'live' afmixen?

Arv

Robot
Zijn er hier mensen op het forum die, als ze een track afmixen, gebruik maken van multitracks en die met het handje afmixen op een mixer? Ik maak zelf geen gebruik van mulitracking wat naar mijn mengpaneel is geroute, maar ik weet dat bv The Orb (Thrash o.a) er in het begin van de jaren 90 nogal een handje van had om op deze manier te werken. Neem als voorbeeld de albums UFOrb, en Adventures beyond the ultraworld.. En mijn mening is dat het lekker organisch klinkt en niet zo steriel. Je hoort duidelijk dat er 'on the fly' trax worden bijgevoegd of weggehaald!

Is deze manier van werken uit de mode geraakt? Tegenwoordig wordt alles vaak toch op de milliseconde geprogrammeerd? Ik denk dat de 'oude' methode nog het meest creatief is, want een idere mix van de song zal heel anders klinken.
Maar goed, ik heb dit idee met meer groepen/nummers van die tijd (KLF bv)...

Arv

Dit is dus mijn grote dilemma. Ik werk graag met bijvoorbeeld 10 midi-sporen die ik dan in 'n loop van bijv. 8 maten zet in Cubase. Dan ga ik 'live' zitten klooien met mutes, fades op de tafel, FX sends, cutoff draaien, etc, etc., en dat neem ik dan op naar MD. Meestal komt daar 'n heel spontaan, organisch klinkend geheel uit, maar er zitten altijd wel wat slordigheden in. Als ik dan vervolgens probeer de opbouw als arrangement in Cubase te bouwen kan ik die slordigheidjes wel weg krijgen, maar verlies ik ook vaak wat van de spontaniteit en 'natuurlijkheid'. Plus dat het 'n heel gedoe is om al die fades, FX shit etc etc. te programmeren; ik vind dat vaak het minst leuke deel van 'n track maken.

Ik denk wel eens dat het de moeite niet waard is om die slordigheden weg te halen. Zolang het niet zo is dat er ineens 'n keiharde feedback loop door je track heen knalt ofzo zijn slordigheidjes wel charmant. Het is misschien beter om 'n track te hebben met wat slordigheidjes, dan 'n track waar al het 'leven' uit geprogrammeerd en ge-edit is. Misschien moet ik toch weer vaker live werken....

Ik heb wel eens geprobeerd om al dat 'live' gedoe via midi te doen met 'n PC1600x, zodat je die paar slordigheidjes er later gewoon uit kan vissen. Maar dat werkte niet echt; het is 'n enorm gedoe om die controller te configureren voor je track. 16 mute-buttons en 16 faders zou voor mij ruim voldoende zijn, maar ik had niet het geduld om het allemaal in te stellen. Als iemand goeie ervaringen heeft met zo'n aanpak dan hoor ik het graag; het lijkt me toch wel 'n beetje 'best of both worlds'.

Ik vraag me ook af wie nog meer op een live-manier werkt, vooral op releases die ik misschien gehoord heb.

Ik ken dit probleem, hoewel probleem...

Het laten van loops en dat live opnemen spreekt mij ook aan en uiteindelijk
is het voor een groot deel vroeger ook zo gegaan en begonnen.
Wat ik zo nu en dan doe is idd het hele ding live opnemen en dan een
minuut of 10 lang en dat terugbrengen naar een acceptabele tijd
waarin er nog wel genoeg overblijft zodat het een spontane track is
die leuk luisterbaar is.

Dit nu een keer of 3 gedaan tijdens een 303 sessie met Mangina en hoewel
dit vrij minimaal was, heeft dit wel een bepaalde feel die je anders tijdens
het standaard neerzetten van je aarangement in je cubase/logic mist.

Ik denk dat hier net als met midi en wav geldt, gebruik het beste van beide
werelden. De ene keer dit, de andere keer dat. Uiteindelijk gaat het om wat
je resultaat op het eind is en niet de tot standkoming, maar ik moet dan wel
zeggen....live is het wel leuker dan starend tegen je arrangement.

