Fireface 400 crashed en kraakt soms (asio = ok)

Dr.Drane

Darkpsy Vertegenwoordiger
Hallo Allemaal,

Ik heb een fireface 400 sinds enkele weken.

In Ableton werkt hij perfect via ASIO. Ik kan dan wel geen andere dingen meer doen met de kaart. (zoals mp3's spelen buiten Ableton om)

Ben eigenlijk niet geheel tevreden erover omdat hij regelmatig crashed (1 irritante toon blijft hoorbaar tot ik hem aan en uit zet). Ook komen er regelmatig kraak achtig tonen (alsof men een bitcrusher derop zwiert) uit. (dit gebeurd ook in asio mode) Vaak is dit op te lossen door mijn asio buffersize even te switchen.

Hardware is up2date, evenals de software.

Iemand gelijkaardige problemen of tips voor mij?

Thanks!

Firewire dingetjes zijn vaak kieskeurig. Heb je een laptop of een desktop, en als je een desktop hebt, zit de FW op het moederbord of is het een PCI-kaart?

In Ableton werkt hij perfect via ASIO. Ik kan dan wel geen andere dingen meer doen met de kaart. (zoals mp3's spelen buiten Ableton om)
is normaal denk ik hoor

ivm je probleem: idd; kan aan je firewire chipset liggen.

Firewire dingetjes zijn vaak kieskeurig. Heb je een laptop of een desktop, en als je een desktop hebt, zit de FW op het moederbord of is het een PCI-kaart?

Ik heb een Dell Latitude D830 laptop. Heb proberen out te figuren wat voor firewire interface erop zit maar in de specs die ik vind staat dat nergens vermeld:
http://www.dell.com/content/products/productdetails.aspx/latit_d830?c=us&l=en&s=bsd&cs=04

http://nl.notebookcheck.com/Testrapport-Dell-Latitude-D830-Notebook.4339.0.html

Misschien dat ik dat wel nog te weten kan komen via de producent van het moederbord ofzo.

Zijn er misschien al oplossingen voor? Misschien moederbord es updaten of de firewire drivers ofzo? En kan ik mss beter een externe firewire interface kopen (moest zoiets al bestaan voor laptop)?

is normaal denk ik hoor
...

Ja ik had al zo'n vermoeden. Was bij mijn hercules dj console ook al.
Heb u trouwens niet gezien op retro acid. Heb der nog met dr.evil en roel enzo zit rondwaggelen. :-)

Merci voor de info gasten!!

Ik heb dat bitcrusher idee ook met mijn fireface400 , maar dat is verholpen wanneer hij stroom krijgt van de adapter. Rechtstreeks via firewire werkt niet goed. Wel toevallig dat ik ook op een Dell pc draai. Verder die crashes heb ik af en toe alleen als ik bijv. een youtube filmpje kijk.

Ik heb dat bitcrusher idee ook met mijn fireface400 , maar dat is verholpen wanneer hij stroom krijgt van de adapter. Rechtstreeks via firewire werkt niet goed. Wel toevallig dat ik ook op een Dell pc draai. Verder die crashes heb ik af en toe alleen als ik bijv. een youtube filmpje kijk.

Damn, mijne moet sowieso aan de adapter hangen. (ik heb een mini firewire ingang aan mijn laptop (zonder stroom dus))

Ja idd, ik heb het ook vooral met youtube filmpjes. Maar ook als ik bv. veel mp3tjes na elkaar open met mediaplayer. Het duur ook lang eer dat 'm een mp3 geopend heeft dan.

Weet jij wat wat voor firewire chipset je hebt?

Thanks en groeten!

Volgens mij heeft Dell standaard een Ricoh chipset en dat is niet echt ok. Google maar eens, je krijgt ellenlange discussies. Een gedeeltelijke oplossing is het dissablen van je wifi, netwerk, dvd-speler(!), cardreader, zon beetje alles dus behalve je firewire poort. In de kern is geloof ik het probleem dat alles over die chipset gaat en je dus niet de dedicated verbinding hebt die nodig is. Op termijn zou ik een laptop overwegen met een goede(TI) chipset...

Ik ben zelf voor mn Dell-laptop overgestapt op een motu 828mk2 usb(veel minder problemen) en uiteindelijk maar een mac gekocht(geen problemen).

