De kraakdoos

Kep er ook twee, dus een kwartet is ook mogelijk, maar dan wel een 'bas'kraker erbij :)

Wout
trouwens ook lid van het Eerste Nederlands Neusfluiten Orkest...

PS Michel Waisvisz (even op de spelling letten, ja?) was mijn eerste leraar electronische muziek, jaren geleden, toen ik nog 18 jaar was. Hij heeft me zeer veel bijgebracht, vooral over de 'houding tegenover muziek', waarvoor ik hem nog steeds dankbaar ben. (Toen we een piano in de studio kregen via een gift, zaagde hij meteen de toetsen eraf - ook liet hij mij het eerste Moog systeem in Nederland zien en horen) En, verdraaid, later kwam ik er achter dat hij toen de eerbiedwaardige leeftijd van 19 had!

@ Wout
Je hebt gelijk over de spelling. Maar ik blijk dat in de aanhef niet meer te kunnen veranderen.
Waren deze lessen toevallig in de Steim studio?
Die piano is een goed voorbeeld. In 1 van m'n vorige studios had ik een aparte ruimte met alleen de body van een piano,
met de gespannen snaren. Met twee speakers en twee contact-elementen, om te gebruiken voor galm.

Die 'bas'kraker lijkt me mogelijk.
M'n 1e exemplaar was al gemod met een kl. jack aansluiting als line-out.
Nu blijkt de min-draad van de batterij-connector afgebroken te zijn, dus dat moet ik repareren.
Een goede gelegenheid om uit te zoeken wat de freq. range condensator is, en die te vergroten.
Ik zag trouwens dat ie gebouwd is rond de opamp 709. Die is zelfs nog instabieler dan een 741..

En stel je voor, dat er op elke input van een ring-modulator op een kraakdoos wordt gespeeld..
En ik spaar al jaren allerlei speelgoed-dingen, die geluid maken, dus een plastic neusfluit heb ik ook.

Michel gaf zijn 'lessen' toen-der-tijd in de Vrije Akademie, toen omgedoopt in Psycholpolis, in Den Haag. Steim bestond nog niet, want het maken van het stuk Reconstructie moest nog beginnen. Uit die situatie zijn Steim en Cem ontstaan, maar dat is een ander verhaal...

Over het kraakdooskwartet moeten we maar eens PB'en.

Wout

Ik heb bij Cem gewerkt, dus ook contact gehad met Steim en Michel. Ander verhaal inderdaad..
Tijd zohoezo voor een PB. lijkt me.

Met andere woorden, kun je virtuoos kraakdoosspeler worden? Misschien is dat wel de vraag.

toch niet evident denk ik, gezien het principe van de kraakdoos op chaos theorie is gebaseerd, lijkt het mij sterk 2x dezelfde compositie voort te brengen op een kraakdoos ...

Over dozen en Steim gesproken.. zwarte dozen?

@ StiebZ
Chaos theorie is wat vergezocht, lijkt me.
By analoge synths is het nu eenmaal zo, dat een setting de volgende keer het instrument net iets anders laat klinken.
Maar dat geldt voor een klarinet in de volgende uitvoering van een stuk ook. Net iets harder of zachter geblazen.

Bij een compositie voor zoiets als een kraakdoos, gaat het uiteraard niet om noten in een partituur,
of een akkoordenschema. De beschrijving van 'een verandering' gedurende het spelen is veel meer ter zake.
Een instructie-set, een script, je kunt het diverse namen geven, als zijnde de compositie.

En ik wil niet theoretisch blijven, dus ik heb zojuist als proef een compo voor de kraakdoos gemaakt :
(iets anders dus dan de vrije imp die ik voor de voorbeeldtrack heb gemaakt, nu zijn het imp-voorschriften)
Titel : Fingerspitz

1) Zet alle zes vingers tegelijkertijd op de pads. Hou dat zo met lichte verschillen in druk.
2) Beweeg 1 van de 3 R-vingers op en neer.
3) Blijf dat doen, en varieer een L-vinger in aanraking.
4) Laat R compleet los, en varieer net als in 1) licht in de druk van de 3 vingers.
5) Beweeg 1 van de 3 L-vingers op en neer.
6) Blijf dat doen, maar laat nog een vinger los.
7) stop

Voor het gemak heb ik er even een beat onder gezet.
http://www.xs4all.nl/~samzen/synth/audio/fingerspitz.ogg

Mijn idee is, dat, als dit zo door iemand anders zou worden uitgevoerd, of tegelijkertijd door 36 mensen met een kraakdoos,
de structuur van de compositie overeind en herkenbaar blijft in het resultaat.
Ongeacht de klankverschillen. Zelfs al zou in een stap een kraakdoos even stilvallen.

Wat uber freaky die kraakdoos :D

:verkoght:

2 orson.wouters
Dat OGG bestand is geen filmpje, maar een gecomprimeerde audio-track zoals een MP3.
Daar zijn allerlei players voor. Ik gebruik Windoze Media player zelf niet, maar als die het niet aankan,
neem ik aan dat er vast wel een extra plugin voor is.
En anders kun je bv. XMPlay

Winamp pakt hem prima *D

En wees bewust van het feit, dat je niet een toets indrukt, maar dat je je lichaam gebruikt als variabele weerstand.

Back