Aangeboden gekregen; Neumann U87 doen?

boeklanoei

Ouwe rot
In mijn zoektocht naar een neumann U87 studio condesator kreeg ik het volgende berichtje:

''ik heb een U87 zilverkleurug nikkel variant die ik wil verkopen. Om exact te zijn een U87 AImt Sn 67275.

Deze is ongeveer 12 jaar oud waarvan deze er 9 netjes ogeborgen is geweest in zijn kistje.

Als u geintreseerd bent dan hoor ik het graag. Richt prijs ongeveer €500,-''

Is dit gewoon de U87 zoals we hem heden te dagen kennen? Zijn het nog de zelfde compenenten die gebruikt werden als nu? Kan dat nog 12 jaar?
Wat vinden jullie hiervan en graag jullie expertice gevraagd.
Wie kan hier wat zinnigs over zeggen?
Het is niet zo dat ik de verkoper niet direct vertrouw voor alle duidelijkheid.

500€ is sowieso erg weinig voor éénder welke versie van de U87. Een oudere U87 brengt normaal nog gemakkelijk 1200 -->1600€ op. Dus ofwel heb je een koopje ofwel gaan ze je rippen :D

Zeg dat de mic in de categorie 10 jaar oud + valt.
Is het de zelfde mic als die van tegewoordig zie zaken als: morel,musicstore etc?
Is er de loop der jaren veel veranderd aan de U87? Zijn het nog de zelfde compenenten?
Kan een microfoon wel een dikke 10-15 jaar mee gaan?
Ik heb daar eigelijk zo goed als weinig overzicht op.
graag een kenner.

Een oudere U87 heeft een iets hogere noise floor dacht ik, maar dat is op zich geen enkel probleem. Een condensator van dergelijke kwaliteit kan gemakkelijk 40 jaar meegaan. Er zijn ook genoeg reparateurs te vinden die zo'n micro's herstellen. 12 jaar is relatief jong en indien de vorige eigenaar de micro goed behandeld heeft dan hoeft er niets mis mee te zijn.

Je moet zelf ook maar eens de moeite nemen om je hierin te verdiepen. De meeste dingen die je vraagt zijn redelijk makkelijk zelf te vinden.

inmiddels weet ik wat meer

inmiddels weet ik wat meer

Ik heb inmiddels verscheiddende foto's gezien en moet zeggen dat het om een orginele goed uitziende U87 te gaan. Ik heb foto's gezien van de neumann vermoedelijk bij hem thuis. En de verkoper heeft voorals nog aan gegeven dat testen allemaal mogelijk zou zijn.
Tot zover ziet het er allemaal erg goed uit moet ik zeggen.

als je de centen hebt...doen, testen en meenemen die hap, tis lekker goedkoop voor zo'n klassemic...Toon heeft helemaal gelijk. :)

Inmiddels nog wat meer wijzer.

Inmiddels nog wat meer wijzer.

Hier vragen die ik hem heb gesteld en de antwoorden:

1. Heb je hier na 12 jaar nog iets van papieren van?
Ik heb er geen papieren meer van. Ik was geluidstechnicus bij ******** en ********* en heb hem in dat kader ook gebruikt voor voice over en muziek opnamens.

2. Hoe is het gesteld met de condesator? Ik zou niet weten hoe het daarmee gesteld is want ik heb hem al 9 jaar niet mer gebruikt

3. Is het 48V?
Ja

4. En is de mic in helemaal goede staat tav. onderdelen,beschadigingen?
Er zijn geen onderdelen beschadigt, aan de buiten kan zie je wel wat krasjes, geen diepe en een restand van waar een sticker gezeten heeft.
De plug die er bij zit komt van een oudere u87 die ik ooit heb overgehouden van een klus.

5. Zijn er ooit onderdelen vernieuwd of vervangen geweest?Er zijn nooit onderdelen vervangen

6.Wat kun en wil je er nog meer over vertellen?

