Mixer, digitaal, analoog

@elektrovolt
Wat zijn goede opties als ik een wat levendigere klank wil? Of is dat ook erg budget gerelateerd? Anders is het misschien verstandiger om gewoon die 8 pre te kopen een een losse 1/2 kanaals pre-amp voor vocals etc! Of sla ik hier nu de plank volledig mis?

tsja dat is heel erg smaak en budget gerelateerd natuurlijk !
sowieso moet je dan redelijk wat geld uitgeven voor een beetje kwaliteits preamp. zelf vind ik de art mpa gold en fmr rnp al wat beter dan de standaard motu pre's maar een ander vindt misschien van niet. ik zou het gewoon eens proberen met de motu.

Wil je er nou wel één of niet één kopen? Bovenstaand is voor mij een raadsel, of ik moet 't verkeerd hebben?

ik wil me in eerste instantie informeren, er is een kans dat ik hem koop, maar deze is niet in de nabije toekomst.
Wie kan mij uitleggen hoe je uit een mixer geen commerciele sound krijgt?

Als je dit soort 'eisen' gaat stellen kan je je beter afvragen of toch maar niet eens beter kan verdiepen wat mixen nou werkelijk inhoud.
ok, de sound die ik commercieel noem behaal je dus bij het masteren na de het afwerken van de track. Vergeet dus maar de geluidsbeschrijvingen die ik vermeldde, maar kan iemand met toch nog wat helpen?

en commercieel moet je niet perse linken aan geld verdienen. Er zijn genoeg artiesten die voldoende geld aan hun muziek verdienen en toch niet commercieel zijn. Met commercieel DENK ik aan voortdurend op de radio, tv en fuiven gedraaid worden en meestal zo'n natte sound.

Gagarin

weet je wat het woord 'commercieel' inhoudt ?

en sowieso kan je denk ik beter een nieuw topic starten met deze vraag, of goed rondzoeken !

Ga je nu eerst eens verdiepen. De vragen die je stelt slaan gewoon nergens op, dus dan kun je ook geen goede antwoorden verwachten.

Nou ja, even een paar merken dan:

Allen & Heath
Soundcraft
Mackie
Spirit
Yamaha
Midas

Puur dus ter info. Ik denk dat (de kwaliteit van ) mixers net zo persoonlijk is als de aanschaf van "goede" studiomonitoren. Dit kun je dus eigenlijk alleen met een shortlist en de beroemde gang naar de betere muziekinstrumenten/audiozaak...

ok, de sound die ik commercieel noem behaal je dus bij het masteren na de het afwerken van de track. Vergeet dus maar de geluidsbeschrijvingen die ik vermeldde, maar kan iemand met toch nog wat helpen?
Laat ik dan maar eens helpen om van die misverstanden uit de weg te ruimen.
Een goede track maak je door van een goede compositie een goede mix te maken. Als dat niet klopt zal mastering geen ruk uitmaken.

En een goede mixer is ook geen garantie voor een goede mix. Daar zul je gewoon hard voor moeten werken om een goed resultaat te krijgen.

dank je fuse, ergens hielp je me.
ik bedoel met commercieel in dit geval niet alles dat goed verkopen en dus goed in de markt liggen, maar ook nummers en artiesten die muziek maken, geen bepaald genre, met een bepaalde sound. Dit is altijd wat natter en MEESTAL verkopen deze nummers goed. Ik denk dan aan Regi, Bob Sinclair, David Guetta, Funkerman, ...

Of in de volksmond "platte muziek"

en ja nu weet ik dat je deze sound niet bekomt door je mixer.
en hulp heb ik niet meer nodig

Gagarin

Volgens mij zitten Gagarin en ik in een tegenfase.

Hij wil dus geen mixer waarbij je een paar kaplaarzen bijgeleverd krijgt. (rubberen kaplaarzen, kap, kap, kap, kaplaarzen...) :D

ni voor teen of ander, maar heb je de studio van regi al eens gezien ? Halow.

En tis mijnen stijl ni van muziek, maar die zijn producties mogen er wel wezen.

ja, heb de studio gezien. Wel via zijn docusoap 'regi's world'. Ik heb alle episodes gezien van dit programma, niet omdat ik de muziek goed vond, maar omdat ik erin geinteresseerd was, zijn leven, zijn studio (maar ook niet in te grote mlate, het was maar 1 keeer per week dat ik keek om half 10 woensdag*D)

maar wat bedoel je net?

ps: hier kan je regi zijn studio zien
http://nl.youtube.com/watch?v=y8QjkxTI15c

Gagarin

Laatst gewijzigd:
@ gagarin,

Ik ben eigenlijk wel eens nieuwsgierig naar het doel wat je nastreeft als je zegt dat je opzoek bent naar een 32 kanaals mixer. Naar mijn mening heeft zo beest alleen een directe waarde als je veel aan multritrackrecording doet of wilt gaan doen.