Ik doe meestal ook alles live. Werkt lekker en je krijgt zoals jullie al zeiden vaak
leukere resultaten. Bij mij loopt de MPC sequences die ik kan mute/unuten.
De 707 ene 808 staan in schrijf mode, dus kan je gewoon een geluid selecteren en
dan effe snel een clapje toevoegen of verwijderen, etc. Is erg leuk, maar de sessies
duren vaak te lang en bevatten wat lelijke fouten. Dat laatste is vooral een probleem
als je het op 1 spoor opneemt.
Ook zijn er vaak dingen waar je je achteraf aanstoord. Bijv een bepaald geluid wat te vaak herhaald.
Tijdens het opnemen merk je dat vaak niet en lijkt het allemaal erg cool te klinken.

Origineel geplaatst door sander
Ik doe meestal ook alles live. Werkt lekker en je krijgt zoals jullie al zeiden vaak
leukere resultaten. Bij mij loopt de MPC sequences die ik kan mute/unuten.
De 707 ene 808 staan in schrijf mode, dus kan je gewoon een geluid selecteren en
dan effe snel een clapje toevoegen of verwijderen, etc. Is erg leuk, maar de sessies
duren vaak te lang en bevatten wat lelijke fouten. Dat laatste is vooral een probleem
als je het op 1 spoor opneemt.
Ook zijn er vaak dingen waar je je achteraf aanstoord. Bijv een bepaald geluid wat te vaak herhaald.
Tijdens het opnemen merk je dat vaak niet en lijkt het allemaal erg cool te klinken.

Ik kan wel mijn werkwijze gaan zitten typen maar Sander heeft dit al voor me gedaan (+ de opmerking over achteraf storend geluid, zo herkenbaar!), bedankt! ;)

En sander = Sendex toch? Dan heb ik wel wat plaatjes van je gehoord. Dat schept vertrouwen in deze werkwijze. Wie werkt er nog meer zo? En 20hz, jij edit gewoon de irritante stukken uit je stereo eindmix? Geniaal idee, heb ik nog nooit geprobeerd... duh! Maar krijg je dan geen storende overgangen? Hangt ervan af hoe en waar je edit natuurlijk... Ga ik ook eens proberen.

Een MPCtje is idd wel ideaal voor dat live muten etc. En er staat er een met 32mb voor 950 op MP. Van ene Olaf uit Utrecht... Iemand die wij kennen?

Origineel geplaatst door lo-fi
Een MPCtje is idd wel ideaal voor dat live muten etc. En er staat er een met 32mb voor 950 op MP. Van ene Olaf uit Utrecht... Iemand die wij kennen?

Yep, en is al verkocht.

Ik werk ook op deze manier...
Een hele track arrangeren in cubase werkt bij mij gewoon niet en heel toevallig heb ik ook net een mpc gekocht.
Ik geloof trouwens dat Speedy Jochem ook op deze wijze werkt.

Wat helemaal relax zou zijn, is als je in 1x 8 sporen kunt recorden. Je kan dan veel makkelijker edits maken.

*feest der herkenning!*

Dit is ook de manier waarop ik werk:

Cakewalk pro audio 9 draait een loop van een maat of 4, soms 8.
Ik mix op mijn mengpaneeltje, doe live filterknopjes draaien en ook binnen cakewalk mute / solo ik op meerdere tracks terwijl alles loopt. Dit is heel erg spannend om zo te mixen.
Over het algemeen lukt het aardig zo, en op een opname van 10 minuten een paar (soms amper herkenbare) foutjes.
Risico is dat ik soms met mijn vinger achter de solo toets hang terwijl ik wil muten en dat heeft hele lelijke effecten. 'T is net als linksaf gaan in een bocht naar rechts.

Plan is om meer op de mixer te mixen, 16 kanaals phonic mr2443a te kopen. Iemand ervaring met dit mengpuneeltje??

