Gewoon... een goede mixer.

LOWtense

Hallo!
Mixer-tip:
Ik ben op zoek naar een goede mixer, eentje waarbij ik een bandrecorder, cassettedeck, platenspeler, geluidskaart en mijn MPC aan kan hangen.
Alles moet ik dan weer terug kunnen horen op mijn monitoren.
Ben zelf al bij Feedback geweest en wat gegoogled maar de meeste mixers hebben dan enkele line(mono)/xls inputs en geen stereo tulp/rca aansluitingen.
(misschien 1 of 2 stereo i.v.m. keyboards). Wie heeft een tip m.b.t. mijn wens?

Iedere willekeurige dj-mixer met voldoende kanalen en een aparte booth (monitor) uitgang zal voldoen.
Dan is het afhankelijk van je budget of je idd. een Rodec of Dateq koopt voor levenslang plezier, een Pioneer voor gebruiksgemak en prima kwaliteit, of een wegwerpmixer zoals bv. Behringer of Numark.

Het feit dat je meerdere stereokanalen wil, plus je platenspeler (die heeft een phono preamp nodig) maakt het lastig. Die Rodecs zijn inderdaad een goede oplossing, evenals het nederlandse Dateq: www.dateq.nl. Maar goedkoop is dat spul niet. D&R had vroeger de Discom waarop een phono pre-amp optioneel was, ik geloof dat dat op hun nieuwere Clubmate en Clubmix ook nog zo is. Zo zullen er nog wel meer zijn of zijn geweest (Inkel, Rane, Urei, A&H, Pioneer zoiets?). In principe kun je ook af met een 8 kanaals dj mixer, zolang je maar op 1 of andere manier de crossfader kunt uitschakelen, of simpelweg de crossfader in 't midden laten staan.

Maar hoeveel kanalen heb je nodig? Als die MPC 4 of 8 outs heeft, en je geluidskaart ook, en je wil nog 2 synths aansluiten, dan kom je met een Rodec of Dateq ook niet ver... Beter kun je dan gewoon een dj mixer nemen voor je stereo en phono signalen, en die weer aansluiten op een studio mixer waarop je synths, mpc en geluidskaart zitten.
Op veel studio/live tafels zit ook wel 1 of 2 tape inputs en returns, en/of een aux send en return, en vaak ook wat stereo kanalen (ik heb zelf een oudere Soundcraft Spirit F1 die dat allebei heeft), dus die zouden ook al je bandrecorder en cassettedeck kunnen opvangen. Dan hoef je alleen nog maar een riaa preamp / phonoamp te hebben voor je platenspeler.

Oh, en wat betreft kabels / ingangen: je kunt natuurlijk ook een tulp naar jack kabel nemen als je geen tulp ingangen op je tafel hebt :)

Mogelijkheden zat lijkt me...

Laatst gewijzigd:
Als je voor degelijkheid wil gaan en rekening houdt met jouw wensen qua in- en outputs, dan zou ik zeker kiezen voor dateq. Ik heb zelf nu een jaar of 13 ervaring met dateq (LPM, Apollo en XTC) en die dingen zijn niet kapot te krijgen. Als er de weg mee opgaat dan is dat toch wel heel erg belangrijk. Bovendien, mocht er ooit toch iets kapot gaan, dan kun je ze vrij eenvoudig en goedkoop laten maken.

Daarbij komt er gewoon topgeluid uit, wat niet geheel onbelangrijk is lijkt me. Voor Numark en Behringer zou ik zeker niet gaan, want daar krijg je spijt van.

MixWizard

MixWizard

Als je veel stereo-kanalen nodig hebt, is afgezien van de DJ-mixers de Allen & Heath MixWizard WZ3 20S volgens mij zo'n beetje de enige optie met 8 stereo en 4 mono kanalen. Maar die is wel erg prijzig...

Ik ging er overigens vanuit dat je opzoek bent naar een dj mixer. Zo niet, dan kun je beter iets anders zoeken dan een dateq. De wizzard3 20s waar zmooc het over heeft is zeker een goed apparaat.

Back