Als je je studio alleen bemand heeft zo'n 32 kanaals naar mijn mening geen meerwaarde, je hebt maar één paar handen. Dus kun je beter voor een oplossing gaan waarbij je track voor track opneemt met bijvoorbeeld patchbays en een 12/16 kanaals mixer op je DAW-input.

Of ik moet de plank hier volledig misslaan?

voila iets bijgeleerd, zal nog even zo zijn dat jullie met mijn onervaren vragen zullen omspringen. Maar je moet het ergens kunnen leren en google en youtube zijn niet voor alles je beste vrienden.

Gagarin

Maar je moet het ergens kunnen leren en google en youtube zijn niet voor alles je beste vrienden.

Gagarin

Klopt, maar het helpt wel als je zo duidelijk mogelijk probeert te zijn over wat je wilt. Ik heb vandaag je eerdere posts in deze draad nog eens teruggelezen. Het enige wat mij dan te binnenschiet is dat ze een (te) hoog cryptisch gehalte hebben.
Je zegt te weten wat je wilt, maar tegelijk valt in je antwoorden terug te lezen dat je expertise duidelijk nog moet groeien.

Nou ben ik ook geen expert, ik leer nog dagelijks bij over gear, software en studioverwante dingen. Gelukkig maar anders zou het een saaie hobby vormen.

Wat ik eigenlijk wil zeggen dat je het beste kort en helder je huidige situatie kunt schetsen en tegelijk het doel aangeeft waar je naar toe wil werken. Dat lijkt mij beter dan "ik wil een 32 kanaals mixer, waarvan ik nog niet zeker weet of ik hem wil kopen, kunnen jullie mij aangeven welke goed zijn, geen behringer..."

Hiermee voorkom je ook dat medeforumgenoten misschien lichtjes geïrriteerd kunnen raken over je cryptische posts.

Probeer deze eens door te spitten de komende tijd:
http://www.tweakheadz.com/guide.htm

wil je duidelijke antwoorden moet je eerst kunnen formuleren wat de vraag is. en als je de vraag helder hebt gedefinieerd heb je zelf de halve oplossing al in de hand. voor de overige helft is er kennis genoeg op dit forum beschikbaar . maar eerste vereiste HELDER FORMULEREN.

vraagje bij digitale mixers:
dan heb ik het wel over de iets geavenceerdere modellen dan de alesis mixertjes, zoals de dm3200 van tascam ed. Ben hier behoorlijk nieuw in en dat merkte je waarschijnlijk aan mijn vorige posts.
Maar wordt er opgenomen via de firewire verbinding tussen je pc/mac en mixer? Of moet je in de slots kaarten steken en die dan in de mixer selecteren als busses? Of gaat wordt je audio via de adat opgenomen, als je een adat-mogelijkheid hebt op je audio-interface?
Kan er eigenlijk dus niet aan uit hoe er met die digitale dingen wordt opgenomen. Bij analoge mixers gaat dat gewoon door je busses of alleen je master te verbinden met je audio-interface.
help!

Dank

Gagarin

PS: ADAT op wikipedia
http://en.wikipedia.org/wiki/ADAT

vraagje bij digitale mixers:
dan heb ik het wel over de iets geavenceerdere modellen dan de alesis mixertjes, zoals de dm3200 van tascam ed. Ben hier behoorlijk nieuw in en dat merkte je waarschijnlijk aan mijn vorige posts.
Maar wordt er opgenomen via de firewire verbinding tussen je pc/mac en mixer? Of moet je in de slots kaarten steken en die dan in de mixer selecteren als busses? Of gaat wordt je audio via de adat opgenomen, als je een adat-mogelijkheid hebt op je audio-interface?
Kan er eigenlijk dus niet aan uit hoe er met die digitale dingen wordt opgenomen. Bij analoge mixers gaat dat gewoon door je busses of alleen je master te verbinden met je audio-interface.
help!

Dank

Gagarin

Bij FireWire mixers zijn er één of twee FireWire poorten aanwezig die de diverse geluidsbronnen na, AD conversie naar de FireWirepoort(en) van je pc sturen. Hiervoor heb je alleen voldoende FireWirepoorten nodig op je pc.

Back