Izotope Ozone

goran

1984
Hey,

Ik heb een vraagje over Izotope Ozone...
Heb dit nu ruim 7 maanden tot me beschikking maar ik heb het idee
dat dit ( mocht ik verder willen kijken ) een tussenstap is naar een betere tool.
Nou kan er wel een discussie gevoerd worden over wat "beter" nou
precies inhoudt, maar wat ik bedoel is dat ik over meerdere tools gelezen
heb, maar het verschil tussen b.v. de Waves series, Voxengo etc t.o.v. I.O. nog niet heb vernomen.
Dus is de een misschien uitgebreider? stabieler? verkleurd het minder? betere overzicht? etc.

Ik heb al de zoekfunctie gebruikt en onderstaande threads gelezen, maar geen antwoord gevonden :

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=82655&highlight=izotope+ozone
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=32833&highlight=izotope+ozone
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=50755&highlight=izotope+ozone&page=2

Heb zelf ook wel eens een demo van waves geprobeerd en was ook niet enthousiast ..
er werd me toen verteld dat die wave plugs alleen tot hun recht komen in dure studio setups die niet zijn weg gelegd voor hobbyisten ..

tussenstap is natuurlijk ook een relatief begrip he ..
voor een hoop mensen is Ozone echt wel goed genoeg hoor je moet wel heel wat van plan zijn wil je ozone als een tussenstap zien, maar goed t hangt ook sterk van je werkwijze af ..
de 1 masterd liever met alleen hardware de ander met alleen software of een combi van beide, ik weet niet hoe ver gevorderd je bent qua techniek,
maar weet je wel zeker dat je het maximale uit Ozone haalt? dit is namelijk iets waar een hoop mensen zich op verkijken en t dan afschuiven op hun tools ipv skills ..

klinkt misschien een beetje gemeen maar ik zie dit soort vragen vaak voorbij komen en meestal ligt het aan de kok dat het gewenste resultaat niet behaald wordt en niet aan de keuken :)

zelf ken ik t gevoel ook wel hoor, t gevoel van ik moet dit of dat hebben en dan gaat het altijd lukken (en vervolgens bedrogen uit komen)..
beter kun je die tijd dat je op zoek gaat naar iets anders stoppen in leesvoer :geslaagd:

zelf ken ik t gevoel ook wel hoor, t gevoel van ik moet dit of dat hebben en dan gaat het altijd lukken (en vervolgens bedrogen uit komen)..
beter kun je die tijd dat je op zoek gaat naar iets anders stoppen in leesvoer :geslaagd:

Je hebt ook helemaal gelijk hoor!
Het zal ook wel aan mn skills liggen.
Wat gebruik jij eigenlijk voor tools? Hoelang heb je die al? gebuikte je hiervoor
andere tools? zo ja, welke? en waarom ben je overgestapt? ( haha, al die vragen :P )

Wat mis je nu, wat je denkt dat beter kan dan?

Je hebt ook helemaal gelijk hoor!
Het zal ook wel aan mn skills liggen.
Wat gebruik jij eigenlijk voor tools? Hoelang heb je die al? gebuikte je hiervoor
andere tools? zo ja, welke? en waarom ben je overgestapt? ( haha, al die vragen :P )

Ik probeer t geluid zo goed mogelijk op te nemen, eq alles op mn soundcraft lx7 type 2 vervolgens eq ik wat subtiel bij met de standaard EQ in cubase als t nodig is. En ik zet bijna altijd een simpele dual band vst compressor op mn master in cubase. Die plugin is freeware en ik haal er persoonlijk betere resultaten mee dan veel commerciele plugins die ik geprobeerd heb (ben bang dat dit komt omdat het een simpele plugin is zonder eindeloze tweak mogelijkheden waardoor ik vaak meer verpruts dan goed maak :P )..

plugin heet endorphin echt een super plug :halleluja

moet er wel bijzeggen dat ik verder alleen maar hardware compressors gebruik voor mn individuele sounds
ohja om precies te zijn .. de focusrite compounder en een drawmer dl 241 (drawmer heb ik op mn master kanaal, haal er echt alles doorheen wat ik opneem),
heb ook een mindprint gehad (buizen compressor) maar die vond ik niet echt bruikbaar (te subtiel)..
Weet niet precies hoe lang ik deze tools heb.. zou er voor masteren nog wel graag een focusrite mixmaster bij willen maar ik kom ruimte te kort :(
verder ben ik overgestapt omdat hardware gewoon vet klinkt, vooral dunne software sounds door analoge compressors halen doet wonderen
wat trouwens een groot nadeel is van software (en misschien is dit wel het gevoel dat jij heb dat t niet wil klinken zoals al die vette hits die je hoort) is dat je met minder headroom te maken heb (alles vervormt veel sneller boven de 0db) en dat lekkere low end punch toevoegen maar niet wil lukken .. wat dat betreft heb ik bijv gemerkt dat je mix van je pc soms stukken beter klinkt als je ze nog eens opneemt door je mixer heen en dan bijv. dat lekkere warme laag toevoegen wat met software gewoon niet wil .. zelfs op een el cheapo behringer klonk t vroeger bij mij al beter dan als ik t gewoon enkel op pc eq'de

Maar goed, zoals ik al zei t hangt er af van je werkwijze en t soort muziek dat je maakt.. sommige muziek klinkt gewoon alleen lekker als t analoog is afgemixed, vooral muziek waarbij je dus veel in de hoge db werkt ..

wat gebruik je zelf trouwens voor eq / compressie (naast ozone dan) ?

