Vraagje over de TR-808

808 midificeren?? Dan kan je net zo goed bijna samples gaan gebruiken als je het aan mij vraagt. En daarnaast vind ik het juist wel zijn charme hebben, die beperkingen van de 808.
Een waarom eerst 32stappen programeren als je er daarna toch maar 16stappen wilt :confused:

Hoe krijg jij 64 patterns in een 808 dan?

Hoe krijg jij 64 patterns in een 808 dan?

Pfff... wat een flauwe reacties allemaal.

Ik bedoel natuurlijk 64 patterns programmeren als STAPPEN in een Rhythm track.

@ Sander: Mijn manier van werken is nou eenmaals songs programmeren, en dat doe ik met de 808 dus ook. Het is verdorie een feature van de 808!

@ Rocksteadybeat: En midificeren is ook gewoon een manier van werken.
En waarom terug van 32 naar 16 stappen? Daarom!

Heb een HELE slechte bui hiero... Iemand dachts zelf mijn 808 middels een privé berichtje te kunnen scoren omdat ik er niet uit kwam...

Maar goed, ieder nadeel heb z'n voordeel: Ben er een avondje goed voor gaan zitten en weet nu alles van de 808.

Ik dank u allen hartelijk.

Voor de welwillenden:

Het antwoord op mijn vraag is dus: kan niet.

Zodra je part 2 betrekt in een pattern kun je niet meer terug, anders dan door het "schoonpoetsen" van de complete pattern.

Ik heb een pattern lopen die langer is dan 16 stappen. Met de variation switch op A springt ie van "First part" naar "Second Part" en weer terug.

HOE zorg ik ervoor dat ie de Second part niet afspeelt en dus gewoon een pattern van 16 stappen afspeelt in de First part ZONDER de pattern eerst te moeten wissen??

Er zit toch een variation switch op?

Yup, helamaal rechts net boven en naast de sequenser.

Dat is een variation switch voor de intro's en fills... Bovendien zijn die switches voor het switchen van pattern A en B (of Variation A en B in 808 termen) en niet voor het switchen van parts.

Ik heb de basic variation switch helemaal naar links staan, dan de pattern clear button ingedrukt houden en step16 indrukken, ik weet niet of de 808 de beats wist, voor de zekerheid zou je de patronen op kunnen schrijven,

Hier ontbreekt hoe je de mode knop hebt staan. Op "pattern clear? stand wist ie Variation A. Op part 1 stand verandert ie het aantal stappen van part 1, maar part 2 blijft erachteraan spelen.

Nee dus.

Als je pattern write mode first part selecteerd, speelt ie dan nog steeds B af al je variatie switch op A hebt staan?

Zoja, is deze pattern geprogrammeerd in track 1 t/m 12 of in 13 t/m 16?

In pattern write mode first part wordt de beat dacht ik niet gewist als je op stop druk, de clear knop inhoudt en dan op de huidige track knop drukt.
Misschien dat je probleem dan verholpen is of er gebeurd niks. Dat weet ik niet meer.

Jij spreekt hier over de A en B variations. Ik heb het over de twee parts van 1 pattern.

Nee dus.

En weer iemand die de vraag of de 808 niet begrijpt?
erm sorry hoor... dat kwam in mij op aangezien zoiets ook op de 707 zit... :bekdicht:

waarom je zo boos opstellen naar iedereen toe als je niet (direct) het juiste antwoord krijgt... werkt niet echt smooth...
ik dacht dat je inmiddels alles al van de 808 wist na dat avondje grondig onderzoek offe?

Pluk een roos. :)

Ja ja ja... sorry mensen, had even de pest in.

Excuses.

Maar mijn hemel, wat is het toch een magisch ding, die 808...

Hmm ik heb dat ding al jaren niet meer (it's a bloody shame..) en ik kan me herinneren dat er niets anders op zit dan het erasen van part 2, anders blijft ie ze om de beurt afspelen... toch?

Hmm ik heb dat ding al jaren niet meer (it's a bloody shame..) en ik kan me herinneren dat er niets anders op zit dan het erasen van part 2, anders blijft ie ze om de beurt afspelen... toch?

Nee, wederom verwarring. Je kunt niet onafhankelijk part 1 of 2 wissen. part 1 en 2 zijn *on*losmakelijk verbonden met een pattern. Als je een pattern wist, wist je altijd part 1 EN 2.

Ik ga een Nederlandse korte gebruikshandleiding schrijven.

Ik ben nu ver weg van mn studio, dus ik kan het nu niet uitproberen.
Maar volgens mij kan dit wel degelijk, als ik begrijp wat jij bedoelt.

Zorg dat de sequencer van je 808 loopt, zet de patern write switch op 1st part.
Druk nu het rode knopje in, in combinatie met de nieuwe laatste step, 16 dus in dit geval.
Zorg dat je deze toetsen combinatie vast houdt totdat de sequencer de nieuwe laatste stap heeft gepasseerd.

Als het goed is zou ie nu alleen het eertste part moeten afspelen, lees ook deze thread eens door:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=84710&highlight=2nd+part

Het is toch ook mogelijk om gewoon de tweede part hetzelfde te maken als de eerste part? Zo heb heb je ook hetzelfde pattern maar dan twee keer. Het ei van Colubus ; )
Zelf heb ik nooit een gebruiksaanwijzing gehad maar had die eigenlijk ook nooit nodig omdat het zo simpel en logisch in elkaar steekt. Ik heb de originele Help/beschermfolie er nog op zitten.

Maar als je toch een korte Nederlandse handleiding gaat maken dan hou ik me aanbevolen.
Is het je gelukt die Wave 2 te syncen met de TR808 trouwens? Mij is het nooit gelukt.

Ik ben nu ver weg van mn studio, dus ik kan het nu niet uitproberen.
Maar volgens mij kan dit wel degelijk, als ik begrijp wat jij bedoelt.

Zorg dat de sequencer van je 808 loopt, zet de patern write switch op 1st part.
Druk nu het rode knopje in, in combinatie met de nieuwe laatste step, 16 dus in dit geval.
Zorg dat je deze toetsen combinatie vast houdt totdat de sequencer de nieuwe laatste stap heeft gepasseerd.

Als het goed is zou ie nu alleen het eertste part moeten afspelen, lees ook deze thread eens door:

https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=84710&highlight=2nd+part

Nee, bovenstaande actie zorgt ervoor dat part 1 idd 16 stappen doorloopt, maar part 2 volgt onlosmakelijk met minimaal stap en maximaal 16 stappen. Je kunt part 2 als het ware niet meer loskoppelen.

Het is toch ook mogelijk om gewoon de tweede part hetzelfde te maken als de eerste part? Zo heb heb je ook hetzelfde pattern maar dan twee keer. Het ei van Colubus ; )

Tuurlijk, er zijn allerlei vervangende oplossingen, maar het gaat om de vraag of het kan. Het kan dus niet.

Zelf heb ik nooit een gebruiksaanwijzing gehad maar had die eigenlijk ook nooit nodig omdat het zo simpel en logisch in elkaar steekt. Ik heb de originele Help/beschermfolie er nog op zitten.

Nou, deze thread bewijst het tegendeel volgens mij :D

Maar als je toch een korte Nederlandse handleiding gaat maken dan hou ik me aanbevolen.
Is het je gelukt die Wave 2 te syncen met de TR808 trouwens? Mij is het nooit gelukt.
Wat bedoel je met de Wave 2????

Back