Ervaring Edirol M 16 DX

Er zijn meer mensen met hetzelfde probleem als ik heb!

Zie op het forum van SOS :

http://www.soundonsound.com/forum/showflat.php?Board=MRT&Number=595289

I have recently picked up the Edirol M-16DX mixer/interface, and apart from getting my head round the concept it's been ok. Except one major issue - the input from each channel into my DAW (Logic Studio) is so quiet. On average it's peaking at -15! All my synths are at full volume too (even those oldies with L/M/H output are on H). I've checked for any input trims on the channels I'm using (there are some but they on mic channels which I'm not using here). I'm baffled - there's no way this can be right as I'm having to normalise everything and then it sounds terrible.

Ik heb nog geen oplossing.

Nog een vraagje (heb em nog steeds niet gekocht nee)

Het concept met die USB aansluiting is eigenlijk gewoon vergelijkbaar met een PCI geluidskaart toch?
Dus ik kan bijv. audio van Winamp ook gewoon via USB naar de mixer sturen, en dan via de mixer naar de versterker > speakers, toch?
En is dit met meerdere sporen tegelijk mogelijk of dat niet? (Dus bijv winamp komt via USB de mixer binnen op kanaal 1 o.i.d., en de output van bijv. FLStudio/Cubase op een ander spoor?
Vind het idee soms nogal moeilijk te bevatten en wil geen miskoop doen

Alvast bedankt,

Bob

JA, je hebt 1 stereo spoor waarop je geluid vanuit je computer afspeelt. Je kan dat spoor niet opnieuw opnemen, alleen monitoren.

De inputs waarop je bijvoorbeeld je synths hebt, kun je wel tegelijk opnemen naar een sequencer o.i.d.

En is dit met meerdere sporen tegelijk mogelijk of dat niet? (Dus bijv winamp komt via USB de mixer binnen op kanaal 1 o.i.d., en de output van bijv. FLStudio/Cubase op een ander spoor?
Bob

Je kan bijvoorbeeld wel je Winamp naar de mixer sturen, dat komt dan stereo binnen op kanaal 13/14 (dat kanaal ligt vast). Je kan dus wel maar 1 stereo spoor van pc naar mixer sturen. Het is dus niet zo dat je 16 sporen kan sturen van pc naar mixer, andersom voor op te nemen wel.

Zie op het forum van SOS :

http://www.soundonsound.com/forum/showflat.php?Board=MRT&Number=595289

I have recently picked up the Edirol M-16DX mixer/interface, and apart from getting my head round the concept it's been ok. Except one major issue - the input from each channel into my DAW (Logic Studio) is so quiet. On average it's peaking at -15! All my synths are at full volume too (even those oldies with L/M/H output are on H). I've checked for any input trims on the channels I'm using (there are some but they on mic channels which I'm not using here). I'm baffled - there's no way this can be right as I'm having to normalise everything and then it sounds terrible.

Ik heb nog geen oplossing.

Dat is inderdaad waar, de synths komen zwak binnen wanneer je ze op de lijningangen aansluit. Maar zeg eens eerlijk, heb jij dat ooit anders geweten? Voor zover ik ervaring heb met van die mengtafeltjes, heb je dat probleem altijd. Op die lijningangen zitten geen preamps. Ik vind dat persoonlijk ook een tekortkoming, maar dat heb je dus wel op meer tafeltjes. Als je de gain wat wil opdrijven zit er niks anders op dan de synths via de 4 mono kanalen te sturen en deze zo voor te versterken met de preamps, elk kanaal L of R gepand.

