Ervaring Edirol M 16 DX

he hallo daar

even een klein vraagje:

is dit apparaat ook als DAw te gebruiken in Cubase SX3?

Een standaard template voor Cubase zit er niet bij, maar idd, met de 'midi learn' van cubase is het vrij snel opgelost. Ik heb wel de M-16DX ingesteld op Sonar (terwijl ik Cubase gebruik), en niet op een algemene DAW zoals de handleiding aanraadt. Om een of andere reden werkte dat niet goed.

Hoi, de berichtgeving en meningen over dit toestel zijn echt wel verdeeld en de twijfel slaat dan wel eens toe. Goed, Edirol is een degelijk merk dus aan qualiteit gaan we ni twijfelen. Ik heb echter enkele vragen voor de mensen die hem al in gebruik hebben.

Ik wil hem vooral thuis gebruiken maar soms ook eens mee naar de repetitie om dingen op te nemen. Mijn eerste vraag is dan ook over de live setup. Hoe stel je dit ding live op om op te nemen? Moet ik dan ook een mengtafel hebben met outputs op elk kanaal om naar de Edirol te sturen? Ik heb namelijk een digitale yamaha tafel en die heeft geen output per kanaal. :(.

Tweede vraag is over midi. Ik las hier dat iemand een usb midi apparaat gebruikt? Welk toestel is dat? Nu, ik heb geen synth met geluiden, enkel master keyboard. ik haal dus alle klanken van midi via de PC. Hoe los ik dit op en heb je dan geen last van de latency? Trouwens, dit is een USB kaart en je weet nooit op voorhand welke IRQ jouw moederbord zal toewijzen dus kan je best een PCI kaart steken zodat je zeker weet dat je unieke IRQ hebt voor je geluidskaart (is trouwens vaak een oplossing voor diegene met veel ruis). USB verdelingen op moederborden zijn nooit goed gedocumenteerd en zeer rampzalig op laptops. ik wijk af.

Derde en laatste vraag is of je ook met reason kan werken. Ik zie dat Cubase inmiddels geen probleem meer is (website roland: http://www.rolandus.com/uploads/CMS/Downloads/2167/M16DXWS10.pdf) maar kan het ook met Reason? heeft er iemand ervaring mee?

Misschien nog een laatste gedachte, hoe doet ie het met films, mp3's en andere in de gebruikelijke spelers?

Bedankt alvast.

met films etc heb ik dik geluid!!

ik heb gister de os 2 etc geinstalleerd, maar ik gebruik dus cubase sx3, maar jammer dat ie niet als daw gebruikt kan worden zoals sonar.

het ziet er namelijk dope uit, als je dat apparaat als daw gebruikt, en superhandig natuurlijk. maar ja, cubase dus nog niet, althans, of ik doe iets verkeer, en laat ik dat nou hopen!

@ Soundcheck:

Ik neem aan dat je als je gewoon handmatig de knoppen in cubase toewijst/mapt aan de mixer dat het wel gewoon werkt als DAW controller?

Het enige verschil met Sonar is namelijk dat er daarvoor standaart een template in zit, en je die bij Cubase zelf zal moeten maken

wow

dat ga ik uitproberen vandaag, want als het idd werkt, is het zo cool, want dan werk ik minder met mijn toetsenbord van me computer

indien iemand weet hoe je dit allemaal fixed in cubase, laat het me weten aub

Misschien heb je aan deze manual van Edirol nog iets, ook al gaat het niet over Cubase helaas.
http://www.rolandus.com/uploads/CMS/Downloads/2144/M16DXWS19.pdf

Zelf werk ik met FL Studio 8, en daar is ook geen template voor. Ik heb het op deze manier opgezet:
Op de mixer selecteer je in het Utility menu (Beide cursors indrukken) bij DAW Controller: EXC of ALT, dit bepaald of de hele mixer voor DAW control is of slechts een gedeelte. Hieronder zet je DAW Select op General.

In FL Studio ga ik dan bijvoorbeeld naar een fader op de mixer, druk ik op de assign/midi learn knop en vervolgens beweeg ik de knop op de Edirol om die aan die parameter toe te wijzen.

