100% analoog:splinternieuw...?

dit is een foto van de print van de arp pro soloist uit 1972 ,, zit toch al een soort ic chipie van onder ?

iniedergeval een hoop weerstandjes:)

Attachments

• thuis (86).JPG
    thuis (86).JPG
    54 KB · Bekeken: 76
@yoozer, pwm, akikaze: bedankt voor jullie opmerkingen

Wat mij op het moment het meest interesseert is om een goed uitgerustte analoge modular te maken die volledig met midi aangestuurd kan worden. Het gaat hierbij dus om alle potmeters maar ook de patchbay. Dit is alles behalve makkelijk om te doen en het concept uitwerken gaat zeker nog wat tijd kosten.
Heiko
Juist die mogelijkheid is heel vernieuwend. Ik ben geen electrotechnicus, maar ik denk daar wel eens over na. Als je alle in- en uitgangen in een patchbay stopt en die kunt programmeren, ben je al heel ver. Het zal wel te duur zijn, maar het moet toch technisch mogelijk zijn om een digitaal bestuurde modular te maken, waarvan het signaalpad analoog is. Analogue Systems was ermee bezig, maar je hoort er niets meer van.
Liefhebbers op fora als dit over de hele wereld die er brood in zien, zouden een goede ontwerper gezamenlijk in dienst kunnen nemen en de ontwikkelings- en loonkosten van de ontwerper dragen. Dan komt zo'n synth er wel. Maar het is een hele organisatie.... en ik heb al gezegd, als puntje bij paaltje komt, haken de meesten af.

Mischien wel.
Het is overigens alleen met de 100 series de 200 series hebben wel wat intergrated circuits.
Maar het zijn ook natuurlijk hele andere vco's in de trend dat ze ontworpen zijn om dmv modulatie geluid te maken.
Want in een buchla systeem zit gewoon geen vcf.

Als je alle in- en uitgangen in een patchbay stopt en die kunt programmeren, ben je al heel ver. Het zal wel te duur zijn, maar het moet toch technisch mogelijk zijn om een digitaal bestuurde modular te maken, waarvan het signaalpad analoog is.

Met een p.l.c kun je dit erg mooi doen.
Voor kleine schakelingen komt de logo p.l.c zo in mij op.
En als het erg uitgebreid moet en minstens 2 I/O modules en programmer /cpu
zijn er op marktplaats voor rond de 100 euro al leuke 2e hands p.l.c's te vinden.
met kleine stromen/spanningen zijn ook geen dure relais nodig.
Kast erom heen ,en een berg jack contacten en je hebt wat moois.

Volgens mij heeft mono al eens een poging gedaan om met een p.l.c wat aan te sturen

modular

modular

Bedankt voor de vele opmerkingen!
Het is zeker zo dat er genoeg "standaard" modulars te koop zijn. Het is niet mijn bedoeling om een tweede Doepfer te beginnen ;) Financieel is dit niet zo interessant en verder heb ik een goede baan aan de universiteit Leiden. Synthesizers bouwen en verkopen gaat dus niet mijn broodwinning worden.

Ik ben zelf meer een ingenieur dan een muzikant en ik vind het fantastisch om te werken aan muziekelektronica. Ik heb jaren geleden gewerkt aan een tb-303 kloon die wegens omstandigheden nooit afgekomen is. Zie de foto van het eerste prototype. Het idee was hier om uiteindelijk naar een enkelzijdige print en SMD componenten te gaan om een goede 303 kloon op de markt te brengen. In 2000 was er eigenlijk maar 1 goede 303 kloon en dat was de FR-777 van future retro dus de gedachte was dat er nog wel een goede kloon bij kon. Het goed krijgen van het geluid van de kloon heeft veel tijd gekost want bij de 303 zit het geluid hem in de details. Met name de 5,333V spanningen en het gebruik van de juiste transistoren was erg belangrijk. Uiteindelijk is dit project nooit afgekomen wat ik nog steeds jammer vind. Het is echter ondertussen zo dat er genoeg redelijke en goede 303 klonen zijn (zelfs in software: phoscyon) dus de lol van dat project is er een beetje af. Vandaar de drang om iets nieuws te gaan doen.
Het in elkaar solderen (eerder assembleren) van DIY kitjes vind ik niet zo interessant. Dat is niet meer dan solderen (doe ik al 17 jaar) en je leert er verder niet veel van. Het idee om een modular te gaan maken komt uit de behoefte om mijzelf een mooi doel te geven waar ik me een tijd op kan vastbijten.
Zoals ik al zei wil ik in de conceptfase alles goed uitdenken zodat ik een geslaagde synthesizer kan maken. Anders kan ik net zo goed bouwkitjes gaan kopen en beginnen met een modular te bouwen zonder er verder iets van te snappen. De uitdaging ligt hem dus in het bedenken van goede electronica die niet te duur is en een concept wat echt iets toevoegt... Vandaar ook mijn interesse in meningen van anderen. Uit verschillende perspectieven kijken is in de conceptfase alles bepalend voor het eindresultaat vandaar dat jullie reacties handig zijn...
Maar ik ga weer eens ophouden want anders zit ik over een uur nog te tikken;) In ieder geval bedankt voor de op- en aanmerkingen. Als iemand nog iets te zeggen heeft hoor ik dat graag !