Laatst gewijzigd:
Wat mis je nu, wat je denkt dat beter kan dan?

Eigenlijk de helderheid en power.
Ik heb altijd de neiging om het plat te maken...dit is iets wat ik pas na een paar weken hoor.
En wanneer ik denk dat ik het door heb en denk de oplossing te hebben, is dat dus niet zo.
Dan is het weer te dik of te modderig of het balans in het nummer is niet correct. ( ik stuur vanavond een paar voorbeelden ).
Ook mis ik een bepaalde openheid in mn nummers..het klinkt te vol, te dik en houd minder ruimte over voor de vocals ( dynamiek heet dit toch? )

Wat ook beter kan is dat ik alles een eigen hokje geef...het rommelt nu nog teveel.

Met die software moet t iig wel lukken :)

nauwkeurige afluistering is ook erg belangrijk (goeie monitors)
verder compressie op je sounds zodat ze goed (helder) blijven klinken zodat t niet nodig is dat je bepaalde sounds te hard gaat zetten omdat ze lijken weg te vallen hierdoor wordt het vaak een modderige brei .. verder is t ook vaak beter om geluiden hun eigen freq bereik te geven zodat ze elkaar niet in de weg gaan zitten .. bij snares / hi-hats / claps kun je bijv vaak rustig wat laag weg halen zonder dat ze minder goed in de mix klinken ..

En het zien van de freq bereik...dat gebeurd met een analyzer?

Gewoon je oren gebruiken, analyzers worden over t algemeen over de gehele mix gebruikt ipv enkele sounds .. kan een handig hulp tooltje zijn om te zien of je mix bepaalde freqs mist of juist teveel heeft.. zelf gebruik ik dat soort dingen nooit, luister liever gewoon met mn eigen oren of ik t wel of niet vind klinken :)

Het ligt iig niet aan de software. (zelfs niet als het de 'extended evaluation' versies zijn)

Probeer je mixen maar eens beter te krijgen.

offtopic : is het normaal/gebruikelijk dat er 3 of 4 compressors (b.v. de ssl4000) op een kick wordt aangesloten?
ik hoor namelijk steeds vaker dat dit de gewoonste zaak van de wereld is...ik doe het namelijk altijd met 1...
Tevens ook voor de eq...hoor ook daarover dat 2 of 3 eq-s op elkaar totaal niet raar is...

offtopic : is het normaal/gebruikelijk dat er 3 of 4 compressors (b.v. de ssl4000) op een kick wordt aangesloten?
ik hoor namelijk steeds vaker dat dit de gewoonste zaak van de wereld is...ik doe het namelijk altijd met 1...
Tevens ook voor de eq...hoor ook daarover dat 2 of 3 eq-s op elkaar totaal niet raar is...

het wordt pas raar als t niet klinkt :)

dus gewoon experimenteren vooral kicks kun je op allerlei manieren in elkaar ''kneden'' een kick bestaande uit 8 of 10 kicks die allemaal hun eigen EQ instellingen hebben is iig niet raar .. ook kicks doorlussen en na elke lus (op het nieuwe kanaal) eq'en is absoluut niet raar :)

maar goed, zoals ik al zei, raar bestaat niet want er zijn geen regels als t klinkt klinkt t :biertje:

Als je vette kicks wil zou je iig moeten gaan stapelen en/of door lussen tenzij je een sample heb gepakt van iemand die dit al gedaan had

ok ok ... heb altijd iets raars met het stapelen van kicks...
als ik op een mpc 3 kicks inlaad en em afspeel, dan pakt ie ze alle 3 op een andere manier dan dat ik em in me battery sampler laad in cubase...in cubase gaat ie rommelen, op een mpc niet ( daar krijgt ie in veel gevallen alleen maar meer power)...
Is dit raar? of heeft dat met de engine van een mpc te maken en iets is wat battery niet heeft? of doe ik iets fout hehe :P

Ik ken de mpc niet qua bediening .. maar sowieso klinken samples over hardware net wat krachtiger dan wanneer je ze gewoon via een softsampler afspeelt, vooral als je bezig gaat met kicks is dit het geval

Edit - wat je evt. nog kan proberen is bijv. de outputs van je geluidskaart door je mixer en evt randapparatuur halen en weer terug laten komen

Laatst gewijzigd:
Back