Hoe maak ik dit geluid na? (Solo uit Girls Just Wanna Have Fun)

Met de Waves reverbs (R-Verb / Trueverb) is dit gemakkelijk te doen.
Ook zou de altiverb dit prima moeten kunnen. Ga dit niet proberen met de standaard galmpjes uit cubase of logic, of die uit de Nordlead 3 (alhoewel ik die niet ken), want daarmee zul je gegarandeerd minder resultaat behalen!

Succes... (zou dat aanslaan denk je? Een dance-cover van dit nummer?)

Och jee gaan we het weer over de tools hebben :) Een reverb is gewoon een reverb. Punt uit. Nu kan je wel moeilijk gaan doen en smijten met dure reverbs maar iemand die zijn vak verstaat kan het gewoon met minder en heeft TOTAAL GEEN DURE TOOLS nodig om kwaliteit af te leveren. Het gaat om je skills en dat is voornamelijk dat je weet hoe je moet roeien met de riemen die je hebt... Niet om de tools... Ik zal niet zeggen dat ik een goede producer ben of wat dan ook, het interesseert me ook niet of ik daar goed in ben, ik doe wat dat betreft wat ik wil. Maar voor iemand die "professioneel" dit vak beoefend vind ik het een wonderbaarlijke visie van je dat je met mindere apparatuur minder resultaat hebt. Als we dan werkelijk gaan miereneuken over apparatuur lust ik er nog wel een paar eigenlijk...

En zou een opleiding commercie niets voor je zijn? Je gave om muziek al gelijk te analyseren op commercieel succes en gelijk in dollar tekens te denken is wonderbaarlijk...

Met het gevaar dat dit een tool thread gaat worden :P

Ik zou bovenstaande toch iets willen nuanceren. Natuurlijk hangt het af van je vakmanschap wat je uit spullen weet te halen, maar aan de andere kant: wat is er mis met het upgraden van je spullen als je merkt dat je skills stijgen?

Bovendien: iedere tool heeft zijn eigen doel. Als je met een gesamplede piano van 2 MB een opname wil laten klinken alsof ie op een echte piano is gespeeld, dan gaat je dat niet lukken. Aan de andere kant, als je een vleugel in huis hebt staan en je wil deze laten klinken als een staande piano heb je ook een probleem.

Zo is het ook met galm. Met een native galm kun je niet elk gewenst effect bereiken, maar omgekeerd zijn er dure galmen die nooit zullen klinken als een galmpje van 50,-.

Als het me dus niet zou lukken om een liedje na te maken met een specifieke galm, dan ga ik op zoek naar een andere. Niks mis mee toch?

Wat ik nog steeds niet begrijp ... WAAROM zou je iets willen namaken? deels voor het leerproces wellicht, maar dan nog zijn er meerdere wegen die naar rome leiden.

De reden dat nummers nagemaakt worden is omdat de platenmaatschappij of artiest (ligt er maar net aan waar de rechten op de opnames liggen) de orginele opnames niet wil of kan vrijgeven, of omdat het te duur is om de orginele opnames te kopen.

Voordeel is dat je alle losse sporen tot je beschikking hebt, en bepaalde partijen, zoals de zang, kunt vervangen. Ook is het op die manier veel makkelijker om er een remix van te maken.

En onderschat het leerproces niet. Ik leer het meest door echt goed te luisteren (en te lezen) wat anderen hebben gedaan..

Met het gevaar dat dit een tool thread gaat worden :P

Ik zou bovenstaande toch iets willen nuanceren. Natuurlijk hangt het af van je vakmanschap wat je uit spullen weet te halen, maar aan de andere kant: wat is er mis met het upgraden van je spullen als je merkt dat je skills stijgen?
Daar is totaal niets mis mee maar het belangrijkste is dat het gaat om de skill en of je nu een duur lexicon galm systeem hebt of een simpelere lexicon uit de consumer laag, je zou als je je vak verstaat het ook met die simpelere moeten kunnen. Dat is je tools kennen. Een tool is om je te helpen een taak te volbrengen en daarbij kan je als je de luxe hebt tenminste, kiezen uit een enorme keur aan tools. Wat niet betekend dat de een ondergeschikt is aan de andere.

