Algemene Latency vraag

Yornav

Psychedelic Obsession
vraag 1 Nou zat ik even te denken... heeft bv. een virus TI polar met eigen toesten... dezelfde reactie snelheid... dan dat ik er een ander midi keyboard aanhang???

Om plaatsbesparing zou ik bijvoorbeeld mijn M-audio ozonic ervoor gebruiken... en dus een Desktop model gebruiken...

(geen latency vraag)vraag 2 Weet iemand ook of er verschil is tussen andere midi borden en de synths eigen keyborden... kwa aftertouch???

Vraag 3 Als ik alleen maar hardware toestellen gebruik... is de Latency dan ook 0 zoals alleen software??? dus als bv. een mpc twee synthjes aanstuurd...???

Tnx... I'm really wondering...

Alle hardware heeft latency. Analoog, hybride en digitaal. Maar analoog heeft vaak veel minder latency dan digitaal.
Ook elk keyboard heeft latency maar in de praktijk zal het niet te merken zijn omdat het te kort is. Zal in de orde van onder de 1ms liggen denk ik. En dat is voor midi goed zat want die heeft ook zo weinig vertraging.

Wel heeft midi maar een beperkte bandbreedte dus alle 16 kanalen tegelijkertijd gebruiken met aftertouch gaat vaak mis. (dan is de aftertouch een van de 1e dingen die je gaat filteren)

Dus je plannen om ea te veranderen in je setup zal geen merkbare latency problemen geven.

Hmm...:erm: Ik heb nu een Ozonic op men pc... en gebruik ableton... Mijn Latency is 13ms...

ik gebruik firewire en men pc is een Quad core processor 4 maal 2,7 Gherts klok...

Ik heb ook men Korg EMX erop aan gesloten om stukjes op te nemen... Kheb daarbij eens geprobeerd om alles men parts apparte kanalen te geven en sequencen via ableton... Hij doet erg raar...

Iemand raad??? Ik heb de klok van de EMX afgezet... en gebruik die van ableton...

Hmm...:erm: Ik heb nu een Ozonic op men pc... en gebruik ableton... Mijn Latency is 13ms...

ik gebruik firewire en men pc is een Quad core processor 4 maal 2,7 Gherts klok...

Ik heb ook men Korg EMX erop aan gesloten om stukjes op te nemen... Kheb daarbij eens geprobeerd om alles men parts apparte kanalen te geven en sequencen via ableton... Hij doet erg raar...

Iemand raad??? Ik heb de klok van de EMX afgezet... en gebruik die van ableton...

En als je de buffersize lager zet? Dan wordt je latency toch minder? (of krijg je dan stotternd audio). Met de specs van jouw pc zou je toch een veel lagere latency moeten kunnen halen.

Alle latency onder de 20 msec is zo ongeveer verwaarloosbaar.
Das zeg maar 1/100 noot bij 120 bpm

Leg es even uit hoe je precies te werk gaat.
Misschien wordt t dan duidelijker. :confused:

Qua real-time spelen kan je latency vanaf 5ms al merken.

Qua afspelen wil je uberhaupt geen latency want dan kan je allerlei chorus achtige effecten gaan horen. Niet voor niets dat alle programma's tegenwoordig die latency automatisch compenseren tijdens het afspelen.

Alle latency onder de 20 msec is zo ongeveer verwaarloosbaar.
Das zeg maar 1/100 noot bij 120 bpm

Sorry had natuurlijk moeten zijn: is bij realtime spelen aanvaardbaar.

Effe over dat emx verhaal. wat neem je op en waar? audio of midi?
Ik neem aan dat je midi bedoelt.
De midi data speel je in op je ozonic en neem je op in ableton?
Na opname wil je de track afluisteren? play...... en dan....?

