MIDI controller ????

maakt toch niet uit ze kunnen beide midi apparaten aansturen.
faders, toetsen (van een klavier) knoppen, sensoren e.d... van alles kan gebruikt worden om midi aan te sturen.

Waarom de zelfde naam voor 2 totaal verschillende dingen ?

Je gebruikt net zelf het woord "toetsenbord" terwijl je klavier bedoelt. Een computer heeft een toetsenbord. Waarom dezelfde naam gebruiken voor twee totaal verschillende dingen? ;)

Maar serieus, Mackie gebruikt de term "midi controller" volgens mij niet eens in de beschrijving van de Control. Ik denk zelf bij "midi controller" ook eerder aan een knoppendoos (en eigenlijk nog niet eens aan een klavier).

iets die gebruikt wordt om midi commando's te versturen = midi controller

dat kan dus gaan van pedaal tot keyboard, tot mackie control, tot knoppendoos tot zelfs sequencer in de extreme zin.

de reden dat meerdere dingen controller noemen is dat midi controller een verzamelnaam is..

wat ik erger vind: MONITORS! luidsprekers of schermen?.

Als ik kijk naar mijn Edirol pcr50 staat daar met grote letters " MIDI KEYBOARD CONTROLER" op. Dat dekt de lading wel aardig, je spreekt pas over een controler als er ook toewijsbare draaiknoppen en sliders op zitten naar mijn idee.

Nederlanders gebruiken vrij vaak Engelse woorden.
Keyboard op een Synth forum = die zwart witte jongens.
Op een pc forum denk ik aan dat quertyding voor je monitor.
Maar ik gebruik ze ook wel eens door elkaar.
Is ook niet goed lijkt mij.

naast de keyboard controllers,hebben we ook bakken met rotary encoders (draaiknoppen), faders (schuiven), XY/touch/MPCpads,(* weet eigenlijk niet het officiele nederwoord voor "pad") (ik heb ook geen Senseo) en voor de veeleisende mensjes nog een Continuum (beetje prijzig) om de Midi te controleren......

Back