Fireface 400 crashed en kraakt soms (asio = ok)

wat eventueel ook een optie is is de nieuwe expresscard-interface van RME voor de Multi- en Digiface serie. moet je alleen wel de fireface daarvoor inruilen...

en het bootcamp-verhaal is meer als je als pc-freak liever niet naar OSX over wilt stappen(of niet in een keer).

Maar dat zou ik ook even voorleggen aan RME zelf, voordat je daar ook problemen mee krijgt ;)

Zou dat geen downgrade zijn? Ik heb me redelijk goed zitten informeren en die fireface zou toch beter / meer geschikt zijn voor mij dacht ik. Mja, vraag me niet meer waarom. :-) (en hij is ook e kletske duurder)

wie weet zal je wel geen zin hebben om bootcamp te gebruiken eens je gespeeld hebt met dingen zoals Logic 8 en dergelijk! ;)

een pc freak als gij zou toch moeten over elk platform iets weten..
er staat hier trouwens sinds gisteravond ook een pc.. voor visual studio en andere idiote ontwikkelomgevingen die niet op mn mac werken =)

soit, als ik u ooit es tegenkom zullen we hier zeker een praatje over slaan :mega:

Jamma ik ben tevreden met windows waarom zou ik dan OSX gaan gebruiken? In feite maakt het OS toch ook niet zo veel uit gezien je meestal toch met dezelfde apps binnen de verschillende OS'en werkt lijkt me. Ik zou mijn OSX gebruiken om te abletonnen bv. En dan moet ik al mijn vst's opnieuw downl...kopen! En ik vind niet dat OSX > windwows xp omdat er gewoon al minder software voor bestaat en dat is toch heel belangrijk, niet soms?

Ik sta wel open voor es mac en zelfs OSX te proberen hoor. Maar ik ben nog niet voldoende overtuigd...

Groeten en nogmaals merci voor de replies enzo!

Jamma ik ben tevreden met windows waarom zou ik dan OSX gaan gebruiken? In feite maakt het OS toch ook niet zo veel uit gezien je meestal toch met dezelfde apps binnen de verschillende OS'en werkt lijkt me. Ik zou mijn OSX gebruiken om te abletonnen bv. En dan moet ik al mijn vst's opnieuw downl...kopen! En ik vind niet dat OSX > windwows xp omdat er gewoon al minder software voor bestaat en dat is toch heel belangrijk, niet soms?

Ik sta wel open voor es mac en zelfs OSX te proberen hoor. Maar ik ben nog niet voldoende overtuigd...

Iemand die al heel het leven Cola van de Aldi drinkt en nog nooit echte Cola zal hier ook tevreden van zijn.
Die zal ook zeggen "cola is toch cola"

Kwantiteit van plugs/soft is ook zoiets heel relatief.. alsof je echt alles gebruikt.; nee, je kiest er een paar goede VST's uit en die gebruik je telkens opnieuw. Iets die kwaliteit is zal heus wel op beide platformen bestaan (of enkel op mac ;) )

Goed, zoals ik zei, kwil er hier geen discussie over houden, dat doen we wel eens tussen pot en pint, maar het is wel zo dat OSX van begin af aan ontwikkeld is onder meer met CoreAudio om een goede integratie van audio/midi toe te laten. Kdenk dat bij microsoft de muzikanten scene toch wel de laagste prioriteit heeft bij het ontwikkelen van Windows.. Apple staat hier met Logic echt wel een beentje voor imo..
Ik begrijp dat dit in Windows niet zo is, met die emulated ports en asio enzo. Persoonlijk vind ik ook dat ze momenteel serieus achterlopen met 32bit/geheugengrenzen enzomeer. Om nog niet te beginnen over Vista die voor de meeste muziekanten onbruikbaar is.
En geen enkele manier binnen je systeem om alles in te stellen (toch niet zo elegant als osx' audio/midi setup).

soit, ben alweer teveel aan het ranten :bekdicht:
Maar toch, zeker als software ontwikkelaar, raad ik je eens aan om OSX eens uitvoerig te bekijken, zeker de dev tools enzo. En logic uiteraard, er zijn veel producers in uw genre die dit gebruiken.

