Cubase 4 of Cubase Studio 4 ????

Mellll

Ingeburgerd
Ik sta op het punt om over te stappen van Cubase SX3 naar Cubase 4, de vraag is alleen, welke versie is voor mij het meest geschikt?

- Cubase 4 (aanschaf +/- €795,-)
- Cubase Studio 4 (aanschaf +/- €361,-)

Ik ben een dance producer, misschien handig om te weten. Aangezien het een hoop geld scheelt zou ik het liefste Cubase Studio 4 willen aanschaffen. Kan iemand me vertellen wat de grootste verschillen zijn? Ik hoop dat ik met Cubase Studio 4 ook goed uit de voeten kan.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Hier is een vergelijkingslijst.
http://www.steinberg.net/1050_1.html

Grofweg zou ik zeggen: minder support voor hardware synths en mixers etc door het ontbreken van Control Room, hardware instruments als VST en het ontbreken van midi device panels. Ik gebruik daarvan alleen de hardware vst. Erg fijn. Natuurlijk kun je alle externe hardware uitstekend met Studio 4 gebruiken. Het is alleen minder geïntegreerd in de software.

Voor de rest: een gelimiteerde versie van mediabay (ik vind de full version erg nuttig, maar de meningen zijn verdeeld), minder interne effect en instrument plugins. Ook sommige andere functies zijn cut down, maar die zul je nooit missen zoals 128 ipv 256 physical inputs. Zoveel heeft je geluidskaart vast niet.

Kortom met Cubase Studio 4 is het erg goed werken.

Laatst gewijzigd:
Ja ik heb dus helemaal geen hardware synths... alleen maar software.

Dan is Studio 4 de beste oplossing denk ik?

Ja, als je geen hardware synths hebt, zul je de andere cutdown functies zelden missen.
Voor de rest heeft Cubase Studio 4 meer dan de meest professionele sequensers van een paar jaar geleden en daar werd ook uitstekende dance mee gemaakt.

Ik sta op het punt om over te stappen van Cubase SX3 naar Cubase 4, de vraag is alleen, welke versie is voor mij het meest geschikt?

- Cubase 4 (aanschaf +/- €795,-)
- Cubase Studio 4 (aanschaf +/- €361,-)

Ik ben een dance producer, misschien handig om te weten. Aangezien het een hoop geld scheelt zou ik het liefste Cubase Studio 4 willen aanschaffen. Kan iemand me vertellen wat de grootste verschillen zijn? Ik hoop dat ik met Cubase Studio 4 ook goed uit de voeten kan.

Alvast bedankt voor jullie advies!

Cubase4 update van SX3 kost ca. € 160
Cubase4 Studio update van SX3 bestaat niet.

Maar als je SX3 niet legaal hebt, kost het idd ca. € 780

Als je weinig plugins hebt, dan zit er in Cubase4 natuurlijk veel meer. Maar als je met plugins van derden werkt, dan kun je met Cubase Studio4 prima uit de voeten. En als het nodig is kun je altijd upgraden van Cubase Studio4 naar Cubase4. Die update kost ca. € 450.

Maar als je SX3 niet legaal hebt, kost het idd ca. € 780

Als dit t geval is, en je 780Eur te duur vind, kan je ook nog kijken of je een Cubase LE versie ergens hebt rondslingeren (de versie die je vaak bij een geluidskaart, MIDIcontroller of andere HW "krijgt")... Tot 31 maart is er een actie bij Steinberg, de upgrade van LE naar Studio 4 kost bij Thomann bijv 195 Eur (ipv 369Eur voor de Full versie)

Als dit t geval is, en je 780Eur te duur vind, kan je ook nog kijken of je een Cubase LE versie ergens hebt rondslingeren (de versie die je vaak bij een geluidskaart, MIDIcontroller of andere HW "krijgt")... Tot 31 maart is er een actie bij Steinberg, de upgrade van LE naar Studio 4 kost bij Thomann bijv 195 Eur (ipv 369Eur voor de Full versie)

En binnenkort ligt Cubase Essential 4 in de winkels voor ca. € 160.
Info is te vinden op www.steinberg.de

Hier is een vergelijkingslijst.
http://www.steinberg.net/1050_1.html
hardware instruments als VST

hier bedoel je waarschijnlijk "External Instruments". Die waren als in sx3.1 beschikbaar. Echter schijnen (zoals eerder beschreven hier) die niet individueel tegelijkertijd direct opneembaar. in Cubase 4 kan dit (klaarblijkelijk) weer wel.

Ja, external instruments als VSTi is toch anders. Je stopt de uitgangen van je synth in de inputs van je geluidskaart. Daarna ziet Cubase 4 dit (na bepaalde instellingen) als een vst-instrument. Je kunt er dus ook VST insert and send effects over zetten. Als je 'in de box' (computer) wilt mixen hoef je de midi niet eerst om te zetten naar audio.

Het is nog niet helemaal ideaal als je met multitimbrale synths werkt. Dat hangt ook af van het aantal outputs van je hardware en de inputs van je geluidskaart. Maar het bespaart mij al een hoop moeite. In Cubase 4 is hardware al een stuk beter geïntegreerd.