Origineel geplaatst door C738

Plan is om meer op de mixer te mixen, 16 kanaals phonic mr2443a te kopen. Iemand ervaring met dit mengpuneeltje??

Ik heb wat testen gezien met Phonic, en die waren vrij positief (o.a. Interface heeft een model getest). Maar maak hierover liever even een nieuwe thread aan in een ander forumonderdeel, anders krijg je 2 discussies door elkaar.

Re: 'live' afmixen?

Origineel geplaatst door Arveyman
En mijn mening is dat het lekker organisch klinkt en niet zo steriel.

Ghhhhhhh, dat was precies wat ik dacht toen ik deze thread titel las.Verder heb ik m'n setup ingericht om "live" te werken. Dus patterns op m'n RM1X / 808 en Nord Modular (zit ook step sequencer op) geprogrameerd en die muten Ik beoordeel artisten, indien mogelijk, ook altijd op wat ze live preseteren, niet hoe hun cd klinkt.

Greetz,

Yawgmoth

Ik heb heel erg 'n "zie je wel" gevoel. Ik vond altijd al dat 'live' lekkerder was, en het arrangementen uitwerken in Cubase voelde bij mij vaak niet OK aan. Toch heb ik op die manier wel dingen gemaakt die alleen 'n Octopus live zou kunnen doen, en daar ben ik dan wel blij mee. Omdat ik dingen vaak te perfect wilde doen was ik 'n beetje bang om 'live' geknutsel als 'n eindmix te beschouwen, maar toch hoorde ik veel platen die gewoon te spontaan klonken om 'gearrangeerd' te zijn. Ik geloof trouwens dat Aardvarck en Red Nose Distrikt ook vaak zo werken, zal 't eens vragen.

Als je van tevoren weet dat je het live gaat arrangeren, kun je daar ook je materiaal op afstemmen; bijv. 'n paar drumbreaks op 'n apart spoor zetten en erin gooien als je d'r zin in krijgt, en 'n sampler-program met 'one-off' geluiden maken zo dat je d'r random 'n uniek geluidje in kan smijten. En m'n RAT of de EQ van m'n Mackie kun je normaal niet automatiseren via Midi, maar 'live' kun je draaien tot je gek wordt.

Nu ga ik eerst even 'n paar live mixen die ik op MD heb liggen in peak gooien en de slordigheidjes eruit editten. Dan 'n paar nieuwe live-mixen in elkaar draaien, en daarna toch maar even die MPC op de kop tikken die ik al zo lang wil hebben. ;)

Wat wel een beperking is, dat ik niet sample. Ik heb dus altijd 1 geluid per synt,
terwijl ik soms de bass en de strings bijv uit de juno wil hebben.
Zou dus eigelijk nog een paar juno's moeten hebben :)

Nog een andere beperking is, dat het niet zo opschiet met nieuwe nummers.
Het zijn meestal gewoon jams en 9 van de 10 keer niet bruikbaar voor uit te brengen.

p.s lo-fi: sander=inderdaad sendex. Maar niet alles op de plaat is op deze manier tot
stand gekomen hoor!!. Ik heb toendertijd veel met Sonic Foundry Acid gedaan.
Ik was toen nog wat minder lui en sampelde wel m'n synths.

De basis van die nummers onstonden wel dmv van de MPC, maar de loops heb ik dus gesampeld
en in acid gegooid en zo een song gebouwd. (een 808 sampelen is wel erg lastig).

Gewoon het hele arrangement uitbouwen en als dat staat met het handje van alles lopen ombouwen.

