Vraagje over de TR-808

SCD

Gearlust [on]
Heb er te lang niks mee gedaan... en nu kom ik er niet meer uit.

Ik heb een pattern lopen die langer is dan 16 stappen. Met de variation switch op A springt ie van "First part" naar "Second Part" en weer terug.

HOE zorg ik ervoor dat ie de Second part niet afspeelt en dus gewoon een pattern van 16 stappen afspeelt in de First part ZONDER de pattern eerst te moeten wissen??

:stupid

Nee, ik snap het nog steeds niet... :stupid:stupid

Ik druk op start:
Basic variation switch staat op A en het ledje van First part brand.
De sequence loopt door 16 stappen en springt vervolgens in Second part en speelt daar OOK 16 stappen.

Ik wil dat ie alleen maar de eerste 16 stappen van de first part speelt in een loop. Hoe regel ik dat zonder mijn sequence te hoeven clearen???

Kortom hoe zorg ik ervoor dat ie alleen maar de first part afspeelt?

De manual is gewoon bij Roland als PDF te downloaden. ;)

De manual is gewoon bij Roland als PDF te downloaden. ;)

Ik durf het bijna niet te zeggen, maar die ligt hier gewoon voor mijn neus en ik kom er niet uit... :(

Ik lees alleen maar de oplossing waarbij ik de "rhythm track" eerst moet "clearen", maar dat wil ik niet. Ik wil mijn geprogrammeerde groove houden.

Soms zie je het gewoon even niet meer... Ben ik nou zo achterlijk? Blijkbaar...

HELP!!!!!!!!

Ja, dat zat ik me net ook te bedenken. Maar toch... Met al die 808 liefhebbers hier is er toch wel *iemand* die me de oplossing aan kan dragen?

Zover ik weet kun je bij het initialiseren van de pattern het aantal stappen kiezen. Dus je beat wordt gewist, maar als je het even onthoud zit het er ook zo weer in.

Ik ben bang dat je je pattern moet wissen. Ik ben er ook nooit achtergekomen hoe het anders kan.

Ik heb de basic variation switch helemaal naar links staan, dan de pattern clear button ingedrukt houden en step16 indrukken, ik weet niet of de 808 de beats wist, voor de zekerheid zou je de patronen op kunnen schrijven,

Hi DlMorley,

Thanks for the reply. But what is "pattern end mode"?

Als je pattern write mode first part selecteerd, speelt ie dan nog steeds B af al je variatie switch op A hebt staan?

Zoja, is deze pattern geprogrammeerd in track 1 t/m 12 of in 13 t/m 16?

In pattern write mode first part wordt de beat dacht ik niet gewist als je op stop druk, de clear knop inhoudt en dan op de huidige track knop drukt.
Misschien dat je probleem dan verholpen is of er gebeurd niks. Dat weet ik niet meer.

Ik kwam hier laatst ook niet uit, ook niet met de handleiding erbij. Ik denk dat dit niet kan bij de 808

Ik kwam hier laatst ook niet uit, ook niet met de handleiding erbij. Ik denk dat dit niet kan bij de 808

Klopt. Ik ben er dieper in gedoken en het kan gewoon niet. Zodra je meer dan 16 stappen kiest (en part 2 er dus bij betrekt), kun je niet meer terug. Vaag.
NOG vager is dat je daar niets over vindt op het net. Hieruit blijkt mijns inziens dat vrijwel alle 808 bezitters niet bepaald hun apparaat "diep" gebruiken. Je vindt relatief eigenlijk sowieso weinig echte technische en gebruiksinfo over de 808.
Ik kwam er ook achter dat wanneer je de 808 synced middels de sync ingang, er allerlei rare dingen gebeuren in compose+play mode.
In die modes springt ie als standalone van rhythmtrack 1, naar 2, als je meer dan 64 patterns geprogrammeerd hebt. Zodra je van buitenaf synced doet ie dat ook, maar de timesignature springt dan ook terug naar stand 1...
Irritant is ook dat je weinig kunt editen als je een foutje maakt in de stappen die je programmeert...

Denk dat ik m toch maar laat midificeren om van al dat gedoe af te zijn.

Ik dacht al dat het aan mij lag, of dat m'n 808 in de war was. Midificeren maakt het wel makkelijker maar achter een schermpje patterns maken is toch niet zo inspirerend.

Ik dacht al dat het aan mij lag, of dat m'n 808 in de war was. Midificeren maakt het wel makkelijker maar achter een schermpje patterns maken is toch niet zo inspirerend.

Met een MPC valt dat wel mee :D

Gewoon geen complete nummers programmeren. En met een midi kit verlies je de swingende timing. Denk dat de meeste mensen of write mode gebruiken en on de fly pattern a en b editen en/of dmv volumes knopjes geluiden uit/aan zetten of pattern play mode en dan de pattern handmatig selecteren icm met de volumes.

Werkt prima.

Back