Bij mij is 6/7 ms output latency echt de max. Daarboven voelt het raar, wel werkbaar hoor en geen enkel probleem maar het is minder direct. Mensen rekenen vaak met totale latency en dat zegt niks bij midi want je hebt amper met input latency te maken maar eigenlijk alleen maar met output latency.

Wij zitten met een voortdurend latency probleem komende van de hardware - hoogstwaarschijnlijk toch.

Wij hebben een latency van 20 ms, maar in Ableton5 is er een functie om die vertraging bij te sturen. Bij de preferences, tabblad audio telt Ableton zelf de in- en output latency voor je uit. Daar kan je het dan ook manueel afstellen.

Je kan dus van de 20ms latency -20ms aftrekken, waardoor je mooi 0ms krijgt op de overall latency. Maar toch bij het opnemen van onze kick van de 909 zal het audiospoor latency vertonen.

Waar zou dit dan nog aan kunnen liggen.

je kan vertraging compenseren zodat het geen probleem is,
maar het blijft een vertraging,
tijdreizen is normaal gezien nog steeds niet mogelijk ;)

Wij zitten met een voortdurend latency probleem komende van de hardware - hoogstwaarschijnlijk toch.

Wij hebben een latency van 20 ms, maar in Ableton5 is er een functie om die vertraging bij te sturen. Bij de preferences, tabblad audio telt Ableton zelf de in- en output latency voor je uit. Daar kan je het dan ook manueel afstellen.

Je kan dus van de 20ms latency -20ms aftrekken, waardoor je mooi 0ms krijgt op de overall latency. Maar toch bij het opnemen van onze kick van de 909 zal het audiospoor latency vertonen.

Waar zou dit dan nog aan kunnen liggen.

LOL, dies mooi. Wat je doet is het audio signaal dat opgenomen wordt versnellen of vertragen, maar je stelt niet de latency bij.

En dan is vertragen het het veranderen van de audio qua samples maar het alleen maar later afspelen zodat alles op hetzelfde moment gebeurt.
En in die context is versnellen ook niet mogelijk.

Bijv bij cubase kan je een extern apparaat als 'plugin' definieeren waarbij gemeten wordt hoe lang audio er over doet om door die hardware heen te gaan terug de computer in. En als je die tijd weet dan kan je daar rekening mee houden. En dat zal dan iets van 2x de latency van je geluidskaart zijn.

het emx verhaal... Ik zit wat te experimenteren... ik neem audio op en daar maak ik sampeltjes van... dat lukt vrij goed...

Ik wil men emx midi aansturen vanuit een andere sequencer... Ableton of MPC
Ik heb geen ervaring met MPC of éénderwelke andere hardware...

De Emx ga ik in de toekomst koppellen aan een ESX... voor Drum & Bass inéén te kletsen... zoals ik al zei heb ik geen evaring... mijn EMX is men eerste bakje...

Ik zoek ook PSY-trance te maken... Kheb al veel geleerd met de EMX... Maar vermits die bakjes daar echt niet geschikt voor zijn... echt niet!!!
Zoek ik een virus TI aan te schaffen en die aan een vette Labtop hangen... Sequencen van Ableton... NU DE grote shit lijkt nu al met men EMX dat als ik samples wil afvuren in ableton. en midi naar die de EMX stuur... dat de twee... niet overéénkomen... of ik gebruik interne klok... of die van EMX... Het loopt stevig scheef...:confused: heeft dat iets te maken met de ASIO kaart in men ozonic???

Nog iets... Kheb een trigger finger (usb) aan gesloten in ableton... wanneer ik een aanslag geef is hij een halve second onderweg... mijn ozonic (firewire) reageert darentegen onmiddelijk...:confused:

Zijn usb verbindingen trager dan midi??? (din stekker) Ik bedoel... als ik een MPC aan een virus ti hang... of ik verbind die met een MPC of MV8800
Is de Latency dan haast niet op te merken tegenover dat ik het aan een pc hang:confused: ... harware en software geschijden hoeden???

Back