Is de tr-909 echt zo onvervangbaar?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

draven

Stamgast
Telkens als ik ergens iets lees over een drummachine is de tr-909 steeds onvervangbaar.

Is dit echt zo? Of is het eerder een rage(hype), verzamelobject?

In een machinedrum elektron sps-1 zit toch ook iets in van een tr-909 en emu sp-1200...of klinkt dit toch niet hetzelfde als de originele?

Uiteindelijk is de tr-909 van 1984...we zijn nu 2008...en hij kost +/- 1000 euro gemiddeld.(24jaar)

Wordt de tr-909 nog steeds gebruikt door de meeste house/technoproducers of gaat men meer gebruik maken van modernere apparatuur zoals bvb de machinedrum?

Is de machinedrum sps-1 of de jomox Xbase 09 een volwaardig alternatief voor de tr-909?

Al die clonen die jij noemt komen niet eens in de buurt van een TR909. Ik denk dat Jomox een aardige gooi doet in de goede richting maar dingen zoals een Machinedrum enzo hebben echt helemaal niks te maken met een 909.

De beste (zelfbouw) clone is de 9090.
Over de 9090 is er wel het een en ander te vinden op dit forum.

En idd, de TR-909 is onvervangbaar ;)

Al die clonen die jij noemt komen niet eens in de buurt van een TR909. Ik denk dat Jomox een aardige gooi doet in de goede richting maar dingen zoals een Machinedrum enzo hebben echt helemaal niks te maken met een 909.

De beste (zelfbouw) clone is de 9090.
Over de 9090 is er wel het een en ander te vinden op dit forum.

En idd, de TR-909 is onvervangbaar ;)

Hier ben ik het wel mee eens.

De 909 heeft maar 1 noise bron die gedeeld word door de snare, clap, kick en toms. Als je dus 2 van deze geluiden tegelijk afspeeld hoor je een mooie trippy zweving in het geluid. Als je de geluiden sampled is dit weg.

waarom uberhaupt (nog steeds tot in het oneindige) dat criterium stellen...?
de 909 is niet het epicentrisch voorbeeld voor alle drums... gelukkig niet (maar dat heb ik dan als 1 van de weinige weer door he)

Hier ben ik het ook mee eens. De SP1200, SP12, DMX, DX, LM-1, Linndrum, Linn9000, Bohm Digitaldrum, Hohner Drumperformer, MXR 185, enz... zijn ook heel erg lekker.

Ach, Dr. Avalanche heeft in de loop der jaren al verschillende incarnaties gehad. In een van de incarnaties was het zelfs een 909...
Dit laat zien dat de Roland TR-x0x serie ook voor andere muziek gebruikt kan worden dan alleen dance.
Voor de rest heb ik nog nooit een 909 nodig gehad om dance te maken.

PS: ga zelf maar uitzoeken wie of wat Dr. Avalanche is ;-)

Dr. Avalanche
The_Sisters_of_Mercy_logo.jpg

de drumcomputer gebruikt door dus...

Moest je er voor zoeken 6-trak of wist je het al?

Mooiste discussie ooit met een drummer, na bij een concert geweest te zijn van de Sisters.
Sta je in je stamkroeg waar ook een nummer van de Sisters op staat, vind ie dat ze een goeie drummer hebben!
Waarop op hem vertelde dat ik gezien had hoe de drummer eruit zag...........als een rack akai samplers ! (In de toenmalig incarnatie)

Sta je in je stamkroeg waar ook een nummer van de Sisters op staat, vind ie dat ze een goeie drummer hebben!
Waarop op hem vertelde dat ik gezien had hoe de drummer eruit zag...........als een rack akai samplers ! (In de toenmalig incarnatie)
:dubbel:

En wist je ook dat het ooit een 909 was (en een 606/ 808 )
nee maar wel dat 1 van deze modellen niet de eerste was... dat was nutuulk de dr-55 van boss

blijft nog altijd lekker deze: http://www.youtube.com/watch?v=aqTTj-W4sxI (helaasch niet full length)

