De A90 (zonder ex) is een MIDI-controller met 88 gewogen toetsen. Dus: geen synth, maar alleen een masterkeyboard. Wel zit daar een slot in voor een VE-RD-uitbreidingskaart van Roland (oud type). Die kaart zorgt voor een aantal interne geluiden. Weet niet precies welke, maar in elk geval een acoustische piano, die destijds (en wellicht nog steeds) redelijk wordt gewaardeerd qua geluid, hoewel de nieuwste Roland-pianosounds toch wel een slag beter zijn.
De A90ex is een A90, waar die kaart al in zit (weet niet of 'ie er vast inzit of er ook uit kan).
Heb zelf nooit een A90 bespeeld of gehad (wel een RS-9 gehad en een XV-88 bespeeld en heb nu o.a. een Yamaha S08 ), maar als je er berichten over leest, dan vallen drie dingen op:
- pianogeluid redelijk gewaardeerd (zoals al gezegd is dat mogelijk een gedateerd oordeel)
- speelt heel fijn, heb nog nooit anders gelezen
- is loeizwaar in het vervoer
Maar goed, de A90ex is geen "full-fledged synth". Dus: beperkt qua type geluiden en ik vermoed ook sterk beperkt qua aanpassingsmogelijkheden. Ik weet niet wat je doelstelling is (thuis of 'on the road'? alleen/voornamelijk piano of een wijd arsenaal aan sounds nodig), maar de A90ex verschilt dus meer van je huidige S08 dan de XV88.
Een XV88 lijkt me een goed alternatief (en zelfs een stap vooruit) t.o.v. de S08. Maar een gebruikte S80 of misschien zelfs wel S90 van Yamaha zouden dat ook zijn. Voordeel: je bent bekend met de structuur en sounds van Yamaha - hoewel ikzelf Rolands qua interface prettiger vind (na zowel lange tijd Roland-XV-, Roland-Fantom- alsook Motifeigenaar te zijn geweest). En qua geluiden aan boord zijn bijvoorbeeld de Rhodespiano's (vind ik altijd nog wel van belang) van Yamaha echt wel een stukje beter dan die van de Roland XV-serie. Je kunt natuurlijk wel de SRX-12 in je XV-88 stoppen en dat is echt wel weer superdesuper qua Rhodesgeluid.
Awel, als je duidelijk kunt maken wat je ermee wil, dan zou ik je nog iets preciezer kunnen zeggen wat mijn idee is bij jouw vraag. Maar - zoals onze kroonprins al eens opmerkte - "dat is een mening, en daar staan andere tegenover". Zelf uitproberen (sound en bespeelgemak) blijft het belangrijkste criterium voor dit soort instrumenten, in mijn ervaring zeker wat betreft gewogen klavieren.