijn qua vervoer), maar biedt slechts beperkte synthese-/tweakmogelijkheden. Je kunt de effecten instellen, en de filtercutoff en -resonance. Maar op elementniveau (Roland noemt dat meestal tones) naar de oscillatoren, dat kan niet in de RS-9. Ook kan uitbreiden met SR-JV- of SRX-kaarten niet. Ik zou er momenteel tweedehands zeker niet meer dan EUR 400 voor betalen, misschien zelfs maximaal EUR 350.

De XV-88 is een echte synthesizer, met de XV-engine, met uitbreidingsslots, enzovoorts. En met een echt gewogen klavier. Dus het is een zwaar beest en zal ook duurder zijn dan een RS-9, maar wel meer waar voor je geld.
Als het gewicht geen deal breaker is en het budget ook niet, dan zou ik vanaf je S08 eerder voor de XV-88 gaan. Die kun je uitbreiden met de ene of andere SRX-kaart (of een van de betere SR-JV-kaarten) en dan heb je gewoon een goeie synth onder de vingers. Ik denk dat een redelijke prijs voor deze synth toch wel zo'n EUR 700 is.

Maar prijzen zijn altijd maar schattingen en de markt bepaalt de prijs, dus kijk maar eens op de ene of andere veilingsite wat ze zoal doen.

Hoi Gertje,

Dank je voor je snelle reactie. Oke, dus de XV88 sluit beter bij mij aan..
En de A90ex? Is dat wat?
Ik begreep dat deze hetzelfde klavier heeft als de XV88. Maar is minder synth? Terwijl deze toch nog wel redelijk aan de prijs is.

Groet,
Roland

Heb de XV-88 nu een jaar of 6 en heb er geen moment spijt van. Heb een jaar terug de Kawai MP8 geprobeerd, speelt ook goed maar niet zoveel beter dan de XV-88. Het is die meerprijs is niet waard naar mijn mening.

De toetsen van de niet te licht maar ook weer niet te zwaar (zoals de Yamaha S80 volgens mij). Maar dat is meer je eigen smaak. De geluiden zijn wel goed maar ik heb ze al weer een tijdje niet gebruikt omdat ik 'm alleen gebruik als masterkeyboard. En de midicontrollers zijn fijn, ik gebruik ze heel veel. Je ziet er 4 maar het zijn er eigenlijk 12 (3 layers).

Volgens mij moet je de XV-88 tweedehands voor een eurootje of 1300 wel kunnen krijgen. Succes! :biertje:

De A90 (zonder ex) is een MIDI-controller met 88 gewogen toetsen. Dus: geen synth, maar alleen een masterkeyboard. Wel zit daar een slot in voor een VE-RD-uitbreidingskaart van Roland (oud type). Die kaart zorgt voor een aantal interne geluiden. Weet niet precies welke, maar in elk geval een acoustische piano, die destijds (en wellicht nog steeds) redelijk wordt gewaardeerd qua geluid, hoewel de nieuwste Roland-pianosounds toch wel een slag beter zijn.

De A90ex is een A90, waar die kaart al in zit (weet niet of 'ie er vast inzit of er ook uit kan).

Heb zelf nooit een A90 bespeeld of gehad (wel een RS-9 gehad en een XV-88 bespeeld en heb nu o.a. een Yamaha S08 ), maar als je er berichten over leest, dan vallen drie dingen op:
- pianogeluid redelijk gewaardeerd (zoals al gezegd is dat mogelijk een gedateerd oordeel)
- speelt heel fijn, heb nog nooit anders gelezen
- is loeizwaar in het vervoer

Maar goed, de A90ex is geen "full-fledged synth". Dus: beperkt qua type geluiden en ik vermoed ook sterk beperkt qua aanpassingsmogelijkheden. Ik weet niet wat je doelstelling is (thuis of 'on the road'? alleen/voornamelijk piano of een wijd arsenaal aan sounds nodig), maar de A90ex verschilt dus meer van je huidige S08 dan de XV88.

Een XV88 lijkt me een goed alternatief (en zelfs een stap vooruit) t.o.v. de S08. Maar een gebruikte S80 of misschien zelfs wel S90 van Yamaha zouden dat ook zijn. Voordeel: je bent bekend met de structuur en sounds van Yamaha - hoewel ikzelf Rolands qua interface prettiger vind (na zowel lange tijd Roland-XV-, Roland-Fantom- alsook Motifeigenaar te zijn geweest). En qua geluiden aan boord zijn bijvoorbeeld de Rhodespiano's (vind ik altijd nog wel van belang) van Yamaha echt wel een stukje beter dan die van de Roland XV-serie. Je kunt natuurlijk wel de SRX-12 in je XV-88 stoppen en dat is echt wel weer superdesuper qua Rhodesgeluid.

