Simpele VCO???

orson.wouters

Voltage Controlled Lid
Dag allemaal!

Ik ben een tijdje bezig aan een tweede synthje, zelf ontworpen maar gebaseerd op 'internetschematjes'.
Ik blijf bij 1, vrij vervelend probleem...
Het is de VCO.
Wat ik nodig heb is een oersimpel VCO'tje van max. 1 chip/2 transistors en wat randcomponentjes (anders geraakt ie niet meer op de print), tzou max. op 12V mogen werken.
Qua sound hoeft het niet overtreffend of super te klinken, gewoon een piep (lieft een square en liefts ook laag en hoog).
Ik heb me ook laten aanraden een linear VCO te gebruiken...

Nu heb ik een NE 555 pulse oscillator
NE-555-FIGURE27A.gif

Is wel aardig maar die heeft een klein bereik aan octaven, is moeilijk te mixen en pulse is ook niet bepaald de vetste wave.

Ik heb nu nog NE555 en LM741 liggen, ook nog BC547. Zoiets zou ik als basis willen gebruiken.

Nog even een picje van hoe ver ik nu al sta:
DSCN3846.JPG

Greetzzz

Die NE 555 heeft inderdaad een wat krap bereik.
(Er zijn trouwens ook nog de versies 556, met 2 osc. en 558 met 4 osc.)
Ik weet niet hoe een vetste wave zou moeten zijn. Een blokgolf is een blokgolf.

Een alternatief zou kunnen zijn de VCO uit de logica-serie (5V dus) : de 74 LS 624.
Simpel, maar flexibel schema, met weinig componenten, hier te vinden.
Dit is bedoeld als HF-clock, dus voor audio zal die condensator van 820 pF een stuk groter moeten zijn.
Het voordeel van deze is, dat er twee CV ingangen zijn.
Dus je kunt er 1 gebruiken om een bepaalde range in te stellen (met potmeter) en de andere ingang voor de CV sturing (R).

Die 741 opamp is een ruisbak, dus beter niet gebruiken voor audio-signalen.
Kan wel dienen als ingangsbuffer voor het CV signaal. Als versterker, of als verzwakker, indien nodig.
Die transistor BC547 zou je kunnen gebruiken als uitgangs-buffer om de output aan te passen naar je systeem.
Tenslotte is een blokgolf van 5V top veel te hard voor een audio-systeem.
Een standaard 'aux' of 'line' signaal is zelden meer dan 200 mV top.
En voor de nodige ontkoppeling zal de output ook een eind-condensator moeten hebben, om er AC van te maken.
Dat geldt trouwens voor de 555 ook.

Een meer toegesneden VCO is een IC van EXAR, de XR-205, een 'monolithic waveform generator' :
xr_205.png

Heeft uiteraard wat meer externe componenten nodig, maar dan kan ie wel 3 golfvormen produceren :
sinus, driehoek en blok. Met de mogelijkheid om de 'duty cycle' te veranderen, en dat betekent,
dat je van een driehoek een zaagtand kunt maken, en van een 50/50 blokgolf een zeer korte puls.

vco

vco

Je kunt sowieso beter de CMOS versie van de 555 gebruiken nl. de 7555.
Deze trekt geen lompe stroompieken een 555mA trekt pieken van 150mA!

Verder denk ik dat je redelijk veel begrenzingen legt aan je ontwerp. Voeding
is +12V i.p.v. bipolair 12V (-12V/0V/+12) en ook qua componenten is het allemaal wat er krap. Misschien dat het makkelijker wordt als je de VCO die je nu hebt verbeterd. In de PAIA fatman synthesizer zitten ook (7)555 VCOs. Misschien dat je die VCO kunt nabouwen ipv het schema wat je nu hebt:

http://www.paia.com/manuals/docs/9308-fatman-manual.pdf

Je moet dan wel ff de voedingsspanningen bekijken...

En verder zijn er idd de golfvorm ICs. Een andere bekende is de XR2206 (5 euro bij voti.nl)...

datasheet:
http://www.exar.com/Files/Documents/XR2206v103.pdf

voorbeeld van een VCO:
http://mypeoplepc.com/members/scottnoanh/birthofasynth/id20.html

succes,
Heiko

De 555 is zekers geschikt als simpele VCO. In de Fatman is het bereik groter omdat er gebruik wordt gemaakt van een stroombron die de condensator oplaad. In de standaard 555 schakelingen is dit een spanningsbron.

De viervoudige 555 (558 ) is niet meer in productie dacht ik. Met de 556 heb ik niet al te positieve ervaringen, daar beinvloeden de twee 555's elkaar soms teveel. De Fatman gebruikt twee losse 555's, w.s. om die reden.

Vergeet vooral niet de ontkoppelcondensator te plaatsen tussen de voedingsaansluitingen van de 555, anders kan dit dit IC rare wendingen krijgen.

De VCO's in de Fatman zijn lineaire VCO's. Ze zijn dus niet geschikt om direct aan een CV van een lineair keyboard te hangen. Lineaire VCO's hebben wel als voordeel dat ze geen exotische onderdelen zoals transistorpaartjes nodig hebben. De omzetting van lineair naar exponentieel wordt bij de Fatman in software gedaan (lookuptable). Zie firmware source op de Paia website.

De 555 heeft zelf ook een CV aansluiting, maar daar heb je eigenlijk niet zo heel veel aan.

Hey bedankt voor de snelle reacties, ga er zeker enkele proberen!

greetzzz

ps: het hoeft ook niet echt volgens de CV/gate voltages te werken. Tword niet iets met midi of zo, gewoon ingebouwd toetsenbord dat ik zelf ga stemmen (met weerstandjes).

hoi,
waarom maak je niet een simpele 1v/okt. vco??
hoeft echt niet meer dan 5,- te kosten.
en is ook echt niet moeilijk.
kijk BV eens op de synths 'r us site, daar staan werkende vco's op met een ntc weerstand ipv een tempco, werkt ook heel aardig.
en is uiteindelijk denk ik zelfs goedkoper dan een lineaire vco.
je hebt dan namelijk niet voor iedere toets een instelpot nodig om te stemmen.
groeten,
jeroen

Lm566 Ne566

Lm566 Ne566

Is inderdaad een mooie oplossing die 566, maar waar zou je de NE566/LM566 tegenwoordig nog kunnen kopen. Dit chippie wordt volgens mij niet meer gemaakt...

Is inderdaad een mooie oplossing die 566, maar waar zou je de NE566/LM566 tegenwoordig nog kunnen kopen. Dit chippie wordt volgens mij niet meer gemaakt...

De 566 is inderdaad behoorlijk zeldzaam. Op electro-music.com zit iemand die nog wat NOS aan het verkopen is. Thomas Henry heeft er nogal wat designs mee gemaakt (VCO's, drumdozen), dus ze zijn ook nog 's vrij gewild.

De makkelijkst verkrijgbare VCO-chip is momenteel de XR2206 denk ik. Die krijg je ook nog op 1V/Oct: http://mypeoplepc.com/members/scottnoanh/birthofasynth/id20.html. Maar dat lijkt me geen optie als je iets simpels zoekt.

Wat in de synth wereld doorgaat voor "tempco" is feitelijk een PTC (positive temperature coefficient) weerstand. NTC staat voor... je raad het al... Negative Temperature Coefficient.

Bij de ene stijgt de weerstand bij toenemende temperatuur, bij de andere daalt de weerstand. Je kunt ze beide gebruiken voor hetzelfde doel, alleen zitten ze op andere plaatsen in je VCO.

Back