Compressor???

Yornav

Psychedelic Obsession
weer een newbie vraag...

Buiten dat ik weet dat een compressor een automatische volume regelaar is...

Vraag ik me dus af...

1 Wordt sidechaining alleen voor een baslijn gebruikt om de kick erdoor te laten zodat het plaatje pompt? Of zijn er nog andere toepassingsmogelijkheden?

2 Als je niet sidechained... waarvoor gebruik je hem nog?

3 Waarom hebben mensen soms vele compressors? Is er kwaliteits verschil in? Zo ja wat dan?

Tnx anyway :koffie:

weer een newbie vraag...

Buiten dat ik weet dat een compressor een automatische volume regelaar is...

Vraag ik me dus af...

1 Wordt sidechaining alleen voor een baslijn gebruikt om de kick erdoor te laten zodat het plaatje pompt? Of zijn er nog andere toepassingsmogelijkheden?

2 Als je niet sidechained... waarvoor gebruik je hem nog?

3 Waarom hebben mensen soms vele compressors? Is er kwaliteits verschil in? Zo ja wat dan?

Tnx anyway :koffie:

1 jahoor, bedenk het maar - alles kan

2 .. compressen? limiten? gaten?

3. inderdaad

1. Vocals boven de muziek laten uitkomen, voice-overs (presentaties), ...
2. Om alle soorten percussie krachtiger maken (optimale bandbreedte), elke geluidsbron (vocals of instrument) het maximum aan bandbreedte geven om zo een duidelijker, luider mix te krijgen, ...

3. Ja er is kwaliteitsverschil, maar daarnaast hebben verschillende compressors ook verschillende eigenschappen. Je hebt buizencompressors, optische compressors, VCA-compressors, digitale (dsp) compressors en dit alles vaak ook nog in multi-band uitvoering. 't Doet allemaal net ff wat anders met je geluid.

Behalve kwaliteitsverschil wordt er ook vaak de term "transparant" of "kleurend" rondgegooid. Dat eerste wil zeggen dat je bronsignaal zo min mogelijk wordt aangepast.

Probeer anders gewoon een stel softwarecompressortjes om uit te vinden wat attack, release, gain en treshold nou precies doen ;).

Behalve kwaliteitsverschil wordt er ook vaak de term "transparant" of "kleurend" rondgegooid. Dat eerste wil zeggen dat je bronsignaal zo min mogelijk wordt aangepast.

Probeer anders gewoon een stel softwarecompressortjes om uit te vinden wat attack, release, gain en treshold nou precies doen ;).

Dat laatste is een goede tip. Probeer een software compressor uit met verschillende settings en luister naar wat het doet met je geluid.

Als je dat goed hebt begrepen dan kun je verschillende compressors gaan uitproberen om uit te vinden waar de verschillen liggen. Een compressor is veelal een bak met zijn eigen karakter. Zo klinkt een signaal dat bijvoorbeeld door een distressor wordt gejaagd heel anders dan, laten we zeggen, een Avalon AD2044 of een Manley Vari Mu. Of door een ................ (vult u zelf maar in)

Omdat compressie geen natuurlijk gegeven is (zoals volume en frequentie) is het vrij moeilijk aan te leren - je leert het niet intuîtief. Daarom moet je vertrouwd zijn met de specifieke functie van elke parameter.
http://www.soundonsound.com/sos/1997_articles/apr97/compressors.html
Zo heb ik het geleerd. Daarna neem je een geluid (best een drumgeluid in het begin) en zet je er een scope voor en een scope na. En dan kijk je hoe de amplitude van je signaal vervormd wordt... en leer je dit te linken naar het geluid dat je hoort.
Vervolgens kan je verschillende compressors beginnen vergelijken.

http://bram.smartelectronix.com/plugins.php?id=4

Als je de compressor zeer snel zet dan wordt die een waveshaper. Werkt wel alleen op basgeluiden, de hogere frequenties gaan te snel om te compresseren.
Met een sinus: wanneer je de threshold onder de amplitudepiek van een (sinus) golfvorm zet, de ratio op limiting en de attack en release zeer snel (voorbeeld is 0.1 ms en 5 ms) dan verandert de vorm van de golfvorm.

Attachments

• compressor.jpg
    compressor.jpg
    15,5 KB · Bekeken: 92
Sidechaining wordt ook heel veel voor de-essing gebruikt, dus om bij stemmen de 'ssss' en 'ffff' wat naar beneden te drukken, want die klinken vaak te hard.
Compressoren die dit kunnen hebben vaak niet eens een aparte sidechaining input, maar meestal een een paar filters waarmee je 'sssss'/'fff' frequentie kan vinden en dus op die manier het sidechaining signaal kan definieren.

Bij sidechaining kun je bijvoorbeeld het te compressen signaal via een equalizer de sidechain insturen. Dit kun je doen bij een eindmix waarbij je het laag niet wilt compressen. Of alleen de mid-frequenties, etc.

maar euh... hoe doe je een sidechain met een mpc of mv 8800 als je de kick wilt laten pompen???

Sidechaining wordt ook heel veel voor de-essing gebruikt, dus om bij stemmen de 'ssss' en 'ffff' wat naar beneden te drukken, want die klinken vaak te hard.
Compressoren die dit kunnen hebben vaak niet eens een aparte sidechaining input, maar meestal een een paar filters waarmee je 'sssss'/'fff' frequentie kan vinden en dus op die manier het sidechaining signaal kan definieren.

Dit fenomeen heet de-essing.

-je hebt compressors met 1 (draai-) knop voor de-essing
-je kunt in de side-chain een EQ gebruiken en daar de storende frequenties extra versterken, die worden dan vervolgens nog harder gecompressed, waarmee het storende effect van de s'en en f'en wegvalt (EQ wel goed instellen!)
-je hebt losse de-essers die hetzelfde doen, bijvoorbeeld van SPL.

Back