Eminent E310 vs E560

frankje

Ingeburgerd
Hallo,
Weet er iemand het verschil tussen deze 2 orgels ?
het zou eens een leuk idee kunnen zijn om alle Eminent orgels tegenover elkaar te plaatsen en zodoende de evolutie te zien !
Op het www is er alleszins weinig info te vinden buiten de e310.
Misschien via dit forum !
Vele groeten,
F

eminent 560 heeft een vol pedaal, dwz dat je een volledig pedaal hebt met een bereik van 5 oktaven. en deze heeft ook gewoon 61 toetsen op zijn normale toetsenborden. verder heeft de 560 een orbitone string ensemble... is niet helemaal gelijk aan de stringensemble die in de eminent 310 zit.

Het is en blijft subjectief natuurlijk maar persoonlijk vindt ik de stringensemble op de eminent 310 unique beter als de 560.

Er is in ieder geval een verschil tussen de 510 en 560. Ik citeer uit de folder van de 510:

De Eminent 510 de Luxe is ook leverbaar met een 30 tonig pedaal onder de naam: Eminent 560 de Luxe

De 510/560 heeft geen SUSTAIN in het string ensemble. In plaats daarvan een CANCEL STOPS wat vermoedelijk met 1 druk de register groepen uitschakelt. Los van de voordelen van een 510/560 (meer toetsen, 2 extra draaiknoppen: percussie/vibration + repeat) is dat een belangrijk minpunt ten opzichte van de 310.

Vergelijk

Vergelijk

Ik heb hem ondertussen aangeschaft voor slecht 24 euro, daar kun je niet voor sukkelen ...
Inderdaad de sustain is afwezig, maar de toongenerators, de chorus en de orbitron zijn identiek, wat toch dezelfde klank moet opleveren.
Ik ga vandaag de beide schema's eens bestuderen en alles eens op een rijtje zetten, misschien is het niet moeilijk om sustain in te bouwen?
Wish me luck folks !
Frank

:luv: Eminent

Veel geruis, weinig muziek ...

Veel geruis, weinig muziek ...

;{

Een eerste test : veel gekraak en geruis door de luidspreker(s?)
Geen werkende orbitron of chorus.
Zwelpedaal werkt niet.
Een pluspuntje : Alle registers en stringsectie geven geluid.
Er zal veel werk aan zijn, eerst de orbitron aan de praat proberen te krijgen.
Iemand enige suggestie hoe ik daaraan best begin ?
Frank

ik vermoed dat de hele sustain-functionaliteit niet op de 510/560 aanwezig is. De 310 heeft daarvoor een flink aantal "stops" in het midden boven het bovenste klavier (celesta, string) met tevens de mogelijk de sustaintijd in 2 standen te zetten (dmv short sustain). Geen van deze "stops" is op de 5-serie aanwezig. In plaats daarvan een aantal stops met de namen quint, fifteenth etc, flöten etc.

Als electronica-leek vermoed ik dat het dan een erg zware klus wordt om de sustains van de stringsectie erin te krijgen. Op de 310 heeft iedere toets z'n eigen circuit om de sustain te creëren, dus om na het loslaten van een toets een uitsterftijd te geven. Dat zal met condensators gaan vermoed ik.
Ook kom ik termen tegen als "supress sustains" in de schema's, volgens mij een functie om alle sustains uit te forceren. Als de 5-serie dit alles niet heeft zou ik niet eens tijd steken in de orbitone etc.

Wel goed deze thread: ik had altijd het vermoeden dat de 510 gelijk was aan de 310 met uitzondering van de klavier-omvang.

Mijn tip: zoek een 310, en gebruik de 510 voor de onderdelen (toetsen, schuifregelaars etc).

Hallo allemaal !
De orbitone en chorus werken !
Het was een slecht contact op de schakelaar.
Het gekraak komt van de hoofdversterker, moet ik nog nakijken.
De sound ... machtig, analoog, vol en warm. Jammer van de grootte van zo'n orgel, anders zette ik deze op mijn studio.
Heb zonet zonder probleem oxygene 2 en equinoxe 7 kunnen spelen, prachtig geluid hebben deze dingen toch.
Hoe kan ik dit orgel op een smaalstone aansluiten ?
Er zit enkel een ronde stekker met verschillende pinnetjes achteraan het toestel, zoals op de E310.
Groetjes

Frank

Gebruik gewoon de koptelefoon uitgang voorop (links, onder de klavieren).
Idealerwijs pak je een speciaal snoer dat de headphone jack omzet naar 2x mono jack.

sustain = pain

sustain = pain

Je hebt gelijk hoor wouw, de sustain inbouwen is een hele hoop werk,
jammer eigenlijk, ik zal toch eens moeten uitkijken naar een E310.
Iemand nog eentje in overschot ?
Frank

Ik heb sinds gisteren een Eminent 2000 Grand Theatre uit 1978. Volgens mij was dat de opvolger van de 310.

Hello,

I read your discussion regarding the Eminent 510 and the modification converting the Orbital part of the organ into the same as found in the 310 Unique (sustains). Could you please explain (Frankje) what changes have you made in your organ? Does anyone have a service manual?

Thanks,

Darek

560, 510

560, 510

Als je een externe sustain op de 560 of 510 aansluit (met jack naar externe versterker dus) dan moet het resultaat toch ongeveer hetzelfde zijn?
Dit lijken mij heel aardige orgels...
Proficiat trouwens met dit uitstekende forum. Heb er al veel info vandaan. :halleluja

Weet iemand trouwens wat voor soort sustain er in de 310 zit? Is het een spring reverb?

@bass: ja is dezelfde. Ik vroeg mij alleen af of de 2000 string ensemble uitgebreider of beperkter is dan de 310. Welke knoppen zitten er op de 2000 string ensemble?

hij klinkt in ieder geval anders dan de losse solina string ensemble. En (dus) ook anders dan de 310, die een stuk dichter bij de losse SSE klinkt.

2000 GT:

cello 8'
contrabas 16'
upper manual 8' 4'
lower manual 8' 4'
sustains 8' 4'
en dan 3 schuiven waarvan ik niet meer weet wat de functie was.

http://cafcom.free.fr/eminent/claviers.jpg

Leuke functie op de 2000 GT is een arpeggio op het string ensemble.

@nicolas: bedankt. Naar het schema kijkend lijkt het mij een zeer goed string ensemble. Een vd schuiven is misschien de hoeveelheid sustain?

als ik het me goed herinner wel (is jaaaren geleden).

Hij had een mooie klank. Maar als er nu nog solina in huis komt, is het een SSE. Studio is nu 1 draaitrap omhoog, vandaar. :)

nou ben benieuwd naar wat klanken...

Back