Bij SX3 ging het alleen nog om de control en de program changes van hardware. Als je in de box wilde mixen moest je uiteindelijk opnemen voordat je er VST effecten over kon zetten of masteren.

Je kunt (volgens mij in elke versie van Cubase?) toch gewoon een audiotrack aanmaken met je (hardware) synth als input, en die dan op "monitor" zetten (dat oranje speakertje)? Dan kun je er zoveel VSTs overheen zetten als je wilt. Net geprobeerd met AI4, werkt prima... Of bedoel je iets anders?

Heb net zelf Studio 4 aangeschaft, omdat de toegevoegde waarde van de grote versie mij niet het dubbele in prijs waard is...

Je kunt (volgens mij in elke versie van Cubase?) toch gewoon een audiotrack aanmaken met je (hardware) synth als input, en die dan op "monitor" zetten (dat oranje speakertje)? Dan kun je er zoveel VSTs overheen zetten als je wilt. Net geprobeerd met AI4, werkt prima... Of bedoel je iets anders?

Heb net zelf Studio 4 aangeschaft, omdat de toegevoegde waarde van de grote versie mij niet het dubbele in prijs waard is...

Met external instruments hoef je je synths dus niet meer eerst op te nemen.
En dit kan in Cubase4 dus ook met external FX. Dus gewoon je processor aan de geluidskaart koppelen en voila.

Zelf gebruik ik deze optie trouwens helemaal niet. Alles hangt gewoon aan mijn 24ch mengpaneel.

Studenten kunnen cubase 4 voor 450 dollar kopen duurt 2 weken voor dat je hem hebt en intotaal ben je 350 euro kwijt.
Even googlen en voila

Studenten kunnen cubase 4 voor 450 dollar kopen duurt 2 weken voor dat je hem hebt en intotaal ben je 350 euro kwijt.
Even googlen en voila

Maar die kun je alleen kopen als je student bent bij bepaalde instellingen, die deze deal hebben met Steinberg. Voor zover mij bekend tenminste. Je moet in ieder geval aan voorwaarden voldoen. Dat je iets studeert is niet voldoende.

Met external instruments hoef je je synths dus niet meer eerst op te nemen.
En dit kan in Cubase4 dus ook met external FX. Dus gewoon je processor aan de geluidskaart koppelen en voila.

Zelf gebruik ik deze optie trouwens helemaal niet. Alles hangt gewoon aan mijn 24ch mengpaneel.

Ik zeg ook niet dat je hem op moet nemen... je moet gewoon een (lege) track aanmaken met je synth als input. Als je die monitort (oranje speakertje), neemt hij ook alle effecten op dat kanaal mee. Dus niks opnemen: gewoon lege track, monitor aan, effectje erover, en druk maar eens een paar toetsen in... Dit werkt natuurlijk ook als je intussen een miditrack afspeelt die naar die synth geroute is.

Nouja, anyway, misschien praten we wel langs elkaar heen :z

Volgens de winkel waar ik cubase in bestelling heb staan is gewoon "student" genoeg, kweet niet of dat alleen geldt voor muziekinstellingen. Nou ben ik docent aan een muziekschool, dus het was sowieso geen probleem. Ik heb net ff de hele handleiding afgezocht op "Cubase only" om te kijken of er niet een functie bijzat die ik echt zou missen, en dat is niet echt het geval... De Educational Edition van Studio kost maar e.205. Er ontbreekt in ieder geval wel meer dan de Steinberg site doet vermoeden.

Ik heb ff een txt-bestandje geattached met mijn 'kladblokje'. Is een beetje vaag allemaal, maar staat in wat er Cubase wel zit en in Studio niet. Of zoiets, twas m'n eigen kladje :peukie:

Attachments

• cubase studio.txt
    1,3 KB · Bekeken: 124
Laatst gewijzigd:
Ik heb Cubase 4 LE maar Rewire werkt niet dus ik dacht ik ga hem upgraden naar Cubase Essentials (€99) maar ik zag op Thomann.de een EDU versie staan van Essentails voor €73 ik neem aan dat dit de "studenten" versie is.
Kan ik deze bestellen en zonder problemen registeren of zit er een hele procedure aan vast (bewijs van deelname opleiding faxen etc) ?

Ik sta voor de keuze om Cubase 4 of de studioversie te nemen, maar ik lees hier dat het niet zo gek veel uitmaakt en dat het uiteindelijk duurder is de Cubase 4 te nemen. Misschien kan iemand me toch iets aanraden aangezien ik van alles, en niet alleen dance maak. De tracks die ik gepost heb bij "tracks" zijn ook allemaal met Cubase studio 4 gemaakt. Misschien kunnen er mensen luisteren wat ik nog nodig zou hebben...

Ja, voor de EDU versie moet je zeker bewijs van de opleiding hebben, of bewijs van je werkgever als je docent bent...

Is Cubase 4 nog verkrijgbaar? Ik zit intussen op 5...

Ik weet niet of je met de EDU versie ook geld mag verdienen dus commercieel een track releasen. Meestal zijn daar namelijk voorwaarden aangesteld.

Er zijn trouwens ook studio´s die een opleiding aanbieden van een dag inclusief de software, bijvoorbeeld BamBam Studio.

Back