Volgens mij heeft Dell standaard een Ricoh chipset en dat is niet echt ok. Google maar eens, je krijgt ellenlange discussies. Een gedeeltelijke oplossing is het dissablen van je wifi, netwerk, dvd-speler(!), cardreader, zon beetje alles dus behalve je firewire poort. In de kern is geloof ik het probleem dat alles over die chipset gaat en je dus niet de dedicated verbinding hebt die nodig is. Op termijn zou ik een laptop overwegen met een goede(TI) chipset...

Ik ben zelf voor mn Dell-laptop overgestapt op een motu 828mk2 usb(veel minder problemen) en uiteindelijk maar een mac gekocht(geen problemen).

Aha. Ik ga dat straks eens proberen om alles te disablen en mijn bevindingen hier posten. Kan me wel voorstellen dat dat iets zou verhelpen. Ik heb ook een usb hubke met 8 poorten (die bijna vol steekt, wel met aparte voeding) eraan hangen. Die ga ik ook es los maken voor de test. Misschien dat er toch ergens teveel data door een bottleneck getrokken moet worden ofzo.

Ik ga mijn fireface zeker niet weg doen. (en een mac kopen zie ik ook niet zitten als pc freak) Dan koop ik me wel een laptop met TI chipset ergens de komende maanden.

Merci voor de info! Ik ga het testen en mijn bevinden hier posten.

Greets

@rvooh
Heb u trouwens niet gezien op retro acid. Heb der nog met dr.evil en roel enzo zit rondwaggelen. :-)

ja, baggerlineup en druk weekend = weinig motivatie.
ben aan zee gebleven...

(en een mac kopen zie ik ook niet zitten als pc freak)

met vooroordelen kom je nergens natuurlijk
kga er geen discussie van maken,
maar je krijgt wel waar voor je geld met een mac, de hardware "werkt gewoon", je gaat nooit iemand horen zagen over problemen met de fw-chipset.
en je kan gewoon eender welk courant besturingssysteem draaien, liefst nog 64 bit ook :peukie:
Zijn super computers voor ontwikkelaars. Elke programmeur zonder oogkleppen zou dit moeten beamen ;)

als er een uitbreidingsslot in je DELL laptop zit kan je daar misschien een goede firewire kaart in steken
vind het ook wel jammer om een laptop te gebruiken als hoofd-muziekcomputer, zeker voor een pcfreak als gij :P

ja, baggerlineup en druk weekend = weinig motivatie.
ben aan zee gebleven...

met vooroordelen kom je nergens natuurlijk
kga er geen discussie van maken,
maar je krijgt wel waar voor je geld met een mac, de hardware "werkt gewoon", je gaat nooit iemand horen zagen over problemen met de fw-chipset.
en je kan gewoon eender welk courant besturingssysteem draaien, liefst nog 64 bit ook :peukie:
Zijn super computers voor ontwikkelaars. Elke programmeur zonder oogkleppen zou dit moeten beamen ;)

als er een uitbreidingsslot in je DELL laptop zit kan je daar misschien een goede firewire kaart in steken
vind het ook wel jammer om een laptop te gebruiken als hoofd-muziekcomputer, zeker voor een pcfreak als gij :P

Ja met firewire kickt mac pc zijn ass natuurlijk. Maar is het niet belachelijk een macbook pro te kopen (die air book lijkt me te traag om te abletonnen, nie? wel compact natuurlijk) en der windows mee te bollen? Dan hebt ge toch evenveel aan een pc lijkt me. (of meer gezien ge een snellere cpu kunt kopen)

Ik produce trouwens veel liever op een laptop omdat ik die altijd kan meepakken om te jammen en wil niet alles dubbel moeten installeren. Die wat ik nu gebruik is ene van mijn werk en ik ga me binnen enkele maanden wel een privee laptop kopen. (heb mijn vaio tx aan mijn pa gegeven, singlecore suckt)

Check ook daarvoor de thread die ik eerder poste, via expresscard firewire werkt uberhaupt niet voor een geluidskaart... getest met oa belkin-adapter, helaas...

met bootcamp op je mac kan je nog steeds een beetje pc-freak blijven *D

maar er zijn zat alternatieven, meeste geluidskaart-fabrikanten hebben wel wat laptops die ze aanraden(volgens mij heeft digidesign een fraai lijstje op de site) en rme heeft top-support, gewoon even hun om advies vragen welke laptop je het best kan nemen. Ik vrees alleen wel dat je dan wellicht nog duurder uit bent dan met een macbook...

