Mixer, digitaal, analoog

ik heb het niet over mixen, maar over de mixer, nuanceverschil.

daan79, dank u. je verbindt dus je digitale mixer (als je die hebt) gewoon met je pc met firewire en je kan opnemen?

Gagarin

Inderdaad.
Check anders eens de specs van de Tascam FW1082. D'r staat ook een promofilmpje van op YouTube...

heb het filmpje bekeken en ja, nu zie ik dat het geluid via de firewire gaat. Maar nog een vraagje bij zo'n digitale mixer:
je hebt een digitale mixer(neem nu de tascam dm3200 om een volwaardige digitale mixer als vb te nemen). Wat is dan het beste om als audio interface te kopen: motu hd192 of 2408mkIII? De eerste heeft 192khz de andere 96, maar de 2408 kan verbonden worden met de mixer via adat of tdif. (Ik neem motu als vb, niet om de prijs, maar dit is een degelijk merk waarbinnen ik zo'n tdif en adat interface en interface met enkel analoge inputs kon vinden.)

Dank
Gagarin

Hoop duidelijk geweest te zijn.

Hey Gagarin,

Met voorgaande post ben je prima duidelijk geweest, je boekt vooruitgang ;) :D

Zo'n dm3200 ís de interface. Echter, er wordt op de site (waarschijnlijk niet voor niets) verwezen naar de twee expansionslots voor FireWire aansluitingen. Die zul je er dus "los" bij moeten kopen.

Zie onderstaand:
http://www.tascam.com/products/dm-3200;9,9,36,16.html

PS. mocht je inhoudelijke vragen hebben over een bepaald product, dan is het verstandig eerst zelf even de internetpagina van de fabrikant te bezoeken voor algemene info. De bovenstaande link heb ik binnen 30 sec. gevonden.

Daan

heb ik gedaan, meerdere malen zelf. Ik kan je dus nu zeggen zonder de site te gaan bezoeken (geloof me op mijn woord) dat depagina overheerst wordt door roor en geel/oranje en er een vrouw (sterk gelijkend op beyonce zit te zingen) en je bovenaan kan kiezen tussen de producten, bij het eerste "blokje" van de productenselectie staat digital mixers, twee trappen eronder I/o cards. Ik had dus al eens gekeken, maar het was me niet helemaal duidelijk.
Dus gewoon Tascam (of andere) aan je pc via firewire. Die interfaces die ik opnoemde zal gewoon zijn om andere dingen als een mixer op aan te hangen, bv een synth rechtstreeks of ... en dan pas zal je naar hun specificaties moeten kijken?

Dank

Gagarin

PS: standaard heeft de dm3200 4 auxen, als je er nog wilt zal zo'n card in een slot moeten steken en deze configureren als aux? (nu we toch even over de dm3200 berzig waren?)

Ik denk dat, als je überhaubt de behoefte zou hebben aan uitbreiding je deze slots vult afhankelijk van je wensen.

Mijn inschatting is nog steeds dat bij een doorsnee thuis-studio je niet snel tegen beperkingen aan zult lopen met zo'n Tascam dm 3200. Wellicht is het zelfs overkill, de meerprijs t.o.v. een meer eenvoudige console/mixer laat immers ruimte voor andere (geluidgenererende) gear (en dat is meer de essentie lijkt me).

onderstaande console kent ook diverse uitbreidingsslots ter vergelijk.
http://www.mackie.com/products/digitalxbus/index.html

ja, heb ik reeds vernomen, maar je moet de prijs eens kijken van zo'n digitale x-bus zonder de kaarten, je loopt al snel tegen de 7000 euro aan volgens mijn bronnen en dan moet je nog i/o kaarten gaan kopen omdat je anders niets kan maken. Ik vind die dm3200 voor de betere homestudio's al een heel mooi pakketje.

Gagarin

PS:bedankt

Is een yamaha 01v96v2 ook aan te raden voor in een home studio? (met extra adat kaart)

Ik ben van plan om een motu 2408 te halen die op mijn mac pro aan te sluiten. en via adat naar de 01v96v2 te gaan.

