Is de tr-909 echt zo onvervangbaar?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Doorgaans heeft het gemiddelde publiek geen reet verstand van elke vorm of aard van studiogear of geluidskwaliteit. Je kunt elke 909 sample of fake kloon gebruiken zonder dat iemand het verschil zal horen.
Zit je echter 8 uur per dag in een studio reken dan maar dat je zo doordrenkt bent van elk karakteristiek trekje van die sound dat je zeker wel het verschil hoort. Een sample is weliswaar een copy van het origineel maar vooral bij analoog is elke aanslag net wat anders, het ademt.
Kijk alleen al naar de waveforms van een imitatie. Die roland groovebox 909 kits zijn totaal om te huilen zo slecht, zo ook van yamaha etc. Vermaakte me altijd wel met mijn drumstation maar ook dat is het niet.
Voor hi hats, shaker en clap is dit leuk maar bassdrum, nee.
Ik zeg het echte ding.

Doorgaans heeft het gemiddelde publiek geen reet verstand van elke vorm of aard van studiogear of geluidskwaliteit. Je kunt elke 909 sample of fake kloon gebruiken zonder dat iemand het verschil zal horen.
Zit je echter 8 uur per dag in een studio reken dan maar dat je zo doordrenkt bent van elk karakteristiek trekje van die sound dat je zeker wel het verschil hoort.
muziek maak je toch voor het niet wetende volk i.p.v. een paar studio sjaken die hetzelfde horen als jij...

Muziek maak je toch gewoon zelf? Wie luistert komt later pas aan de orde. Een 909 mixt gewoon een stuk makkelijker dan Drumazon of welke kloon ook. Weinig drumbakken zijn zo perfect in de mix als de 9, en veelzijdig, gek genoeg. Ik kan hem iig breder inzetten dan bijv. mn Machinedrum(die ik ook inmiddels verkocht heb).

het zal wel aan mij liggen, maar met samples kan ik dit niet maken
http://soundcloud.com/elektrovolt/elektrovolt-acid-reflux-com16
link ff de midi van de percussie, dan jaag ik hem ff door Drumazon :okdan:

Dat je zelf lekker met een pint op de bank kan zitten, helemaal niet slecht.

Ik heb hier een 808, 909 drumazon en nepheton, meestal voor compositie gebruik ik de plugs om ze in de eindmix te vervangen. Ook als ik de plugs los analoog sum klinkt het mijlen ver van de echte bakken. Niet zozeer los, maar in de mix vooral.

Met alle respect voor mensen die toffe muziek en producties maken want die zijn er genoeg.
Wat ik bijvoorbeeld jammer vind is dat veel muziek zo dezelfde sound heeft, zo klinisch, te mooi en flets.
Iedereen pakt het gemak van wat vst's en samples vaak nog illegaal Ook en maakt wat. Toch ook met succes want je bent muzikant of niet. Toch vind ik de investering in goede instrumenten zo de moeite waard, al is het om het publiek eens de oren te wassen met analoge warmte en te leren dat er ook nog wat anders bestaat dan klote mp3. Als Ik ging optreden met analoge meuk hoorde je na alle laptop acts ineens geluid waar je echt de broek van afzakte en waarbij de geluidsman meteen panisch werd.

link ff de midi van de percussie, dan jaag ik hem ff door Drumazon :okdan:

"de midi" bestaat niet, 909 + acidlab, eigen sequencers.

bass: enkel de synth part, de drums zijn droog iig.

maar daar gaat het niet om, in de 909 zit een clock die een heeeel klein beetje varieert en gewoon niet zo strak als een computer is. daarbij wordt elk geluid steeds net iets anders gegenereerd en door de mix uitgang te gebruiken wordt alles bij elkaar gepropt, wat ik moeilijk met een compressor voor elkaar krijg. uiteraard is de spontane bediening erg belangrijk, maar met een goede controller moet dit geen probleem zijn.

Ik denk dat je toch echt om het verschil te kunnen begrijpen een echte 909 en Drumazon in een mix op je tafel moet hebben, emt wat extra tracks erbij. Om te voelen hoe ze beide in de mix liggen. Tot dat je ze echt naast elkaar hebt blijft het een beetje bij heilige huisjes opnoemen.

En een 909 nabouwen met Drumazon om naast elkaar te leggen gaat je echt niets aan inzicht opleveren, je moet ze echt door dezelfde converters op dezelfde tafel hebben en in context plaatsen. Anders is het appels en peren.

het is echt niet dat ik kots op een drumazon, het is zeker ontzettend goed gedaan en bruikbaar.
toch zit je weer met je computer en enkele geluidsbron/geluidskaart.
de mix van verschillende instrumenten en geluidsbronnen vind ik nou juist zo mooi, niet dat all in de box gedoe.
maar wanneer gaan mensen nou weer eens echt naar een instrument kijken dan naar een benadering ervan.
ik sta wel open voor nieuwe dingen en inderdaad voor snelle sketches of on the road ideeen uitwerken is het perfect.
het is een beetje de tijd waarin we leven dat alles maar moet worden nagemaakt met een vst.
net zoals mensen die allemaal mp3 luisteren ipv fatsoenlijke wavs of een plaat of cd kopen

ik heb toch liever een 808

die is zeker meer in your face dan een 909.
ik heb weleens een 808 vs 909 oorlog met een vriend van me.
hij zegt dan dat ik moet oprotten met mijn half analoge 909 :dubbel:
808 is wel king of bass :kroon:

mja 808 is echt electro...
een 909 klinkt als kartonnen dozen :D , vooral de toms

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back