Hoe maak ik dit geluid na? (Solo uit Girls Just Wanna Have Fun)

galmpje komt op de 2e plaats... synthese is the core bizz...

Inderdaad.

Aangezien je het toch met een Nord gaat doen, veronderstel ik dat je onder het reeds aangehaalde begin van hierboven d'r nog andere layer noise kan onderzetten. Speciaal voor het accentueren van het percussieve 'clavesachtige' begin van iedere noot.

Ooit deed ik hetzelfde om de clickjes in een B3 te modelleren (en te kunnen overdrijven) op m'n Nord Stage, gelayerd met een B3: noise, filter in zelfoscillatie, directe attack en heel snelle decay, en een flanger d'rover zodat het nooit 100% hetzelfde klinkt.

'k Wil wel eens een poging doen met de Nord Stage synth om het geluid na te maken, kijken hoever dat lukt.

Bedoel je met layeren een performance bouwen met twee patches? Als ik het binnen een patch wil doen lukt het me niet omdat het filter altijd op beide osc werkt.

dat bedoel ik inderdaad..

nl3 is toch multitimbraal meen ik, gewoon 2 patches layeren.

Na de solo breek ik nu mijn hoofd over de andere partijen, alles lukt prima behalve de off-beat synth (met de 16e delay). Ik heb echt vanalles geprobeerd, orgels, zaagtanden, maar ik krijg het niet hetzelfde. Het lijkt wel of het door een gitaarversterker is getrokken met een extreme chorus ofzo. Ik twijfel of het wel een synthesizer is of een orgel.

Iemand enig idee hoe ik dit geluid moet namaken? Ik heb voor het gemak de file naar mono omgezet, omdat ie in het orgineel helemaal op rechts zit en daardoor lastiger is te beluisteren.

Attachments

• Cindy - synth.mp3
    256,2 KB · Bekeken: 105
typisch een poly synth - synth sound. Met weer de juiste keuze voor de delay die hier belangrijk is.

ik zou een pad nemen en hier van de attack en release op bijna 0 zetten. Daarna een beetje EQ met het laag een beetje wegfilteren en het midden iets harder zetten.

succes!

hij heeft het wel over de offbeat synth sound en niet de lead he. daar zit toch echt wel toon in hoor.
ah nee idd, iets te snel gelezen, dat is zeker een polysynth idd... wat bedoel je pcies met 'toon' dan?
het is volgens mij saw met een sub osc (voor iets meer body, krasserige effect) die dan weer door een hpf filter gaat...

toon = oscillators en geen of weinig resonantie.

polysynth = juno´s, poly6 (1), jupiter, etc.

geluidje = ((saw + (square - 1 ocaaf))/ lowpass ) * EQ

ik denk eerder een lowpass om het hoog iets af te snijden en daarna met eq de bas eruit. Maar andersom kan ook natuurlijk, maar de meeste synth´s toen hadden niet of niet zo´n uitgebreid HP filter.

Hm, ik dacht dat ik gepost had, maar blijkbaar niet.

Anyway:

Klikken voor de grotere versies.

Voor de polysynth heb je EQ nodig, punt. Al dat extra laag, daar kun je helemaal niks mee doen. Verder doet een beetje chorus ook geen kwaad. Dat krijg je met maar de hele tijd achter dure synths aanhijgen ;) :vet is niet altijd gewenst en nodig en chorus kan een hele hoop leuke dingen doen met je geluid. Nou is dat hoge polysynth geluidje wel heel typisch voor de jaren '80 - luister ook naar New Order's "Bizarre Love Triangle". (begint op 1:05). Ook een kwestie van EQ.

Geweldig dat jullie met allemaal goeie aanwijzingen komen, ik dacht dat ik een freak was :P

Overigens ga ik het nummer zelf niet gebruiken, maar voor een andere producer die er een remix van gaat maken. Ik kan nu nog niet bekend maken om wie het gaat, maar het is geen kleine jongen, en tzt laat ik jullie het eindresultaat zeker horen!

geluidje = ((saw + (square - 1 ocaaf))/ lowpass ) * EQ
papagaai...! ...grappige formulering ook :D

EQ is ook filtering... ik had het niet specifiek en alleen maar over een filter op de synth zelf...

toon = oscillators en geen of weinig resonantie.
ach so, dat bedoel JIJ met een toon :D

Laatst gewijzigd:
Nu heeft 'ie het geluid van de blip-blopjes (zoals jij ze noemt) wel goed nagemaakt, maar wat ie er mee speelt slaat echt als een tang op een varken, muzikaal zwaar verandwoorde noten die niet eens in het chromatische westerse tonale stelsel voorkomen!

Gemiste kans zeg!

Hij zou toch maar een oersaaie dertien in een dozijn huppelkutclub dance cover maken met `muzikaal verantwoorde noten´ ....echt een gemiste kans sjongejongejonge :bekdicht:

Hij zou toch maar een oersaaie dertien in een dozijn huppelkutclub dance cover maken met `muzikaal verantwoorde noten´ ....echt een gemiste kans sjongejongejonge :bekdicht:

Tja je hebt gelijk, deze 'muzikaal onverantwoorde noten' zouden beter passen in van die slaapverwekkend zogenaamd kunstzinnige, maar alles behalve muzikale zweef electro die vooral om het geheel toch nog enigszins emotie mee te geven gedrenkt is in een slappe saus van tape-verzadiging. :peukie:

Blijkt dat ff doorgoogelen toch wel erg nuttig kan zijn. Dit vond ik op Mix Online:

“Both the guitar and the vox organ were going through '60s Vox AC-30 amplifiers,” Wittman continues. “Both of them were miked with one U87; pretty simple. We generated the delay that makes the double upbeats on the organ with a Publison [digital delay unit]. The effect was recorded with the sound onto the track.

Dus toch een orgel..
En over het sologeluid:

The track's wacky, skittering keyboard solo, one of its most memorable sections, turns out to have been a bit of studio serendipity. Rob Hyman played it on a Roland Juno 60 synth, nailing it on the first take. “It was like a big joke when we first did it, but then everyone was like, ‘That's kind of awesome,’” Agnello says.

Overigens wordt er live een KX7 gebruikt ipv een Vox orgel, voor de liefhebbers van foute kapsels, broeken tot de navel, en zeer coole danspasjes:

http://www.youtube.com/watch?v=HId2jQBEbYY

Back