Check ook daarvoor de thread die ik eerder poste, via expresscard firewire werkt uberhaupt niet voor een geluidskaart... getest met oa belkin-adapter, helaas...

met bootcamp op je mac kan je nog steeds een beetje pc-freak blijven *D

maar er zijn zat alternatieven, meeste geluidskaart-fabrikanten hebben wel wat laptops die ze aanraden(volgens mij heeft digidesign een fraai lijstje op de site) en rme heeft top-support, gewoon even hun om advies vragen welke laptop je het best kan nemen. Ik vrees alleen wel dat je dan wellicht nog duurder uit bent dan met een macbook...

Jamma is het niet zonde om altijd via bootcamp te werken op een mac? Dan kun je toch evengoed (of beter lijkt me) een pc kopen, of? (kan zijn dat ik hier mis ben hoor, ik ken niet veel van mac, en al zeker niet de nieuwere modellen)

En geld is niet direct een probleem. Ik ben een echte pc-freak die 8u op zijn werk en thuis, buiten sporten (ok, op dat gebied ben ik dan weer totaal geen pc freak :D), ook continu achter zijn laptop zit; en daar durf ik dus wel veel geld aan uit te geven.

Thanks en groeten!

Ps: Ik ga nu een mailtje sturen naar RME met de vraag van wat zij aanraden.

Jamma is het niet zonde om altijd via bootcamp te werken op een mac? Dan kun je toch evengoed (of beter lijkt me) een pc kopen, of? (kan zijn dat ik hier mis ben hoor, ik ken niet veel van mac, en al zeker niet de nieuwere modellen)

Heb je 100% gelijk in hoor. Ik ben Mac-fan, maar een Mac kopen om er vervolgens Windows op te draaien is zonde van je geld. Zo bijzonder is de hardware niet namelijk. Koop dan een mooie Sony VAIO! (zoals ik.......al wil ik hem verkopen voor een mac hehehe)

Dat vrhaal dat hier verteld wordt over die superieure Apple TI firewire chipsets is ook best een hoop apekool want onlangs besliste Apple van hun Macbooks te voorzien met goedkopere Agere firewire chipsets die prolemen geven bij de RME firewire producten en andere firewire kaarten

Heb je 100% gelijk in hoor. Ik ben Mac-fan, maar een Mac kopen om er vervolgens Windows op te draaien is zonde van je geld. Zo bijzonder is de hardware niet namelijk. Koop dan een mooie Sony VAIO! (zoals ik.......al wil ik hem verkopen voor een mac hehehe)

Ja ik denk dat ik me ook terug een Vaio ga aanschaffen. Voor vorige zomer had ik een Vaio TX gekocht van €2600 maar heb die vorige maand aan mijn pa doorverkocht voor €1000 omdat het een single core was. Voor het moment ben ik eigenlijk aan het wachten op de eerste quad core vaio's. (tot dan speel ik wel met mijn duo core Dell; tenzij mijn fireface probs me te veel de keel uit beginnen te hangen)

Groenten!

wat eventueel ook een optie is is de nieuwe expresscard-interface van RME voor de Multi- en Digiface serie. moet je alleen wel de fireface daarvoor inruilen...

en het bootcamp-verhaal is meer als je als pc-freak liever niet naar OSX over wilt stappen(of niet in een keer).

Maar dat zou ik ook even voorleggen aan RME zelf, voordat je daar ook problemen mee krijgt ;)

Dat zou ik niet doen, dat is een drama. Belkin heb ik hier liggen, enkel drop outs, disconnects etc... Heb ook nog nooit iets goeds gehoord over die dingen. Ben wel erg benieuwd of RME het wel gelukt is die poort te gebruiken. UAD heeft de expresscard-poort volgens mij wel goed ingezet met die xpander.

wie weet zal je wel geen zin hebben om bootcamp te gebruiken eens je gespeeld hebt met dingen zoals Logic 8 en dergelijk! ;)

een pc freak als gij zou toch moeten over elk platform iets weten..
er staat hier trouwens sinds gisteravond ook een pc.. voor visual studio en andere idiote ontwikkelomgevingen die niet op mn mac werken =)

soit, als ik u ooit es tegenkom zullen we hier zeker een praatje over slaan :mega:

Back