Enige nadeel is dat het wat meer tijdkost ipv standaard presets, maar het werkt verder vlekkeloos :)

Vandaag wil ik hem bestellen. Wordt niet meer gemaakt. Blijkbaar maar een kort bestaan. boehoe.

ja, dat heb ik ook gehoord, dat ie niet meer wordt gemaakt! maar mo-zart, ik het de edirol via Ebay, nieuw

thnx BOB!!!!

maar bob, heb jij exc of alt?

@ Mozart:
Vreemd, Thomann heeft er in ieder geval nog genoeg op voorraad en daar had ik mijne ook vandaan. Waar heb je dat gehoord?

@ Soundcheck:
Zelf heb ik hem nu op exclusive mode staan, je moet gewoon kijken wat je het beste bevalt. In de handleiding staat als het goed is welke secties op de mixer gebruikt worden bij Exc en Alt

drie keer ruk

als daw met ableton, te weinig functies die je kunt gebruiken

Wel al zelf dingen toegewezen/gemapt in Ableton? Als standaard preset zit het idd niet in de mixer, maar alles valt toe te wijzen..

heb em nu al ruim 10 maanden, nooit problemen ervaren..
ben nu wel overgestapt naar wat anders.. dus voor de liefhebbers...come and get it

Wou net nog wat gaan vragen hier op het DSF over de behringer 1622fx en de ervaringen met USB, kom ik gelukkig nog even langs deze thread. Ik denk dat ik om ben voor deze Edirol.

Ookal zijn de laatste comments in deze thread een jaar oud. Zijn er nog nieuwe ontwikkelingen en heeft iemand een tip waar hij het goedkoopst vandaan te halen valt toevallig?

ebay denk ik, maar let wel op inklaringskosten

maar ik heb de laaste tijd weer even gekeken, en het lijkt wel dat ze steeds duurder worden

maar goed, ik heb er enmorm veel plezier van , dus het geld is ie zekers waard

In vergelijking met Behringer's 1622fx USB functie/audiointerface is de Edirol denk ik een stuk uitgebreider. De Behringer stuurt voor zover ik kan zien alleen de main mix naar de computer in plaats van dat alle kanalen individueel kunnen binnenkomen zoals de Edirol.

Nieuwe ontwikkelingen zijn er niet echt, hij wordt op de een of andere manier helaas niet meer gefabriceert dus het is even goed zoeken om te kijken waar ze em nog wel hebben..

Nieuwe ontwikkelingen zijn er niet echt, hij wordt op de een of andere manier helaas niet meer gefabriceert dus het is even goed zoeken om te kijken waar ze em nog wel hebben..

Thanks voor jullie comments...

Balen dat ie niet meer gemaakt wordt :(. Misschien maakten ze er verlies op voor de spotprijs ;). Het liefst koop ik toch iets nieuws ipv 2ehands. Misschien moet ik maar zoeken naar iets vergelijkbaars dan.

ebay, ebay.com

en dan zoeken op edirol 16

je kan em neiuw voor onder de 350 halen, mits douane niet moeilijk doet

Ik heb onlangs beslist om m'n M16DX te vervangen door een MOTU Ultralite Mk3 Firewire. Eigenlijk wou ik wel een Hybrid, maar ik heb de FW versie tweedehands kunnen vinden voor 200 euro (terwijl de Hybrid meestal rond de 350 zit, en ik kon er momenteel ook geen vinden). Nu enkel nog een Firewire TI Expresscard bestellen...
Ik was het eigenlijk beu dat het volume van de line inputs zo laag is, en ik heb geen zin om hem naar Roland te sturen (als dat nog kan?!). Ook mis ik een paar (ASIO) outputs, om vanalles door m'n analoge synths te sturen.
Volgens m'n opzoekwerk zou die MOTU dat allemaal moeten oplossen. (hij is nog niet toegekomen)
Het enige jammere is dat ik maar 8 inputs ga hebben, en waarschijnlijk iets op een submixer (de M16DX) ga moeten aansluiten. Maar ik ga ook eens proberen of het goed werkt om beide te gebruiken via ASIO4ALL. (en dan enkel de Mic kanalen gebruiken)

Tot zover deze monoloog. :D

ik heb nu inmiddels de motu hybrid
wat een verschil!!! veel beter, en handiger om mee te nemen
ook cuemix fx is het waard

Back