Awel, als je duidelijk kunt maken wat je ermee wil, dan zou ik je nog iets preciezer kunnen zeggen wat mijn idee is bij jouw vraag. Maar - zoals onze kroonprins al eens opmerkte - "dat is een mening, en daar staan andere tegenover". Zelf uitproberen (sound en bespeelgemak) blijft het belangrijkste criterium voor dit soort instrumenten, in mijn ervaring zeker wat betreft gewogen klavieren.

Heren,

Dank jullie voor je reacties...
1300 eurootjes voor een XV88 vind ik te veel.. Kan veel goedkoper..
Maar de vraag wat ik ermee wil..
Ik speel in een rock-cover band en speel zo nu en dan mee met kleinere projectjes. Ik wil een goede synth hebben die ik evt. uit kan breiden (RS9, A90ex vallen hiermee af..).
Er moet een goede piano klank (bijv. "Easy" van Beth Hart) in zitten die gecombineerd kan worden met mooie strings (voor bijv. "Alone" van Heart, "My Immortal" van Evanescence). Er moet een goede fender inzetten ("Babe" van Styx). Maar ook mooie synth geluiden ("Time is running out" van Muse, "Jump", "Liquido"). De bediening moet vlot gaan, snel kunnen schakelen.
Daarbij sluit ik'm via midi aan op mijn Hammond XB2 (uiteraard met leslie).
Als ik het zo hoor, wordt het toch de XV-88.. Nu alleen nog zorgen dat de baas ermee akkoord gaat.

Heeft trouwens iemand enig idee wat het euvel met de S08 zou kunnen zijn?
- Je zet hem aan..
- Display gaat aan..
- zes gevulde vakjes...
- en daar blijft het bij.
-- normaal gaat ie verder met "Welcome to S08" (oid)

Laatst gewijzigd:
Geen idee wat het probleem met de S08 kan zijn. Maar is die reparateur een normale Yamaha-dealer? Dan zal zijn oordeel (processor) mogelijk wel het goede zijn...

Marktplaats biedt i.d.d. goedkopere opties voor de XV88 dan de genoemde EUR 1300. Maar als ik zo lees wat je zoekt, zou je dan niet een Motif (Classic) willen? De gewogen toetsen-variant (Motif 8 Classic) vind je denkelijk niet onder de EUR 1000, maar een Motif7 moet zeker te vinden zijn. Goeie Rhodes, zeker een adequate piano, en voor de andere sounds kun je er de Vintage Keys patch library van Dave Polich bijkopen. Kost zo'n 40 euro en die heeft echt goeie vintage sounds, onder andere de Jump-patch (ook al is die zelf ook wel te programmeren of te vinden in de presets) en de dyno-my-rhodes van Babe. Een zwakker punt van de Motif zijn de orgels, maar daar heb je de XB2 al voor...

Maar de XV88 moet ook meer dan voldoen, zeker als je 'm uitbreidt met de juiste kaarten. De SR-JV-80-02 (Orchestral) moet goed zijn (ik heb zelf tot volle tevredenheid de SRX-06 Orchestral en die bevat o.a. die hele SR-JV-80-02-kaart), en voor Rhodes noemde ik al de SRX-12 als beste Roland-optie. Merk wel op, dat de SRX-kaarten prijzig zijn (nieuw EUR 300). De SR-JV-kaarten vind je i.h.a. iets onder de EUR 100 op tweedehands-sites. Wie weet ben je echter al tevreden met het interne materiaal.

Succes.

Hoi,

De monteur is een enigszins erkende dealer in het oosten van het land. Maar eerlijk gezegd heb ik er mijn twijfels bij. Volgens mij hebben ze'm niet eens open gemaakt, de conclusie werd al gauw gesteld. Zelf denk ik aan een los contactje als gevolg van het jaren achter in de auto te hobbelen in het drempelrijke land.
Maar evengoed, ik heb er geen verstand van. De S08 ligt nu bij een beunhaas.
Op het internet heb ik een enigszins betaalbase XV88 gevonden. Wordt nog eventjes voor me vastgehouden...

Groet,
Roland

Wat een weekend. Gister de defecte S08 verkocht en vandaag een XV-88 gekocht!
Vanavond gelijk aan de bak met dat ding.
Echt veel betere geluiden als de S08..

Back