Iemand die al heel het leven Cola van de Aldi drinkt en nog nooit echte Cola zal hier ook tevreden van zijn.
Die zal ook zeggen "cola is toch cola"

Kwantiteit van plugs/soft is ook zoiets heel relatief.. alsof je echt alles gebruikt.; nee, je kiest er een paar goede VST's uit en die gebruik je telkens opnieuw. Iets die kwaliteit is zal heus wel op beide platformen bestaan (of enkel op mac ;) )

Goed, zoals ik zei, kwil er hier geen discussie over houden, dat doen we wel eens tussen pot en pint, maar het is wel zo dat OSX van begin af aan ontwikkeld is onder meer met CoreAudio om een goede integratie van audio/midi toe te laten. Kdenk dat bij microsoft de muzikanten scene toch wel de laagste prioriteit heeft bij het ontwikkelen van Windows.. Apple staat hier met Logic echt wel een beentje voor imo..
Ik begrijp dat dit in Windows niet zo is, met die emulated ports en asio enzo. Persoonlijk vind ik ook dat ze momenteel serieus achterlopen met 32bit/geheugengrenzen enzomeer. Om nog niet te beginnen over Vista die voor de meeste muziekanten onbruikbaar is.
En geen enkele manier binnen je systeem om alles in te stellen (toch niet zo elegant als osx' audio/midi setup).

soit, ben alweer teveel aan het ranten :bekdicht:
Maar toch, zeker als software ontwikkelaar, raad ik je eens aan om OSX eens uitvoerig te bekijken, zeker de dev tools enzo. En logic uiteraard, er zijn veel producers in uw genre die dit gebruiken.

Ivm Logic: Jamma ik wil fun hebben in het muziek maken. Jammen en prullen dus. Ik hoef niet de beste sequencer om kwaliteits muziek te maken (die ooit uitebracht zou kunnen worden). Ik vind de workflow van albeton gewoon zalig.

Maarja, Ableton bolt wsl wel even goed op mac. En idd, de vst's die ik nodig heb zijn er toch. Een nadeel dan weer aan mac die ik zie is formaat. Als ik een compacte (10 tot 13") laptop zou willen kopen met kick ass specs (een snelle duo core) moet ik al voor pc gaan. Tenzij OSX minder power nodig heeft (tov XP eh, over Vista wil ik me niet uitspreken ;-)).

Enfin, ik moet toegeven dat ik wel interesse heb voor mac, voorgal gezien ze veel eerder voor muziekanten bruikbaar lijken te zijn. Maar als ik €2500 of meer uitgeeft aan iets wat ik dagelijks veel gebruik...dan heb ik natuurlijk ook wel beetje schrik voor mis(of minder goede)kopen. Wat voor mac heb jij eigenlijk?

Merci voor de info en groeten!

Toen ik een jaar of drie terug van een MPC naar een fatsoenlijke DAW wou overstappen was het nu juist de combi Logic en mn Imac die uiteindelijk echt weer de fun terug bracht, ik kon eindelijk weer jammen zonder constant bang te zijn voor kraken, bitcrushers :), lange stiltes en bevroren schermen. Ja ik ga nog steeds veel te ver met het belasten van mn systeem maar in logic krijg ik gewoon een melding dat ik even moet gaan bijstellen qua load terwijl in XP ik dan gewoon klaar was en kon booten(dag track dus...).

het zijn van die triviale dingen die uiteindelijk bij mij het verschil tussen een glimlach en een verbeten grimas maken als ik in de studio zit.

Ivm Logic: Jamma ik wil fun hebben in het muziek maken. Jammen en prullen dus. Ik hoef niet de beste sequencer om kwaliteits muziek te maken (die ooit uitebracht zou kunnen worden). Ik vind de workflow van albeton gewoon zalig.
idd super programma..
maar logic is ook enorm fun hoor ;) (zeker sinds versie 8, met mainstage enzo)
Heb al ervaring met logic sinds versie 4, maar Logic 8 was echt wel een verassing qua gebruiksvriendelijkheid..