Zoals hierboeven vermeld heb ik deze micro zelf gebruikt bij opnamens. ik ben een 10 jaar geleden wat anders gaan doen en is de u87 in de kast beland. Toevallig kwam ik deze weer tegen en dacht er aan om hem weg te doen en keek ik op internet of iemand intressen had.
Wat ik voorstel is, dat je langs komt en hem gewoon gaat uittesten dan weten we snel genoeg of deze voldoet aan jouw verwachtingen.

Natuurlijk wil wel een kopie maken van een legitimatie, doopcel gegevens etc etc :+)

Wat ie met deze laaste zin bedoeld is me niet helemaal duidelijk.

Het klinkt allemaal wel goed. Wat ik alleen een beetje raar vind is dat de persoon in kwestie wel op zoek gaat op het internet naar iemand die interesse heeft in een U87 maar daarbuiten blijkbaar niet op de hoogte is van de huidige online 2dehands prijzen. Er zijn natuurlijk altijd wel koopjes te vinden. Probeer met de persoon af te spreken op een vast adres en neem voor de zekerheid nog iemand mee.

Het belangrijkste aan zo'n micro is het membraan, daar zou niet te veel stof op mogen liggen en het mag zeker geen scheurtjes vertonen. Als dat er goed uit ziet en de micro werkt dan moet je niet twijfelen .

Foto's van de U87

Foto's van de U87

Ik heb hier foto's die ik heb toegstuurd gekregen van hem. Zie bijlage.
Hopelijk werkt het. Zijn een 5-tal foto's dacht ik.

Attachments

• P1000384.zip
    460 KB · Bekeken: 98
Zit er zelfs over na te denken, extra te betalen en hem persoonlijk naar me toe te laten komen. Wanneer alles gewoon netjes in orde is (staat van ding) en alles gewoon zuivere koffie lijkt. Koop ik hem meteen (na wat kleine vooral optische test)

Nog wat info van neumann zelf:

Nog wat info van neumann zelf:

''the pictures seem to show the older U87i (i = international = XLR
connector), 1967-1986; it was noisier by 6dB. Documented on our website >
"historical".

The current model, U87Ai (1986 to today) was the only *major* change in
those 40 years. Some components changed since 1986, but nothing that
affects the sound and the performance.''

Mijn interpetatie:

Er zijn dus 2 modellen geweest (67-86) en (86 tot heden).
Met weinig veranderingen. In ieder geval dat niets af doet aan de sound.

Weer wat wijzer

Weer wat wijzer

Ik moet zeggen dat hij netjes en accuraat antwoord geeft op mijn vragen en het een prima persoon lijkt, zo lijkt het.

Nog wat kleine details:

Daar hij zelf geen mogelijkheden (meer heeft) om hem zelf te testen:
Hij is (zelfs?) bereid om wanneer ik gegeven van mij zelf geef (wanneer ik bij hem zou zijn) de mic mag meenemen en thuis eerst testen. Daarna zou de betaling dan geschieden. Dit alles heeft zowel voor als nadelen in mijn optiek.
Maar geeft in ieder geval aan dat hij bereidwillig is en dat hij open staat voor verschillende opties.

Hij vond het ook geen probleem dat ik hem zou bellen (nummer gekregen)
En ik heb wat geboorte-gegevens van hem gekregen.

Nog tips waar ik op moet letten bij een 12 jaar oud model?
En vooral hoe ik bepaalde dingen kan controleren?
Even voor alle zekerheid: de U87 (zie foto's) heeft een XLR kabel wat er in moet? Kan verder dan gewoon rechtrseeks in een xlr ingang ingeprikt worden?

Wou even melden dat ik inmiddels de eigenaar ben van deze U87. Zag er goed uit en hij werkte. Wanneer ik hem dadelijk echt binnen mijn eigen vaste setup ga gebruiken. Kan ik er meer over vertellen. Het was een erg aardige gozer die hem verkocht. Dank jullie voor je reacties,input. Ik heb nu een goede U87.

Back