Volgens mij ligt dat niet zozeer aan de M-16DX, maar wel aan de lage output van de meeste synths. Sluit bijvoorbeeld eens een cd-speler aan op de lijningangen en je signaal clipt voordat je het weet.

ik ben blij dat ik erachter ben dat het iets algemeen is. maar het is echt slecht!

op mono kanaal 1 tm 4 zit pre-amp... die kan je omhoogschroeven... maar op de stereo kanalen zit geen pre amp.
als ik een synth op een mono kanaal met de pre-amps op het juiste volume instel. (led net niet in rood) dan hoor je dus de synths niet meer op de stereo kanalen omdat ik daar niet genoeg volume in kan brengen...........

stel je alles naar beneden af.. dan kan je niet fatsoenlijk opnemen omdat je dan een veel te zachte opname hebt.

hoe los jij dit op?

Laatst gewijzigd:
Ik heb een oplossing :-) de synths via de phone out in de mixer.. jammer van de extra kanalen die ik mis.. maar zo kan ik in ieder geval aan de slag :-)

Het recorden gaat dan ook prima!

Kan zo wel even :-)

Hetzelfde probleem van die lage volumes heb je blijkbaar ook wanneer je signalen naar de alt-out van de mentafel stuurt. Ik heb toch ook een keer dit probleem gemaild naar Roland Benelux, omdat ik daar toch vlakbij woon. Dat zijn inderdaad verborgen gebreken die toch wel redelijk problematisch kunnen zijn. Nu moet ik wel zeggen dat ik de M-16 enkel gebruik als submixer dus ik heb daar weinig last van. Niettegenstaande dat moet dat ding wel fatsoenlijk werken vind ik.

Ik heb trouwens nog iets ontdekt: ofwel ligt het aan de ingangen, ofwel aan de uitgangen, maar op bepaalde in- of uitgangen zit een zeer kleine vertraging (ik vermoed op de lijningangen) Wanneer ik de mixer namelijk live gebruik merk ik dat mijn eigen signalen van de synths en signalen die ik terugkrijg van de PA voor monitoring, soms uit fase zijn wanneer ik die samenvoeg op bijvoorbeeld de phones-uitgang. Dat is wel iets waar ik last van heb soms, ook dat heb ik al gemaild, maar ik heb nog geen reactie gekregen. Ik ben wel eens benieuwd, vooral naar dat volumeprobleem. Dat moeten toch veel mensen ondervinden...

Trouwens dat probleem dat ik hierboven aanhaalde van die vertraging kan je zelf misschien ook eens testen en ondervinden:

Neem bijvoorbeeld een cd/mp3/minidisc player met 2 stereo uitgangen, dat vind je soms wel.
Steek die dan elk in een andere ingang en mix die 2 signalen samen op de main mix. Je zal horen dat je een vreemd geluid krijgt, net alsof je de eq's helemaal aan het verdraaien bent, maar hoogst waarschijnlijk is dat een tijdsvertraging op de ingangen die voor een faseprobleem zorgt bij bepaalde frequenties. Ik heb dat althans zo ondervonden.

Het blijft een lastige keuze voor me, ik kan er gewoon niet uitkomen of ik voor deze mengert&interface moet gaan of voor een Edirol UA101 audiointerface..

Live zal ik het niet veel gebruiken, het zal vooral studio werk zijn (met heel af en toe een uitzondering).

Momenteel gebruik ik ook geen mixer, en weet ook niet of ik het echt nodig heb aangezien ik het mixwerk gewoon in de DAW doe evenals het eq'en enz.
Deze mix functies op deze M16DX zijn dan het meest van de tijd voor mij overbodig, dus dan zou je beter voor een normale audio interface kunnen gaan zou je zeggen.. Maar buiten dit kan deze m16dx ook dienst doen als een DAW controller wat dus wel weer handig kan zijn.

Gebruik momenteel een Audiophile 2496 en heb dus inputs tekort, wat bij deze apparaten beide het geval niet zal zijn.

Ook bezitten ze beide mic preamp's en zijn ze ongeveer even duur. De M16dx heeft geen midi, dat is voor mij het enige minpunt tot nu toe.