Of kan ik beter doorsparen voor bijvoorbeeld een tascam dm3200?

ik wil hem ook voor live doeleinden gaan gebruiken. monitor mixen en front mixen.

Beide hebben hun voors/tegen maar denk dat voor jouw een meterbridge dan best wel belangrijk is. En die heeft alleen een DM3200 als optie.

één van de grootste nadelen van digitale mixers is dat ze vergankelijker zijn dan analoge. Als je een degelijke analoge tafel hebt, en deze wat verzorgt kan ze je hele leven meegaan (of toch zeer lang, stel dat je een levenselixir uitvindt). Dit is niet zo met een digitale tafel, deze veroudert (oa software ed).

en nu jullie

Gagarin

Digitale tafels verouderen niet zo snel als je denkt, hoor. Ja, de effecten die er op zitten zijn wel onderhevig aan veroudering, maar voor de rest is het een D/A converter met flexibele routing en een hoop inputs.

Naar mijn bescheiden mening moet je in chronologische stappen opmaken wat voor jezelf belangrijk is in je set.

1: Geluidskwalitiet = AD convertor
2: Aantal hw outputs = aantal nodigde inputs
3: Hands on control = Hardware mixer of midi controller

Afhankelijk van wat jij belangrijk vind kan je minder of meer uitgeven aan AD omzetting, het aantal noodzakelijke audio inputs op je geluidskaart en/of mixer en tenslotte de keuze tussen een hardware (analoog of digitale) mixer voor hands-on control van je hardware.
Er zijn ontelbaar veel mogelijkheden die meestal worden bepaald door het budget. Ik zou steeds kiezen voor geluidskwaliteit. Persoonlijk zou ik bij beperkt budget opteren voor een high-end geluidsmodule met 2 tot 8 inputs ( hoe vaak neem je thuis meer dan 8 kanalen tegelijk op tenzij je bands met drums, bass en vocals wil recorden ?), een patch en een 8 kanalen controlertje of zo.
Een patch laat toe om alles vast te kableren en toch alles snel te (re) routen naar de inputs van je geluidskaart. (als je bv 32 hardware outputs hebt en slechts 8audio inputs)

Ideaal is natuurlijk als je én een digitale mixer hebt met véél inputs zodat alles rechtoe-rechtaan in je mixer zit, én een goeie AD omzetting, en je goeie hands-on control hebt voor je externe HW.
Oh, wat ben ik gelukkig ;)

één van de grootste nadelen van digitale mixers is dat ze vergankelijker zijn dan analoge.

en nu jullie

Gagarin

Waarop is dit gebaseerd? Ik ben anders wel blij met mijn oude meuk O2R. Die kostte destijds wel 12.000 € ! Als je deze 2dehands met 40 kanalen en wat opties kan scoren voor 1500 - 2000 €, nou niet slecht denk ik dan. De software van m'n ouwe bak doet het nog prima. Net als ik best geloof dat iemand z'n Soundcraft 800 of D&R 9000 koestert om de sound. 'Oud' is een heel erg relatief begrip binnen deze sector mijnheer.

Laatst gewijzigd:
Leer eerst eens mixen op een wat eenvoudigere tafel zou ik zeggen.
Kijk hier es. http://www.behringer.com/2442FX/index.cfm?lang=ENG
Kan je al redelijk wat hardware op kwijt. Kweet nie hoeveel je al bezit?
Denk dat je hier al een eind mee komt.
Blijkt t achteraf niks, heb je geen buil gevallen.
T'is maar een hobby. 8o) :smeris:

Als je erover denkt om commercieel te gaan lijkt t me verstandig eerst
es wat onderwijs te volgen. :geslaagd:
Leer je meteen in de praktijk hoe tafels in t algemeen gebruikt worden.
Hier heb je een goede internationaal erkende school.
http://www.sae.nl/why_sae.php

Doe er je voordeel mee zou ik zeggen.

Back