Naar mijn bescheiden mening moet je in chronologische stappen opmaken wat voor jezelf belangrijk is in je set.
1: Geluidskwalitiet = AD convertor
2: Aantal hw outputs = aantal nodigde inputs
3: Hands on control = Hardware mixer of midi controller
Afhankelijk van wat jij belangrijk vind kan je minder of meer uitgeven aan AD omzetting, het aantal noodzakelijke audio inputs op je geluidskaart en/of mixer en tenslotte de keuze tussen een hardware (analoog of digitale) mixer voor hands-on control van je hardware.
Er zijn ontelbaar veel mogelijkheden die meestal worden bepaald door het budget. Ik zou steeds kiezen voor geluidskwaliteit. Persoonlijk zou ik bij beperkt budget opteren voor een high-end geluidsmodule met 2 tot 8 inputs ( hoe vaak neem je thuis meer dan 8 kanalen tegelijk op tenzij je bands met drums, bass en vocals wil recorden ?), een patch en een 8 kanalen controlertje of zo.
Een patch laat toe om alles vast te kableren en toch alles snel te (re) routen naar de inputs van je geluidskaart. (als je bv 32 hardware outputs hebt en slechts 8audio inputs)
Ideaal is natuurlijk als je én een digitale mixer hebt met véél inputs zodat alles rechtoe-rechtaan in je mixer zit, én een goeie AD omzetting, en je goeie hands-on control hebt voor je externe HW.
Oh, wat ben ik gelukkig
één van de grootste nadelen van digitale mixers is dat ze vergankelijker zijn dan analoge.
en nu jullie
Gagarin
Waarop is dit gebaseerd? Ik ben anders wel blij met mijn oude meuk O2R. Die kostte destijds wel 12.000 € ! Als je deze 2dehands met 40 kanalen en wat opties kan scoren voor 1500 - 2000 €, nou niet slecht denk ik dan. De software van m'n ouwe bak doet het nog prima. Net als ik best geloof dat iemand z'n Soundcraft 800 of D&R 9000 koestert om de sound. 'Oud' is een heel erg relatief begrip binnen deze sector mijnheer.