Op dit moment werk ik gewoon met een synth op de 2496 (steeds 1 ding per keer) die ik dan op de pc opneem en vervolgens daar ook de EQ'ing etc. doe. Hier komt dus ook nog geen mixer aan te pas, en weet ook dus niet of het echt veel zin zal hebben om het wel te hebben aangezien ik toch multitrack zal opnemen

Desondanks weet ik niet voor welk apparaat ik moet kiezen, dus als iemand suggesties heeft?

-Bob

Hallo,

Ik gebruik sinds enkele maanden de M16DX, en had hetzelfde probleem met de lage input niveaus, gelukkig slechts met 1 instrument.

Daarom ff de specs doorgelezen en wat blijkt: inputs 15 en 16 hebben een veel hogere gevoeligheid. Nu speelt die "stille" synth dus even luid als de andere.
Er zijn nog enkele trucjes, zoals de gates op de 4 mic/line inputs, als je die netjes instelt (kies een compressor preset en schakel de compressie uit, dus alleen de gate functie gebruiken), dan is zelfs een ruisende Korg EMX een ruisarme jongen.

Dat er geen midi op de M16DX zit vind ik geen bezwaar, ik gebruik zo'n USB midi ding en dat werkt ook prima.
Voor het geld dat hij kost zeker een aanrader wat mij betreft, en de drivers installeren is peanuts + lage latency (2.2 ms op mijn PC)

My 2c,

Bob

De M16dx heeft geen midi, dat is voor mij het enige minpunt tot nu toe.
-Bob

Ik vraag me af waarom je midi wil op deze tafel? Ik zou enkel kunnen inbeelden dat je dat wil gebruiken om de tafel als controller te gebruiken voor je DAW, maar dat gaat dan ook via de v2.0 software. Als je die installeert gaat er via je USB kabel ook een midi-out signaal.

Als je een midi-uitgang zou willen om via USB een externe synth aan te sturen, daar heb je specifieke kabeltjes voor hé, zo heb ik de UM-2ex, werkt perfect.

Het ging mij om dat laatste inderdaad, om een externe synth aan te sturen, maar zon usb/midi kastje is inderdaad ook niet zo duur, moet er nog ergens 1 hebben liggen zelfs.

Maargoed, ik ben er in ieder geval nog steeds niet uit wat de beste keus is :bekdicht:

Hallo,

Er zijn nog wel alternaieven voor de M16, maar vergeet die zwakke inputs, da's een algemeen probleem en heeft vooral te maken met het feit dat het studio uitgangs niveau op + 4 dB ligt en dat van consumer apparaten op -10 dB. Nu hebben veel synths een uitgangs niveau op consumer level, dus da's de bron van alle ellende, nu ja ellende, 't is maar hoe je 't bekijkt.

Voordeel van de M16 is wel dat je de mixer naast je toetsenbord kan plaatsen en de in-out module in een rack. Betekent minder kabelsalade op je werkplek. Verder kan je de 4 mic inputs als lijningangen gebruiken voor de zwakke broertjes (geldt ook voor inputs 15/16).
Ik heb er in ieder geval al veel plezier aan gehad en mijn oude geluidskaart voor goed naar de thuisgebruik PC verbannen.
Het streamen van de audio via USB loopt bij mij vlekkeloos en ik haal een latency van 2.2 ms met de ASIO drivers, da's niet slecht zou ik zo zeggen.
Ik heb de M16 zowel op een AMD (Athlon X2 6400) als een Intel machine (Q6600) getest zonder issues en in beide gevallen met de 2.2 ms latency, zonder dat ik ooit maar één tikje of kraakje heb gehoord, beide machines XP SP3. Op Vista werkt dat ding ook maar da's een ander verhaal.

Die commentaar van het SOS forum, nu ja, da's een beetje overdreven hoor. Waarom zou je je tracks allemaal naar 0 dB normaliseren ?

"there's no way this can be right as I'm having to normalise everything and then it sounds terrible." -> nu ja, garbage in, garbage out hé.