Maarja, Ableton bolt wsl wel even goed op mac.
sinds intel althans.. Ableton is nooit gemaakt om de kracht van de G4/G5 processors goed te benutten, wat vroeger wel jammer was.
tegenwoordig draait ableton dus even goed of zelfs beter op mac.
Zou graag eens testen met bootcamp wat er beter is.

Een nadeel dan weer aan mac die ik zie is formaat. Als ik een compacte (10 tot 13") laptop zou willen kopen met kick ass specs (een snelle duo core) moet ik al voor pc gaan. Tenzij OSX minder power nodig heeft
ik deel je mening volledig, alhoewel die macbooks toch wel snel zijn hoor.
Core 2 Duo, 4 GB ram, 64bit,..
maar idd, niet compact genoeg naar mijn mening.. Ik hoop nu al 2 jaar dat apple met een opvolger van de 12" powerbook komt..
Had gehoopt op de macbook air, maar die heeft geen firewire :(
En ja, OSX is niet echt een powervreter in mijn ervaring...

Maar als ik €2500 of meer uitgeeft aan iets wat ik dagelijks veel gebruik...dan heb ik natuurlijk ook wel beetje schrik voor mis(of minder goede)kopen. Wat voor mac heb jij eigenlijk?
een G5 1.6 Ghz met Leopard sinds enkele maanden. En in de studio ook nog een G3 300mhz voor speciale toepassingen die oude software, scsi of seriele poorten vereisen ;).
in de laatste jaren ook al een ibook 1.2 en macbook core duo 1.8 gehad..
zit in feite al een jaartje te wachten om een nieuwe intel mac te kopen, maar het aanbod van apple zint me niet (en heb genoeg geduld)

nu mijn mening moet je natuurlijk met korreltje zout nemen, want ik maak dan ook geen softsynth based muziek, alhoewel ik wel al jaren loop te "spelen" met audio software.

Heeft logic eigenlijk ook al iets vergelijkbaars met ableton's session view? Want dan moet ik asap ook es logic checken.

Of nog iets concreter: Met ableton kunnen we (ik en kameraden) samen zitten, door de koptelefoon een loopje maken, en deze door de main output zwieren zodra deze goed klinkt. En in de session view blijft het allemaal mooi overzichtelijk wel elk loopje zit in een vakje van je session raster. Gaat zoiets +/- even goed met logic?

En is het eigenlijk niet mogelijk om op een intel pc OSX te installeren eigenlijk?
Anders wil ik wel eens een testritje maken als ik nog es tijd heb. Of gaat dat toch niet hetzelfde zijn als een mac te gebruiken misschien?

Wees gegroet!

EDIT: Had mac maar zo'n bakje: http://cgi.ebay.de/FSC-LifeBook-T42...ZWD1VQQ_trksidZp1723.m118.l1247QQcmdZViewItem
dan was de keuze snel gemaakt

Heeft logic eigenlijk ook al iets vergelijkbaars met ableton's session view? Want dan moet ik asap ook es logic checken.

Of nog iets concreter: Met ableton kunnen we (ik en kameraden) samen zitten, door de koptelefoon een loopje maken, en deze door de main output zwieren zodra deze goed klinkt. En in de session view blijft het allemaal mooi overzichtelijk wel elk loopje zit in een vakje van je session raster. Gaat zoiets +/- even goed met logic?

En is het eigenlijk niet mogelijk om op een intel pc OSX te installeren eigenlijk?
Anders wil ik wel eens een testritje maken als ik nog es tijd heb. Of gaat dat toch niet hetzelfde zijn als een mac te gebruiken misschien?

Wees gegroet!

osx op intel pc: http://www.osx86project.org/
wel netjes een OSX licentie aanschaffen uiteraard :engel:
moet wel geluk hebben met je hardware.. Weet zeker je bevindingen te vertellen..
Is quasi hetzelfde, behalve dat er hoogstwaarschijnlijk enkele dingen niet zullen werken wegens geen drivers.