Waar het mij in dit geval meer om ging is dat ik het de grootste onzin vind dat je met een standaard reverb uit een DAW niet het gewenste effect kan bereiken en dat je perse een reverb nodig hebt in de trend van Waves. Dat vind ik echt onzin. Ja er zal wel verschil in geluid zitten maar dan kan je je afvragen of dat 1) belangrijk is; 2)dat uberhaupt wordt opgemerkt; 3)je niet je doel voorbij gaat streven.
Van iemand waar ik een professionele attitude van verwacht vind ik het een opmerkelijke uitspraak.

Als het me dus niet zou lukken om een liedje na te maken met een specifieke galm, dan ga ik op zoek naar een andere. Niks mis mee toch?

Juist en dat is waar ik op doelde... Je hebt als het gaat om effecten echt niet dure galm X nodig om je taak te volbrengen.

Een reverb is gewoon een reverb. Punt uit.
Nou, daar ben ik het niet mee eens ;). Al is het wel zo dat je het verschil vaak het beste hoort als je met 1 instrument bezig bent.

Zet een Behringer Virtualizer reverb (al zijn ze wel beter geworden, in 2000 was dat absoluut niet zo) maar eens tegen een duurdere. Wat je bij cheapere reverbs heel gauw hoort is hoe plat en 'metalig" het klinkt, en bij betere reverbs klinkt het meer als... naja, lastig te omschrijven, maar het woord "wolk" komt in me op.

De (goedkopere) reverbs op (soft)-synthesizers lijden ook aan dit fenomeen; fatsoenlijke reverb vereist een hoop CPU en know-how, want als je geen convolutie gebruikt moet je 'm muzikaal laten klinken en da's lastig.

Nou is het inderdaad absurd om dure plugs zoals Waves te kopen terwijl de freeware of ingebouwde variant in Cubase of Fruity al snel voldoet, maar ook die zijn vaak weer beter dan de echt ultra-budget soft- en hardware 'verbs.

zolang een reverb het gevoel van (een) ruimte kan geven, is ie goed. ik zou niet weten aan welke maatstaven zo'n ding verder zou moeten voldoen om goed te zijn.

Waar het mij in dit geval meer om ging is dat ik het de grootste onzin vind dat je met een standaard reverb uit een DAW niet het gewenste effect kan bereiken en dat je perse een reverb nodig hebt in de trend van Waves. Dat vind ik echt onzin. Ja er zal wel verschil in geluid zitten maar dan kan je je afvragen of dat 1) belangrijk is; 2)dat uberhaupt wordt opgemerkt; 3)je niet je doel voorbij gaat streven.
Van iemand waar ik een professionele attitude van verwacht vind ik het een opmerkelijke uitspraak.

Het is mijns inziens absoluut niet de grootste onzin dat je voor bepaalde doelen een betere reverb uit zou willen kiezen dan eentje die standaard in de DAW zit. Kijk... je kunt nu ineens allemaal wel met modder gaan lopen smijten, maar de reden waarom ik de waves reverbs als voorbeeld gaf is puur omdat ik daar goede ervaringen mee heb en daar mijn doelen mee kan realiseren. Dit neemt absoluut niet weg dat dit ook mogelijk is met een heeeele hoop andere reverbs.

Als jij het specifieke resultaat (en dat is dat typische badkamergalmpje) wilt boeken met de standaard reverbs van Logic bijvoorbeeld (en dan even de laatste impusle response verb achterwege gelaten), dan wens ik je veel succes, want dat resultaat zul je gewoon niet boeken met deze brakke galmpjes. En dit terwijl die brakke galmpjes voor sommige doeleinden juist meesterlijk zullen zijn!

Elke reverb heeft zo z'n voor en nadelen en zo zijn eigen karakter. Mijn verwijzing naar de Waves reverbs was dus niets meer en niets minder dan een zeer bruikbare tip voor de topicstarter. Iets wat hij kan gaan uitproberen en zo mee kan nemen in zijn leerproces. Als dit niet getuigt van een professionele attitude, dan weet ik het ook niet meer!

