[akoestiek] en nu mijn kamer de deur uit!

SpaceAgent202

Sinds 2001
owowow dit is niet goedd!!!

heb je veel tijd besteed aan het aanschaffen van een Goede Setup, relatief Goede Monitoren, Praktische inrichting et cetera...

Zit je dan in een hok van 2,5 breed, 2,5 hoog, 4 meter lang... [recht,recht,recht]
mijn 'ahum''mixing desk' met monitors aan weerszijden staan (op voldoende afstand) 'tegen' 1 van de lange zijden.

Wat blijkt,... als ik netjes achter mijn desk zit, zit ik met mijn hoofd PRECIES in het midden van hoogte en breedte van de ruimte.

En ik me maar afvragen waar de *TOenggg* met een frequentie van circa 150-200Hz vandaan komt....
Na wat creatief schuiven met luidsprekers (dit hielp niets), en wat creatief schuiven met mijn hoofd (dit hielp wel) kom ik er dus achter dat dit alleen op de middellijn van de ruimte voorkomt :*(

Als ik tegen de overstaande muur (gezien vanuit de monitors) ga staan , dan is de hinderlijke resonantie al stukken minder, maar dan zit ik 2 meter van mijn desk en andere spullen... kortom niet leuk!

Nja je begrijpt wat ik bedoel....
Kan ik nog iets tegen die precies-in-het-midden-resonanties doen door bijvoorbeeld isolatiemateriaal aan te brengen of schuine vlakken van plaatmateriaal te gaan maken?

Hoge tonen resonantie treedt nagenoeg niet op in deze situatie...

R!

Ja dan zit je inderdaad precies verkeerd. Aangezien je alle opstellingen vast al geprobeerd hebt blijft er 1 goeie, en 1 mindere optie over:

- Goeie optie: andere ruimte zoeken.
- Mindere optie: voor 'n rug acoustisch materiaal in je studio plakken, o.a. 'n gestemde basstrap (stemmen op 150hz en harmonischen).

Kun je echt niet 'n andere opstelling verzinnen?

volgens mij had ik al eens een opmerkgin gemaakt over de akoestiek van jouw kamer :)

zet je bed rechtop in een hoek van je kamer en zet je setup schuin
zorg voor genoeg geluidabsoberende oppervlakken aan de muur en plafond

Origineel geplaatst door matt second
volgens mij had ik al eens een opmerkgin gemaakt over de akoestiek van jouw kamer :)

:) jah... maar dat had ik toen nog niet door, nu wel dus :erm:

Maar, om even realistisch te blijven.
Een rug aan isolatiemateriaal is helaas geen optie. Gipswandjes vervangen door zware baksteen ook al niet. Een andere ruimte gaat volgens mij ook niet lukken. Wat blijft er dan over? (het genoet van mixen met goede koptelefoon:dj: heb ik inmiddels ook ontdekt [en tja sindsdien stoor ik me dus omdat ik een he-le-boel hoor wat niet in de mix thuishoort].

Dus ja.. ruimte is lang en smal, en er kan in de breedte dus niet zoveel worden gedaan zonder dat ik de ingang blokkeer ...
Hmm
Toch het schuine vlakken idee??

Zal me in ieder geval opnieuw buigen over het in de breedte setuppen van het geheel, al is dat wel zeer lastig :|

boekenkast neerzetten, allemaal stuff aan de muur hangen/plakken, om de reflectie wat te helpen ......slaapzakken tegen de muren ophangen qua absorptie.....en dan es kijken hoe het klinkt

Olaf

heb al staan ronddansen met 2 persoons dekbedden, kussens, etc etc....
maar het zijn zulke lage frequenties dat deze overal doorheen lijken te gaan...
boekenkast heb ik staan, maar dan zal ik nog een paar behoorlijke encyclopedieen + een nieuwe boekenkast moeten aanschaffen wil ik uberhaupt resultaat gaan horen...

Leuke sig!

Maar misschien dat je even bij een muziekwinkel of zo moet navragen naar geluidsisolatie. Er zijn er niet veel in .nl die daar wat over weten en het is ook duur spul, maar de materialen die kunt kopen zijn zoooooveeel keer beter dan een rol schuim wat je bij de Gamma koop (en dus geen ene fluit doet).

[low budged mode]

Zware fluwelen gordijnen ophangen achter je en achter je monitors wat dempend materiaal plaatsen.

[/low budged mode]

Zoals al vermeld, veel dingen ophangen aan de muur, kasten neerzetten etc.
Ik heb in mijn studio een grote platenkast staan gevuld met zo'n 4000 platen, ik denk dat als ik die nu weg zou halen dat mijn ruimte heel anders zou klinken.
Ik heb ook een paar hoeken (lees uitsparingen) in de ruimte zelf zitten die voor een goede afbuiging van het geluid zorgen.
Wat ook goed werkt (en nog leuk staat ook) is doeken in bogen aan het plafond hangen, een betonnen plafond is zowiezo niet echt denderend, ik heb eerst ook nog is 2 lagen schuimen platen tegen het plafond en daar tegen aan dus een tijgervellen print doek, werkt goed.

Ik heb in mijn studio in 1 hoek wel een mooie resonatie met behoorlijk wat laag, daar maak ik zelfs gebruik van soms, ga ik in de hoek staan (moest ik vroeger ook altijd) en luister naar het geheel met wat meer laag en mono beeld.

Wat belangrijk is is dat je je ruimte en zijn beperkingen/pluspunten goed kent in combinatie met je monitors.
Ga gewoon een tijd luisteren en ondervind hoe iets klink (pak een cd waarvan je weet hoe die klinkt zodat je dat als referentie kunt gebruiken)

Back