SONAR wegdoen en Cubase 4 nemen?

Bren Gun

Ingeburgerd
Nou gebruik ik SONAR7 PE al een tijdje, en zou ik laatst Cubase LE installeren en uitproberen maar omdat m'n interface voor reparatie weg is en de CD's erbij zaten gaat dat dus niet 8o)

Wat ik voornamelijk doe is componeren en produceren (en film mag er ook wel bij), dus muziek schrijven/maken en mixen enzovoorts. Ik doe eigenlijk van alles wel wat, en ben misschien van plan om iets als geluidseffecten weer te gaan doen --> Ik ben dus geïnteresseerd in goede krachtige en makkelijke MIDI-editing en scoring (notatie), en natuurlijk de typische dingen zoals mixen/audio en zo waar ik goede standaardplugins bij wil hebben.

Nou wil ik dus weten hoe Cubase 4 met SONAR 7 vergelijkt. Kun je redelijk in detail vertellen hoe ze verschillen en daarmee een algemeen eindoordeel vellen welke beter is? Het gaat om de bovengenoemde factoren maar ook om prestatie/resources en compleetheid.

En kan ik daadwérkelijk van Cubase LE voor een zacht prijsje upgraden naar de volle versie?

Ik heb Cubase alleen lang geleden gebruikt en ben het vergeten. Het zou geen probleem zijn om eraan te wennen want al die DAW's lijken toch op elkaar, dus dat probleem is al uit de weg geholpen.

Okee okee, rustig aan, niet allemaal tegelijk.

Ik ben jaren geleden nog van cakewalk overgestapt naar cubase omdat cakewalk toen op mijn systeem niet stabiel te krijgen was. Dit was inderdaad een kleinere overstap van bijv. trackers naar cakewalk (linieair werken enzo).
Sommige hooi ik nu roepen dat Sonar 7 superieur is aan cubase 4, ik was eigenlijk van plan om vanavond dat maar eens met eigen ogen te aanschouwen.

Ik vermoed ook wel dat Sonar idd qua mogelijkheden beter is dan Cubase, maar toen ik onlangs met spijt in het hart mijn pc versie van Logic heb gelaten voor wat het was, moest ik dus ook tussen beiden kiezen :
Na ze beiden eens te hebben uitgeprobeerd, vond ik Cubase precies prettiger werken, maar dat is natuurlijk een persoonlijke smaak.
Dus het was kiezen tussen meer mogelijk of handiger om mee te werken en ik heb voor dat laatste gekozen...

Sommige hooi ik nu roepen dat Sonar 7 superieur is aan cubase 4, ik was eigenlijk van plan om vanavond dat maar eens met eigen ogen te aanschouwen.

Ik ben een altijd cubase fan vanaf het eerste uur geweest maar nu sinds cubase 4.1 ben ik ook aan het kijken naar andere daw applicaties. Om eerlijk te zijn vind ik sonar 7 op veel vlakken inderdaad beter dan cubase 4.1. Met name het midilearn gedeelte en de audioafhandeling met betrekking tot je audiofiles (vocals etc) is vele malen beter in sonar 7.

In cubase vind ik 'in theorie' de integratie van hardware synths beter. Let wel ik zeg in theorie, want helaas hebben die knutselsmurfen bij steinberg het voor elkaar gekregen om de latency compensation van external instruments om zeep te helpen in cubase 4 (werkt wel in sx3). Hierdoor is dit helaas niet meer acceptabel bruikbaar.

Als je nu Sonar gebruikt zou ik zelf niet overstappen naar Cubase. Hoe triest ik het ook vind, dit is helaas de realiteit waar we inmiddels bij cubase inzitten. Check cubase.net maar eens om een indicatie te krijgen hoe 'geweldig' het pakket op dit moment is, en dan vooral hoe 'goed' de customer support is als je cubase aanschaft. Vergelijk dan het cubase forum maar eens met het Sonar forum ;)

dus mijn advies: gewoon lekker Sonar blijven gebruiken.

Bedankt voor de antwoorden. Ik zie dus dat SONAR meer heeft en in het algemeen beter is. Dan nog zou ik een potentieel prettigere werkwijze niet meteen afwijzen. Hmm, moeilijk. Als Steinberg nou een demo ervan had, maar neeeeee hoor, niet gezien. Ik wed dat als er een demo van uit was ik een dongel erbij zou moeten hebben! :P

Gebruik al jaren Sonar/Cakewalk (vanaf Cakewalk 3) en vond de overstap naar Cubase héél erg lastig. Naar mijn gevoel idee heeft dit (toch) veel te maken met de Mac-achtergrond van Cubase. In Sonar werken veel zaken precies zoals je zou verwachten: via de rechtermuisknop! In Cubase is alles zoeken, zoeken...

Weet niet meer welke versie ik precies heb bekeken, is wel al weer een jaartje of vier geleden. :> Wellicht is het nu beter..

Gebruik al jaren Sonar/Cakewalk (vanaf Cakewalk 3) en vond de overstap naar Cubase héél erg lastig. Naar mijn gevoel idee heeft dit (toch) veel te maken met de Mac-achtergrond van Cubase. In Sonar werken veel zaken precies zoals je zou verwachten: via de rechtermuisknop! In Cubase is alles zoeken, zoeken...

Weet niet meer welke versie ik precies heb bekeken, is wel al weer een jaartje of vier geleden. :> Wellicht is het nu beter..

tja, ik gebruik al jaren Cubase (vanaf 91 ongeveer) en heb onlangs even de tijd genomen om naar Sonar 7 te kijken (reden: zie Quifster zn post). Ik had dus precies dezelfde ervaring, maar dan andersom he, tot en met de gedachte dat in Cubase alles gewoon lekker via de rechter muisknop kan terwijl je in Sonar weer ergens anders moet gaan zoeken.... Het is natuurlijk maar wat je gewend bent. En ik neem aan dat je Atari achtergrond bedoeld ?

maar goed, ook ik zou willen zeggen: als je al met Sonar werkt, blijf er dan lekker mee werken en wacht eerst even af of Steinberg z'n zaakjes weer voor elkaar krijgt. Want dat hebben ze nu dus niet.

Naar mijn gevoel idee heeft dit (toch) veel te maken met de Mac-achtergrond van Cubase.

Mac achtergrond? Zover mijn kennis strekt stamt Cubase origineel af van de Atari en zijn ze daarna doorgegaan met pc support en kwam mac support pas later.

Back