M'n mixer heeft midi automation dus heb ik de luxe om dat live op te nemen en dan iedere keer weer af te spelen.
Voor de rest gebruik ik ook midi om aan de knoppen van m'n synths te sjorren.
De mix automation van m'n sequencer kan ook via knoppen aangestuurd worden of als m'n timing weer eens bagger is gewoon even wat bijtekenen.
En wat ook leuk is om bijv de autopan plugin van SX te gebruiken om via midi een filter heen en weer te laten fiepen. En als je het niet strak houd dan blijft het lekker organisch. Of de TrackFX allerlei random parameters heen en weer laten gaan. Of randomize funcities loslaten op velocity enzo. Je kunt je VSTfx ook via LFO's of controllers automatiseren of ze hebben van zichzelf een LFO of iets dergelijks. Arpeggiators zijn ook altijd feest, helemaal als je ze kunt syncen. Trouwens ook erg makkelijk als je synth z'n LFO ook dan syncen via midi, dat is wat ik mis bij m'n EX5 (maar ja de midi op dat ding kan een heel drama zijn).

En ik hoop dat ze de groove templates weer in SX gaan bouwen, want een beetje menselijke fouten erin programmeren gaat ook meestal wel lekker.

dat live willen werken ken ik wel....maar op een of andere manier kom ik altijd in een trance en dan neem ik 20 minuten op en als ik het dan later terugluister moet ik me daarin helemaal gek editten wat vooral bij vloeiende veranderingen gewoon bijna onmogelijk is omdat je dan niet het tussenstuk eruit kan snijden zeg maar.... de ene muziekstijl is ook beter geschikt voor dit soort live opnames dan de andere...... het wordt nl al snel een loop-festijn van jewelste..

Olaf

Over quantize:

Als ik baslijntjes inspeel dan quantize ik ze op 80 à 90 %, dat geeft ook net dat duw-en-trek effect wat je mist als je de bas 100% strak quantized op 16en ofzo.

Over live:

Kijk soms neem ik gewoon een paar filtersweeps op via midi en dan kan ik die er naar hartelust indonderen.
En als je twee verschillende filtertracks tegelijk aanzet, dan krijg je behoorlijk zieke effecten.

Maar inderdaad:

Ik kan me er gewoon niet toe zetten om een nummer helemaal uit te werken in cakewalk. Alsik 16 maten ver ben, ben ik al helemaal vergeten wat ik met het nummer wilde. Live mixen is beter.

Origineel geplaatst door lo-fi
En 20hz, jij edit gewoon de irritante stukken uit je stereo eindmix? Geniaal idee, heb ik nog nooit geprobeerd... duh! Maar krijg je dan geen storende overgangen? Hangt ervan af hoe en waar je edit natuurlijk... Ga ik ook eens proberen.

Origineel geplaatst door olafmol
... als ik het dan later terugluister moet ik me daarin helemaal gek editten wat vooral bij vloeiende veranderingen gewoon bijna onmogelijk is omdat je dan niet het tussenstuk eruit kan snijden zeg maar.... de ene muziekstijl is ook beter geschikt voor dit soort live opnames dan de andere......

Ik denk dat routine hier het antwoord is, naarmate je meer in deze wijze werkt ga je er vanzelf
handiger in worden.
Je kan bijv. een overgang waarvan je zegt 'dat was het net niet' er gelijk na opnieuw doen
(dus alles gewoon laten doorspelen) en het dan doen zoals het de bedoeling was, dit is vaak
nodig bij stukken met filterwerk.
De rest is vaak vrij eenvoudig met knip en plakwerk te doen. Dit ook om de overdadige lengte
die tijdens jammen leuk is maar bij terugluisteren niet, wat bij te werken.

je kunt, bij echt vreemde overgangen bv je song ff in reverb(of een ander effect) dompelen, en als je de reverb er weer wat afdraait valt het niet zo enorm op dat ineens alles anders is.