9090 is een op een
dus zonder sequencer qa klank istie ongeveer t zelfde en idd een jomox mag zichzelf aardig de winaar noemen

momenteel hebiker eentje te leen
best leuk
maark begryp de fuzz niet eg

ik denk dat asje toch via midi werkt [cubase dus ] dan is een sampler met een eg goed setje [lees dione ] best ok as vervanger
en bv een drumstation ernaast voor t draai en tweak werk ook best ok

xbase vindt ik persoonlijk niks

tr 808 is onvervangbaar tr 909 wel vrees ik

Na een jaar speuren naar een alternatief omdat mn 909 bij dokter boemtsjak staat al die tijd moet ik helaas concluderen: onvervangbaar...

=(

hoop zo dat ie weer ooit tot leven komt, tis mn oogappel die 909...

Toch is de 909 wel vervangbaar, maar het ligt er maar aan waarvoor je hem gebruikt. Wil je graag het originele geluid en misschien nog wel belangrijker, het karakter van de 909 dan zul je toch voor het apparaat zelf moeten gaan.

Wil je echter gewoon lekker house-muziek maken (gabber, hardhouse, trance, techno etc), dan zijn er genoeg alternatieven. Er zijn veel samples te vinden en genoeg wannabe's zoals de drumstation, jomox of soft zoals drumazon. Het klinkt natuurlijk niet helemaal hetzelfde, maar je kan er wel een vergelijkbaar resultaat mee halen.

De 909 heeft ook als nadeel dat hij kan ruisen. Vaak wordt er ook nog wat effect toegepast op de drums (compressie, galm etc), waardoor je bron ook al wat minder belangrijker wordt (tot op zekere hoogte dan).

Persoonlijk vind ik de 909 ook nogal prijzig. Voor dat geld koop je ook een andere drumbak met wat leuke extra's, waardoor je andere drumsounds kan creeeren.

De geluiden alleen maken niet de 909, de interne sequenser is ook zeer bepalend
voor de sound en beleving.
ik heb een Drumstation die aangestuurd wordt door een MPC, dit duo kan best
redelijk een echte 909 nabootsen maar haalt het simpelweg niet bij een echte 909.
En dat is eigenlijk met alle vintage drumcomputers, zoals een Linndrum of 808 zo.

Wordt een 909 deze tijd nog gebruikt door producers zoals justice, mr.oizo en dergelijke?

ik begrijp niet dat mensen nog steeds vast houden aan een orginele 909, de enigste reden die ik me kan bedenken is als verzamel object of nostalgie of je moet echt gebruik maken van de sequencer want dat is het enige wat in mijn ogen niet vervangbaar is, er zijn zat 909 samples te vinden van goede kwaliteit en in 2008 layeren we vaak sounds en zal BV die basis 909 kick voor een klein deel gebruikt worden en dan hoor je het verschil tussen de orginele en sample niet echt meer hoor, ik vind het persoonlijk niet meer kunnen een orginele kale 909in een productie die tijd is denk ik wel geweest en wie weet komt ie ooit nog wel eens terug, de 909 heeft zijn sporen wel verdiend maar hou je toch niet vast aan die sound er zijn 1000den vettere sounds en wees creatief maak zelf je sounds,

ik weet dat ik veel liefhebbers met dit antwoord er mee ga steken maar eerlijk is eerlijk de producties van tegenwoordig worden niet meer met een orginele 909 gemaakt, die 1000 euro kan je beter inversteren in iets wat echt toevoegd

Moest je er voor zoeken 6-trak of wist je het al?

Mooiste discussie ooit met een drummer, na bij een concert geweest te zijn van de Sisters.

Hehe, dat vind ik dan wel weer mooi! Overigens wel een lekker drumgeluid in hun platen vaak. Had wel iets smerigs...

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back