Het het zit met die session view weet ik echt niet hoor.
Heb iets soortgelijk ook nog nooit gedaan in Ableton.
http://www.apple.com/logicstudio/logicpro/ is een goede start voor info,
en dit prachtige forum uiteraard.

veel plezier :okdan:

osx op intel pc: http://www.osx86project.org/
wel netjes een OSX licentie aanschaffen uiteraard :engel:
moet wel geluk hebben met je hardware.. Weet zeker je bevindingen te vertellen..

Hmmm...mja voor hetzelfde geld heb ik dan nog altijd die firewire problemen neem ik aan. (gezien de firewire voordelen van een mac vooral hardware matig blijken te zijn, daar moet de firewire niet via de pci bus had ik ergens gelezen)

Gelukkig moet ik nog een paar maanden sparen voor ik weer een laptop kan kopen, tegen dan is de keuze mss (hopelijk) al iets makkelijker geworden.

greets

Hoi,

Kheb een TC Electronic D24 en had in eerste instantie ook veel problemen met de firewire op mijn Dell laptop. Khad n sweex firewire PCMCIA kaartje met NEC chipset.
Dit bleek uiteindelijk het probleem gezien de Chipset traag is.

Advies TC Electronic is een Firewire kaartje met TC chipset te kopen. Uiteindelijk dacht ik het kaartje met de desbeteffende Chipset te hebben gekocht.. Blijkt echter dat ik de uitvoering met een VIA chipset te hebben gekocht.. Afin, volgens TC zou VIA ook uitermate goed moeten werken. En ja, dit doet hij.. kosten 29euro. Probleem was direct verholpen.

mzl

Hoi,

Kheb een TC Electronic D24 en had in eerste instantie ook veel problemen met de firewire op mijn Dell laptop. Khad n sweex firewire PCMCIA kaartje met NEC chipset.
Dit bleek uiteindelijk het probleem gezien de Chipset traag is.

Advies TC Electronic is een Firewire kaartje met TC chipset te kopen. Uiteindelijk dacht ik het kaartje met de desbeteffende Chipset te hebben gekocht.. Blijkt echter dat ik de uitvoering met een VIA chipset te hebben gekocht.. Afin, volgens TC zou VIA ook uitermate goed moeten werken. En ja, dit doet hij.. kosten 29euro. Probleem was direct verholpen.

mzl

Thanks voor de info! Ik ga eens zoeken voor TC en desnoods VIA kaartje. Zal voor alle zekerheid vragen of ik mag ruilen ofzo in het ergste geval.

EDIT: Iemand een idee voorwat die TC staat in die "TC chipset"? Is dat dezelfde TC als in "TC electronic"? :-)

Hmmm...mja voor hetzelfde geld heb ik dan nog altijd die firewire problemen neem ik aan. (gezien de firewire voordelen van een mac vooral hardware matig blijken te zijn, daar moet de firewire niet via de pci bus had ik ergens gelezen)

ik heb op mijn oude mac een hele tijd de motu gebruik via een PCI firewire kaart daar de interne firewire kapot was (welja, niet echt kapot, werd gevoed door 28v en ik had er een pc voeding inzitten zonder 28v)

nooit problemen mee gehad..
met m-audio firewire dan weer wel..
Dusja, je moet geluk hebben in feite

denk dat TI bedoeld wordt...

Hazo. Ja dat zal wel dan dat ze beter zijn voor audio toepassingen! Ze zullen niet voor niets texas INSTRUMENTS heten. ;-p

Die TI's zijn precies ook stukken duurder als de Via's. Dan ga ik me 1 van dees maar zo'n TI kaartje aanschaffen voor alle zekerheid.

Merci en groeten!