Volgens mij verwarren heel veel mensen hier arrangeren met afmixen. Nu moet ik zeggen dat dit soms een proces is wat doorelkaar loopt en niet duidelijk in stukken te hakken is.
Veel mensen mixen terwijl ze arrangeren en andersom. Toch zijn het verschillende dingen.
Let wel: er is geen perfecte oplossing hiervoor, iedereen doet gewoon wat ie het prettigst vindt.
Het maken van een pop-nummer volgens "den ouden ambachtelijken manier" verloopt meestal zo:
Schrijf nummer - speel nummer - arrangeer nummer - speel nummer - neem nummer op - mix nummer af - master nummer

Zo werk ik:

Ik track alles op midi. Via mijn RS7000 stuur ik midi Synths aan en soms een VSTI als Kontakt voor samples. Op mijn RS7000 maak ik al het basis arrangement. Begin-midden-break-eind etc. Dit is een ruw arrangement met maximaal 16 miditracks.
Ik doe dan nog niets aan afmixen als EQ-en, pannen, subgroepen, gaten etc. Wel pruts ik al wat met de hardware compressors die ik heb en soms wat delay en reverb. Dit zijn dan reverb uit de synths zelf of de RS7000. Meestal niet van topkwaliteit dus.

Als ik tevreden ben over hoe de track wordt dan begin ik met opnemen. Ik neem ALLE tracks als audio op in Cubase SL. Veel tracks neem ik mono op. Dit is een truc om meer ruimte in je mix te houden. Stereo geluiden zijn zelden nodig, misschien alleen bij vette pads of lead sounds.

Als ik alles in het basisarrangement heb opgenomen ga ik knippen en plakken totdat ik er bij neerval. Ik voeg dan nog vak korte samples toe direct in Cubase. Verder speel ik nog wat partijtjes in direct van mijn synth naar Cubase. Zonder midi dus.

Uiteindelijk heb je dan het hele nummer af met alle partijen, samples, breaks etc.
Dan begin ik echt pas te mixen. Ik kies de mooiste reverb, de beste delay en ga alle kanalen langs. Drums doe ik naar een subgroep en gebruik daarop compressie en EQ of wat maar nodig is. Dit is dus echt mixen en heeft niets meer met arrangeren te maken.

Vaak loopt dit wel wat doorelkaar heen.

Groot nadeel is dat het veel tijd kost.
Groot voordeel is dat je al je multitracks hebt en na maanden nog eens een complete remix kan maken.

Wow, wat een respons!

Die laatste methode, van Nolet, is trouwens bijna dezelfde als die ik aan het proberen ben.. Alleen mis ik bij deze de 'feedback' als je aan het arrangeren bent.. Ik bedoel, je schuift wat en copieeerd wat enzo.. Maar het blijft 'trail and error' zegmaar.
Luisterend naar oude opnames van techno/rave uit GB dan hoor je vaak mutes die net niet perfect getimed zijn en dat geeft een plaat nu net zijn charme! Je kent dat wel, beetje DJ style mixen.

RV

Origineel geplaatst door Arveyman
Wow, wat een respons!

Die laatste methode, van Nolet, is trouwens bijna dezelfde als die ik aan het proberen ben.. Alleen mis ik bij deze de 'feedback' als je aan het arrangeren bent.. Ik bedoel, je schuift wat en copieeerd wat enzo.. Maar het blijft 'trail and error' zegmaar.
RV

He Arv,

1) Zomaar wat schuiven en copieeren is niet erg hoor!! De beste stukken muziek komen zo tot stand. Het gaat er niet om hoe het tot stand komt, als het maar tot stand komt!

2) Wat ik heel veel doe is het arrangement bepalen door te muten op de RS7000. Dit is vrij "live" achtig. Ik neem dat echter niet zo op (alhoewel, soms wel....). Je moet gewoon onthouden wat je "live" gedaan hebt en dat nabouwen.
Klinkt moeilijk en dat is ook zo....

Wat veel mensen vergeten is dat het opleveren van één goede, pakkende track een heleboel werk is!!!!!!!!!!!!!
Arrangeren is supermoeilijk, laat niemand je anders vertellen. Ik doe pakweg een maand over 1 track. Soms mix ik die dan een paar weken later nog een keer af, en soms NOG een keer, totdat ik tevreden ben.

Musiceren is een hel..... ;)

Back