Als je ze samen mixt moet je ze toch weer verlagen om oversturing te voorkomen. Je kan beter een paar dB headroom overhouden en je totale mix in de mastering fase opkrikken naar een niveau rond 0 dB.
Enneuh, voor 399,- , ik heb daar geen seconde over getwijfeld en in een impulsieve bui dat ding online besteld. Nog geen seconde spijt van gehad.
Bovenstaande opmerkingen over de faseproblemen zijn normaal, toch in live gebruik, want tenslotte is het een digitale mixer en een A/D - D/A conversie vraagt nu eenmaal wat tijd. Voor live gaat er niks boven een analoge tafel, tenzij je geld zat hebt natuurlijk.

Bob

Oke, maar 1 ding blijft me onduidelijk over het gebruik, daarvoor dit voorbeeld:

Een synth komt op kanaal 4 op de Edirol binnen, en deze zelfde synth staat in de DAW ook open op een audio input bij een mixer track.

Als ik dan op deze synth speel, dan komt deze dus tegelijk binnen op kanaal 4 op de Edirol, en in de DAW waar het ook afgespeelt wordt.

Beide signalen komen vervolgens dus weer binnen op de mainmix, die naar de monitors gaat als ik het goed begrijp.

Maar nu heb je dus een dubbel signaal binnenkomen, kan ik dan nu bijv. kanaal 4 muten, maar dat het nog wel de DAW instroomt? en werkt EQ en FX dan daarop nog?

Dit is mij namelijk nooit echt duidelijk geworden
-Bob

Hangt ervan af,

Als ik een kanaal in een DAW opneem staat de input echo automatisch op "off".
Ik hoor de synth dus rechtstreeks via de M16, en de reeds opgenomen tracks worden via het USB kanaal gestreamd naar de M16 output, niks dubbel dus, tenzij je de input echo aanzet in je DAW programma.

By the way, de EQ's van de M16 hebben geen invloed op de gestreamde kanalen, enkel de insert effects van de 4 mic/line kanalen worden me door de USB gehaald, de rest gaat rechtstreeks. Dus ook als je de kanaalfader helemaal dichtzet komt het signaal nog binnen in je DAW.

Klinkt ingewikkeld, is echter foolproof, niks om je zorgen om te maken.

GRZ,

Bob

Oke, dan is het goed.

Ben namelijk plan het te gebruiken in combinatie met FL8.

Dus als ik alles goed begrijp kan ik dus de VST's in de daw+ hardware synth aangesloten op de Edirol vanuit de Daw horen zonder dat het foutgaat.

Thx :)

Yep,

Zo gaat dat bij mij toch, enneuh, ben nog maar net overgeschakeld van HD recorder naar PC DAW dus...als dat zelfs bij mij al lukt :-) .....
Ik ben ooit eens met Cubase beginnen (knoeien) werken, maar bij de M16 zit Sonar LE, een verademing wat betreft gebruiksgemak...

Suc6,

B

Heeft iemand m al eens onder Linux geprobeerd? T lijkt mij een prettige mixer/interface maar voor mij moet ie onder Linux draaien (Ubuntu Studio).

Ik heb goed nieuws voor de M-16DX eigenaars die te kampen hebben met een te lage input voor de lijningangen:

Ik kreeg net een antwoord op een mail van Roland ivm een vraag over dat probleem. Zij willen mijn toestel modificeren zodat de preamps van de lijningangen (die inwendig zitten) toch 0dB uitsturen zowel naar de USB als naar de master, zelfs wanneer de synth uitstuurt op -10dB (wat meestal zo is). Ik heb het geluk om vlakbij de vestiging van Roland Benelux te wonen, dus ik moet hem daarvoor 1 dag binnendoen. Ik heb wel even nagevraagd hoe het nu zit met ruis etc, volgens Roland zou die niet opvallend vergroten. Ik denk er toch over om deze aanpassing te laten uitvoeren. Alleen ben ik eens benieuwd of dat ook onder garantie valt....

Back