Heiko
P.S.
@Hilltree: wat bedoel je precies met PLC. Is dit een programmable logic controller die in de Industrie gebruikt worden? Want dat zijn volgens mij meer procesautomatiseringsmodules die zeker geen patch bay na kunnen bootsen.
Het concept waar ik naar zat te kijken is van Achim Gratz:

http://synth.stromeko.net/DIY.html#Matrix32x32

Zijn concept maakt gebruik van een IC wat een schakelaartjesarray (16 bij 16) bevat. De kosten van de ICs zijn op het randje van redelijk (10 euro/st) aangezien er 4 moeten komen.

Attachments

• 303 kloon.jpg
    303 kloon.jpg
    51,2 KB · Bekeken: 76
waarom gaat niemand eens proberen een nieuwe CS80 te maken? :biertje:

Weegt 120 kilo, kost een fortuin, en de bekabeling binnenin is genoeg om een normaal man flauw te laten vallen. Maar, een nieuwe maken is niet lastig: je slacht gewoon 2 CS60's... (oh, wacht even).

Kijk, als je nou al eens 1 CS-80 stem perfect zou kunnen doen, dat zou al leuk genoeg zijn. Voor al het andere is er multitracking uitgevonden.

P.S.
@Hilltree: wat bedoel je precies met PLC. Is dit een programmable logic controller die in de Industrie gebruikt worden? Want dat zijn volgens mij meer procesautomatiseringsmodules die zeker geen patch bay na kunnen bootsen.
Het concept waar ik naar zat te kijken is van Achim Gratz:

http://synth.stromeko.net/DIY.html#Matrix32x32

Zijn concept maakt gebruik van een IC wat een schakelaartjesarray (16 bij 16) bevat. De kosten van de ICs zijn op het randje van redelijk (10 euro/st) aangezien er 4 moeten komen.

Een PLC inzetten lijkt mij "overkill". Zelfs een Siemens LOGO wordt al met wat I/O een redelijk lomp ding, buiten het feit dat een LOGO programmeren niet je van het is. Daarnaast werken industriele PLCs vaak in de regel met 24VDC. Ik denk dat je eerder met een PIC module oid (zie bijv www.monome.org) de zaken compacter en beheersbaarder kan houden

presets opslaan dmv een pic of plc module is voor mij absoluut niet interesant.
volgens mij voor weinig mensen en beinvloed dit het signaal niet?
voor control voltages lijkt het me mischien wel te doen maar voor het audiopath niet.

Mischien wel.
..
Maar het zijn ook natuurlijk hele andere vco's in de trend dat ze ontworpen zijn om dmv modulatie geluid te maken.
Want in een buchla systeem zit gewoon geen vcf.

Hee, dat is interessant,.. is dat IN GROTE LIJNEN hetzelfde principe als die FM bakjes (w.o. TG33 en de Casio CZ serie (bijna FM)) die ook geen filter hebben maar via -ik dacht modulatie- toch een filter effect creëren ?

Is dat principe in min of meer gewone mensen taal uit te leggen ?

yeps fm/am/waveshaping en verder vca's en lowpass gates
Interessant. Misschien is dan voor topic starter een idee om een waveshaping module in elkaar te flansen, die via CV te sturen is. Lijkt me al ingewikkeld genoeg om dat fatsoenlijk te laten klinken. Dan kun je er een vco of een andere bron(gitaar, bass, andere synth, mix) er doorheen jagen.

Heb me altijd al afgevraagd waarom bv. Korg geen analoge spulle meer maakt. Ze kunnen toch ook zien dat hun ouwe machientjes (bv. MS20) nog stééds succes hebben?
OK, ze maken dan wel een legacy collection, maar das ook ni analoog hé (en dan nog met ukkiepukkieminitoetsjes).
Ben er bijna zeker van dat het zou aanslaan...
Waarom doet Roland niet bv. een heruitgave van de 303, hij zou een pakje goedkoper zijn...

Anderzijds hebben we natuurlijk ook allemaal liever een "échte OUWE bak"...

Back