Het is mijns inziens absoluut niet de grootste onzin dat je voor bepaalde doelen een betere reverb uit zou willen kiezen dan eentje die standaard in de DAW zit. Kijk... je kunt nu ineens allemaal wel met modder gaan lopen smijten, maar de reden waarom ik de waves reverbs als voorbeeld gaf is puur omdat ik daar goede ervaringen mee heb en daar mijn doelen mee kan realiseren. Dit neemt absoluut niet weg dat dit ook mogelijk is met een heeeele hoop andere reverbs.

Als jij het specifieke resultaat (en dat is dat typische badkamergalmpje) wilt boeken met de standaard reverbs van Logic bijvoorbeeld (en dan even de laatste impusle response verb achterwege gelaten), dan wens ik je veel succes, want dat resultaat zul je gewoon niet boeken met deze brakke galmpjes. En dit terwijl die brakke galmpjes voor sommige doeleinden juist meesterlijk zullen zijn!

Elke reverb heeft zo z'n voor en nadelen en zo zijn eigen karakter. Mijn verwijzing naar de Waves reverbs was dus niets meer en niets minder dan een zeer bruikbare tip voor de topicstarter. Iets wat hij kan gaan uitproberen en zo mee kan nemen in zijn leerproces. Als dit niet getuigt van een professionele attitude, dan weet ik het ook niet meer!

Dat iedere outboard zijn eigen karakter kan hebben dat is ongetwijfeld zo (convertors, sampling rate, processing rate, algoritmes). Maar dat neemt niet weg dat je met een standaard galm uit een DAW niet het gewenste effect kan bereiken. Men wilt een badkamer galm (heb niet eens naar het geluid geluisterd, kan het nummer me wel herinneren maar ansich boeit het me weinig) en die kan je ook met de standaard reverbs uit een DAW maken. Iedere beetje tweakable verb kan zo'n geluid produceren.
Je geeft het in je bovenstaande post al aan dat het dus toch kan waarbij je in je eerdere posts al gelijk aan geeft dat het resultaat bagger zal zijn... Bagger is maar hoe je er zelf tegen aan kijkt. Ook al ben ik geen logic gebruiker, ik weet zeker dat de resultaten erg goed zullen zijn die je uit de standaard plugins haalt. Ben een DP gebruiker en ben van mening dat ook de galmpjes daarin het zeker voor elkaar krijgen en alles overtuigend laten overkomen.

Alles afschieten en maar waves als "tip" geven vind ik wat dat betreft totaal onzinnig. Iemand op kosten jagen in een "leerproces" kan ik zelf niet bij eigenlijk. Want zoals je zelf weet is waves niet goedkoop... Wat dat betreft vind ik een zeer prijzige reverb die in dit geval echt geen voordeel bied tov andere plugins die misschien minder kosten, gratis zijn of al in het DAW zitten ingebakken echt geen "bruikbare tip".

Daarbij, in die tijd hadden ze geen waves maar voornamenlijk Lexicon reverbs (en dan de oude garde verbs, niet de nieuwere). Als je dan toch zo graag iets wilt aanbevelen om die "hele hoge kwaliteit" te kunnen produceren, adviseer dan gewoon die PSP42 lexicon plugin. Is en goedkoper en waarschijnlijk nog authentieker ook qua sound.

Overigens, het early reflection verhaal van je is wel degelijk bruikbaar voor de topic starter...

Een poosje geleden dat deze thread actief was, maar ik had beloofd te melden waarvoor de track bedoeld was.. dus schrik niet:

http://www.youtube.com/watch?v=qu5tegwnitQ

Weinig van terug te horen op deze manier, maar dan moeten jullie even bellen met de webmaster van youtube.

muwhahaha Bearforce one.....skitterend! Ik zou het bijna stoer vinden...zij het niet dat het zo ongelooflijk gay is!

Back