Kenton pro (solo en 2000)

Gagarin12

Ouwe rot
Ik weet dus waarvoor zo'n kenton apparaatje dient, vintage synths zonder midi toch voorzien van het 'revolutionaire' midi.
Maar toch zou ik graag jullie ervaringen erover weten en graag weten in welke situaties en op welke manieren jullie deze gebruiken? Ook mededelingen over de kenton midi coinvertors zijn welkom.

Ook heb ik een vraag omtrend deze dingetjes:
stel, ik heb een MS20, een JUNO60 en een derde synth zonder midi, stel nu een SCI Pro One. Ook heb ik een pc met een midiinterface en een programma waarmee ik midinoten kan teken of waaraan een midikeyboard hangt.
Wat zal ik dan moeten kopen om door de MS20 en de Pro One dezelfde noten te kunnen sturen en tegelijkertijd andere noten naar de JUNO60? een kenton, dat staat vast, maar welke en vooral op welke manier sluit ik het aan?

Dank
Gagarin

een synth met cv + gate aansluiting heeft 2 aansluitingen om mee aan te sturen, je raadt het al: cv en gate. sommige hebben nog extra cv inputs om bijvoorbeeld het filter mee te besturen. per synth heb je dan in ieder geval een cv + gate aansluiting nodig.

een juno 60 heeft dit niet, die heeft DCB. hier heb je een andere converter nodig, of een kenton pro2000 met dcb kaart.

"Omtrent" schrijf je met een t, maar je kunt ook "over" zeggen, dat is makkelijker. :)
Ik heb twee Kenton Pro-2000 converters en ook een Doepfer MVC-24. De Kenton heeft minder aansluitingen, geen software ADSR's en een onhandige midi data dumpfaciliteit, maar ik vind hem gebruikersvriendelijker, preciezer en hij stuurt ook CC#64 uit (sustain), de MCV niet. De minijacks zijn de zwakste schakels. Van de Kenton die ik nieuw heb gekocht, begint een mnijack al problemen te geven. De andere Kenton, die ik gebruikt heb gekocht, heeft sinds een paar weken af en toe kuren; rare tekens op het display en triggers zonder dat de aangesloten synth wordt bespeeld.
Als je je muziek wilt automatiseren en kunnen reproduceren, zoals ik, of nog bezig bent je speeltechniek te ontwikkelen, dan is midi de oplossing. Daar komt bij dat veel oude toetsenborden niet meer lekker spelen; door hem aan te sturen met een modern klavier heb je daar geen last meer van. Ook kun je de mogelijkheden uitbreiden. Zo stuur ik mijn Minimoog aan met een Kenton. Die heeft twee software lfo's. Daardoor kan ik alle drie vco's van de Mini in het audiobereik inzetten. Ik hoop dat je hieraan wat hebt.

Nog wat vragen:
stel je hebt een synth aangestuurd via een kentonapparaatje. De midi die de kenton en vervolgens de synth binnengaat komt van een softsequencer. Maar ik heb ook nog een drummachine, stel een 909. Kan ik dan de 909 aan de KENTON aansluiten zodat de noten van de sequencer gespeeld worden op het tempo van de 909. Is mss niet zo heel logisch, maar vraag het me toch af. Dus gwn midiclock?

en nog eentje:
in welke mate voegt een kenton midi aan je analoge bak toe? Hij heeft zes outputs buiten de cv en gate, kan ik dan max. 6 parameters van een synth aansturen?

Gagarin

Ja, kan allemaal..909 kan MIDI clock ontvangen en de andere CV outs kan je idd gebruiken voor meestal het filter

Back