In deze thread staat alles redelijk samengevat, met wat gebruikerservaringen

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=73829

Uit die thread heb ik het volgende kunnen halen:

I wanted to leave it on a high note I've got a Dell Latitude D820 (2ghz core 2 duo) and I was having major problems with getting my Presonus Firebox click & pop free with the inbuilt dell firewire ports (Which are O2Micro btw). I tweaked every tweak under the sun, including creating alternate hardware profiles and disabling any conflicting IRQ hardware....sometimes i thought i had solved it, but it would never be 100%.

The solution.......

A Belkin 3-port 1394a Cardbus (PCMCIA) card (F5U513v) w/TI chipset. Not only does it provide perfect stable audio from my firebox, it did so under my regular "untweaked" xp config. Meaning, no optimizations, no hardware disabling, wi-fi still running....so there is light at the end of the tunnel. It is a pricey card, but you get what you pay for I've found.

Good luck 2 ya all, turns out it's just the crappy firewire controller in the Dell lappy's, O2Micro in my case.​

Maw, ik denk dat ik hiermee mijn probleem wel kan oplossen.

Coolio! :okdan::okdan:

Uit die thread heb ik het volgende kunnen halen:

I wanted to leave it on a high note I've got a Dell Latitude D820 (2ghz core 2 duo) and I was having major problems with getting my Presonus Firebox click & pop free with the inbuilt dell firewire ports (Which are O2Micro btw). I tweaked every tweak under the sun, including creating alternate hardware profiles and disabling any conflicting IRQ hardware....sometimes i thought i had solved it, but it would never be 100%.

The solution.......

A Belkin 3-port 1394a Cardbus (PCMCIA) card (F5U513v) w/TI chipset. Not only does it provide perfect stable audio from my firebox, it did so under my regular "untweaked" xp config. Meaning, no optimizations, no hardware disabling, wi-fi still running....so there is light at the end of the tunnel. It is a pricey card, but you get what you pay for I've found.

Good luck 2 ya all, turns out it's just the crappy firewire controller in the Dell lappy's, O2Micro in my case.​
Maw, ik denk dat ik hiermee mijn probleem wel kan oplossen.

Coolio! :okdan::okdan:

Ik ga der telkens maar van uit dat je een expresscard-slot op je dell hebt ipv pcmcia, mijn fout... voor pcmcia zijn wel wat opties idd...

Ik ga der telkens maar van uit dat je een expresscard-slot op je dell hebt ipv pcmcia, mijn fout... voor pcmcia zijn wel wat opties idd...

Ja gelukkig maar. :-)

Zodra ik het ding heb zal ik hier nog laten weten of het werkt. Mss dat er nog mensen met gelijkaardige probs iets aan hebben.

Groeten

ableton v7.02

ableton v7.02

Toevallig al ableton v7.02 geinstalleerd? Sinds gister beschikbaar!
Ik heb soortgelijk probleem met mn saffire pro icm novation remote sl en volgens ABL forum is het een bekende bug in v7.01.
Heb het zelf nog niet uitgetest, maar ga het zeer binnenkort doen!

Succes

Toevallig al ableton v7.02 geinstalleerd? Sinds gister beschikbaar!
Ik heb soortgelijk probleem met mn saffire pro icm novation remote sl en volgens ABL forum is het een bekende bug in v7.01.
Heb het zelf nog niet uitgetest, maar ga het zeer binnenkort doen!

Succes

Ik heb ook een remote sl en heb vandaag de nieuwe werkende LUCHT 7.02 release derop gezet (*schaam schaam*) omdat de vorige gisteren minder rare klachten had en zal ze seffes testen en hier laten weten of 'm werkt.

groeten

EDIT: ik heb het probleem al van de 6, is echt iets buiten ableton uit volgens mij.

EDIT: ik heb het probleem al van de 6, is echt iets buiten ableton uit volgens mij.

:frons:
Ik vond zojuist dit in de lijst met v7.02 'improvements' op het forum:

On Windows, MME is now used as the default instead of the DirectMusic for MIDI ports that provide both types.
We are still working on a solution for the drop-out problems some users experienced when using a Remote SL-based MIDI controller surface with a DirectMusic port. If you have that problem, we currently recommend to use MME instead of DirectMusic.

Back