paia fatman troubles

d0gmaz

Ingeburgerd
Ik heb voor het eerst van mijn leven iets in inelkaar gesoldeerd, een paia fatman mischien te hoog gegrepen voor een eerste keer solderen maargoed ik heb nu het volgende probleem.

Als ik hem aansluit gaat het power lampje branden.

Als ik m aan mn mixertje hang hoor ik een constante toon en als ik aan pitch of unison draai veranderd het ook. dus er komt geluid uit :) , alleen is het nonstop.

Als ik een midi keyboard aansluit en ik sla wat toetsen aan reageerd het midi lampje niet, en de toon veranderd ook niet.

nu staat er in de handleiding dat ik ic6 en ic7 pootje 8 moet doormeten of er 5volt of meer op staat maar hoe doe ik dit? ik heb een multimeter maar waar moet ik de 2 draden aanhangen?

Ik heb even een plaatje gemaakt ik hoop dat iemand mij kan helpen want alleen gaat het mij niet lukken.

Vooral tips over wat en hoe ik iets door moet meten zou ik graag willen weten voor die ic's mischien kan iemand het op de foto omcirkelen.

Heelllllpppp ;{

Ik zie dat je dipswitch S2 niet geinstalleerd hebt. Ik weet niet of dit volgens de handleiding de bedoeling is, maar het is wel zo dat je met die dipswitch het MIDI-kanaal instelt. Zonder die dipswitch gok ik dat je Fatman op MIDI-kanaal 16 zit. Heb je je keyboard ook op dat kanaal ingesteld?

Ik zie dat je dipswitch S2 niet geinstalleerd hebt. Ik weet niet of dit volgens de handleiding de bedoeling is, maar het is wel zo dat je met die dipswitch het MIDI-kanaal instelt. Zonder die dipswitch gok ik dat je Fatman op MIDI-kanaal 16 zit. Heb je je keyboard ook op dat kanaal ingesteld?

ehm die zit aan de onderkant gesoldeerd, zodat je er makkelijk bij kunt als je hem openmaakt (tabletop model)

mja, goed je hoofd er bij houden.
Zo is er van een afstandje niet veel over te zeggen.

Het rijtje maar weer af.....
I.c's goed gemonteerd ? en de juiste type ?
Weerstanden waarde goed ?
elco's de juiste polariteit en waarde ?
Tin overal goed doorgevloeid ? [goed kijken ,zonodig met vergrootglas en veel licht]
De draden goed aangesloten ?

En hopelijk heb je de i.c's antistatisch gemonteerd.
Een statisch schokje kan in de duizenden volts oplopen en een i.c beschadigen.

Een i.c kun je in de eerste plaats doormeten of er spanning op staat op de plus en de gnd.
Rechts boven + en links onder gnd gezien van boven en bovenaan hapje uit i.c

En als je met het testen alles hebt gecontroleerd ,en niets hebt gevonden moet je de tester eens vervangen [electronicus grapje :)]

succes

Is er mischien iemand die in de randstad woont die een keer voor een vriendenprijs een goeie fles drank of een ander goed voorstel er een keer naar zou willen kijken.

Ik heb alle manuals voor het bouwen erbij.

Ik heb zelf te weinig verstand van electronica om alles door te kunnen meten.

Ik heb voor het eerst van mijn leven iets in inelkaar gesoldeerd, een paia fatman mischien te hoog gegrepen voor een eerste keer solderen maargoed ik heb nu het volgende probleem.

Als ik hem aansluit gaat het power lampje branden.

Als ik m aan mn mixertje hang hoor ik een constante toon en als ik aan pitch of unison draai veranderd het ook. dus er komt geluid uit :) , alleen is het nonstop.

Als ik een midi keyboard aansluit en ik sla wat toetsen aan reageerd het midi lampje niet, en de toon veranderd ook niet.

nu staat er in de handleiding dat ik ic6 en ic7 pootje 8 moet doormeten of er 5volt of meer op staat maar hoe doe ik dit? ik heb een multimeter maar waar moet ik de 2 draden aanhangen?
Pootje 8 is vanuit het 'dotje' gelopen rechts onderlangs lopend voor IC6 het pootje tegenover het pootje bij het 'dotje'. Het pootje bij het 'dotje' is altijd pootje nummer 1. Deze zet ik altijd voor mijzelf altijd links bovenaan. Voor IC 7 is dat het pootje rechts onder als je het pootje met 'dotje' links boven hebt.
Wat je doet is de min(zwart pennetje) van de multimeter aan de kast hangt en met de plus van de meter(rode pen) alleen op het pootje van de IC drukt, zul je de spanning moeten kunnen meten. Zorg ervoor dat je niet met die rode pen ook andere pootjes aanraakt anders kun je sluitingen maken waar dat niet hoort.

Als je ook brom hoort, moet je kijken of de aarding wel goed is. Dus of alle min/aarde punten naar een enkel punt gaan.
Is wel gaaf als deze werkt, want ik denk er zelf ook over om deze te gaan bouwen.

Nog iets: dat stukje aluminium dat aan een voedings stabilisator zit is geisoleerd met mica plaatje en warmte geleidingspasta, hoop ik. En D1 is een normale diode of een zener? Zit die de goede kant op?

Nog iets: dat stukje aluminium dat aan een voedings stabilisator zit is geisoleerd met mica plaatje en warmte geleidingspasta, hoop ik. En D1 is een normale diode of een zener? Zit die de goede kant op?

Dat stuk aluminium is niet geisoleerd met niets staat ook niets over in de handleiding, en die diode zit goed om.

Ik pak straks mn multimeter even om nogmaals die ic's te checken (en er zit idd een enorme brom in)

Thanks voor de hulp!! :okdan::okdan:

Back