ja fl maar die is nog niet geinstaleerd maar daar zitten inderdaad de vette dinen in die ik zoek.
Nee, daar zit helemaal niks vets in. Dat gaat je zelfs heel hard tegenvallen, denk ik

. Het standaardspul van FL is meer om te laten zien wat je er mee kunt en een beetje van alles wat zodat je niet helemaal vanuit niks hoeft te starten.
fl stuurt t dus naar die padcontrole envan daaruit maak je een beat?kan je die vervolgens ook weer opslaan op de pc?
Nee. De PadKontrol is een afstandsbediening: je kijkt geen TV op je afstandsbediening, je gebruikt de afstandsbediening om de TV te bedienen. Op dezelfde manier maakt de PadKontrol geen geluid; je computer doet dat, en de PadKontrol stuurt berichten naar de computer.
Geluid komt er niet aan te pas; de berichten zijn van het soort "druk nu de toets in" of "laat de toets nu los" of "draai de knop op het scherm een kwart naar links". Het feit dat die dingen rubber en vierkant zijn maakt niks uit; ze sturen dezelfde dingen uit als de toetsen van een keyboard (welke noot, hoe hard word 'ie aangeslagen).
Even op een rijtje:
- apparaat stuurt MIDI-informatie uit. Dit gaat bij de PadKontrol via USB (verder heeft dit overigens niks te betekenen: als de PadKontrol dit niet kon had je een apart kastje nodig dat via USB werd aangesloten en de berichten opving van de MIDI-uitgang op de PadKontrol; da's die ronde stekker achterop).
- deze informatie gaat naar de computer toe.
- de computer stuurt dit door naar FL Studio
- FL Studio stuurt het door naar een software-instrument (synthesizer, sampler, watdanook)
- Software-instrument (VST plugin, dus) zegt "shit, ik krijg een bericht binnen, nou moet ik wat doen"
- geluid van software-instrument gaat terug naar de mixer van FL Studio toe (eventueel nog door een of meerdere software-effecten)
- FL Studio stuurt dit geluid verder naar de geluidskaart
- en vervolgens sluit je daar de speakers op aan en komt het er daar uit.
Wat sla je op de computer op? Nou, de noteninformatie (je FL Studio "project" bestand. Wat kun je ook opslaan: het echte resultaat zoals het uit de speakers komt: een "export" of "render" naar een geluidsbestand (.wav file). Deze mag je dan omzetten naar MP3 of op CD branden, wat jij wil; met een project-bestand kan dat niet.
Maargoed, eigenlijk staat dit allemaal in de handleiding van FL Studio, en die moet je maar eens eerst helemaal doornemen voordat je verder vraagt.
Voor je geluidjes mag je hier kijken:
http://www.vengeance-sound.com/