Snaren, bandjes, riempjes... Waar?

Kraan

Ouwe rot
Ben met een viersporenrecorder bezig waar een riempje van op zijn einde is. De vraag is nu: wie weet een adres waar ze alles van riempjes/snaren/bandjes weten?

Ik weet dat Rotor Amsterdam wel wat snaren in verschillende maten/diameters en diktes verkoopt. Misschien daar ff checken.

Ja, die heb ik gezien. Maar in dit geval wil ik wel het dubbele betalen voor een beetje service (lees: het origineel naast een vervanger leggen), in plaats van klieren met millimeters en sommetjes. Vooral omdat ik met het laatste te veel te kans loop iets te moeten terugsturen.

Tnx voor alle reacties! Hoewel Rotjeknor en De Haag wel een beetje uit de route zijn, is het handig om te weten!

Probleem is natuurlijk dat die riempjes langzaam uitrekken met de jaren, dus naast elkaar leggen schiet je waarschijnlijk niet zo heel veel mee op. Ik heb pas nog een QD snaar vervangen waarvan de snaar die erin zat twee keer zo lang was als de snaar die erin hoorde...

Probleem is natuurlijk dat die riempjes langzaam uitrekken met de jaren, dus naast elkaar leggen schiet je waarschijnlijk niet zo heel veel mee op. Ik heb pas nog een QD snaar vervangen waarvan de snaar die erin zat twee keer zo lang was als de snaar die erin hoorde...

Yep, dat is bekend. Maar dat maakt het er bij een internetbestelling natuurlijk nog niet makkelijker op.

Wat voor merk recorder is 't?
Ik kreeg van Smackos laatst deze tip, maar die doen (volgens de site) alleen Revox en Tascam / Teac: www.hanexservice.nl
Je zou voor deze en andere merken ook 'ns contact op kunnen nemen met www.moflirecordings.com, misschien dat die je verder kan helpen.

Owja, voor onderdelen nummers kun je hier misschien wat vinden (oorspronkelijk een japanse site, dus beetje vaag...)

http://www.openreel.net/index_e.html

Dank u Chinetti, het is een Tascam dus ik zal de mensen van de eerste site eens benaderen.

Het is ietwat specifieker een tascam 234. Deze heb ik onlangs gekregen van het sympathiek forumlid NicoNoise. De hoofdriem (weet niet precies de juiste terminologie) is geheel uitgelubberd. Ik las overigens ook ergens op internet een methode met het uitkoken van dit soort plastic riemen, heeft hier iemand misschien ervaring mee?

Ik heb in de afgelopen jaren twee QD's, een floppy drive en twee cassettedecks gerepareerd allemaal met hetzelfde type riempje. De Tascam 234 is ook cassette toch? Zal ik voor de grap 's zo'n riempje uit hetzelfde zakje opsturen? Dit soort riempjes hoeft vaak niet op de mm nauwkeurig te passen. Als ze maar niet te los zitten en niet te strak.

[edit] Oeps, ik bied iets aan dat ik niet heb; het zakje blijkt leeg te zijn. Ik heb alleen nog platte riempjes liggen.

Ik heb in de afgelopen jaren twee QD's, een floppy drive en twee cassettedecks gerepareerd allemaal met hetzelfde type riempje. De Tascam 234 is ook cassette toch? Zal ik voor de grap 's zo'n riempje uit hetzelfde zakje opsturen? Dit soort riempjes hoeft vaak niet op de mm nauwkeurig te passen. Als ze maar niet te los zitten en niet te strak.

[edit] Oeps, ik bied iets aan dat ik niet heb; het zakje blijkt leeg te zijn. Ik heb alleen nog platte riempjes liggen.

Het gaat hier wel om een platte riem. Echt een flinterdun ding van ongeveer 4 á 5 mm breed. Omtrek weet ik nog niet. Ik schat het een 15 cm, maar dat moet ik nog even meten. Ik zal ook morgen eens de lokale winkeltjes hier platlopen (zonder al te veel vertrouwen van te voren).

Waar je allemaal al niet webwinkels voor hebt. *D Dank voor alle tips tot nu toe. Ik ga me er van het weekend eens op storten.

Het gaat hier wel om een platte riem. Echt een flinterdun ding van ongeveer 4 á 5 mm breed. Omtrek weet ik nog niet. Ik schat het een 15 cm, maar dat moet ik nog even meten. Ik zal ook morgen eens de lokale winkeltjes hier platlopen (zonder al te veel vertrouwen van te voren).

Ik heb platte riempjes van 0,6mm dik en 3mm breed. Twee maten, maar beide grotere omtrek dan 15 cm. Riempjes worden gespecificeerd op doorsnede; ze zijn resp 66 en 68mm, dus 20,7 en 21,3 cm omtrek.

Als er 4mm breed in moet gaat 3mm er waarschijnlijk ook wel in. Het gaat er vooral om dat hij genoeg grip op het vliegwiel heeft en er niet af loopt. Oftewel, je moet geen smal (vierkant of rond) riempje hebben, want die hebben een inkeping nodig in de wielen.

Ik heb platte riempjes van 0,6mm dik en 3mm breed. Twee maten, maar beide grotere omtrek dan 15 cm. Riempjes worden gespecificeerd op doorsnede; ze zijn resp 66 en 68mm, dus 20,7 en 21,3 cm omtrek.

Als er 4mm breed in moet gaat 3mm er waarschijnlijk ook wel in. Het gaat er vooral om dat hij genoeg grip op het vliegwiel heeft en er niet af loopt. Oftewel, je moet geen smal (vierkant of rond) riempje hebben, want die hebben een inkeping nodig in de wielen.

Idd. Het wieltje van de motor heeft wel 'zijkantjes', maar het vliegwiel idd. niet. Maar het lijkt me daarom dat het riempje ook weer niet te strak moet zitten omdat hij er dan misschien afloopt.

Verder maakt de strakheid niet uit. Uiteraard zal hij anders getuned zijn als er een strakker riempje opkomt. Maar dat maakt voor mij niet uit. Ik heb namelijk nog niets opgenomen, dus wat ik in de toekomst op ga nemen loopt op dezelfde snelheid als ik het afspeel.

Welke maat is gangbaar om een disk drive mee te repareren? Dat sommetjesgedoe zie ik ook niet zo zitten. Als ik even weet welke maat ik moet hebben, dan doe ik meteen even een bestelling. De drives van mijn Triton en SY85 zijn dan weer in orde... Het oude riempje heb ik er al wel uit, maar ja, opmeten wordt een ramp als dat ding al helemaal uitgerekt is...

Ik stel jullie advies in deze zeer op prijs. ;)

Doei!

Ik las trouwens hier net dat je voor de Tritons en Trinitys gewoon een oude PC-drive kunt gebruiken als replacement. Dat is misschien ook wel de moeite waard om te proberen. Ik heb nog wel ergens wat van dat spul liggen...en anders kost het waarschijnlijk maar een paar centen om er eentje via MP op de kop te tikken. De SY85 zou naar verluid wel wat problemen kunnen geven als daar een PC-drive in zou gaan. Maar goed, dat zal ik niet zeker weten tot ik het heb uitgeprobeerd... ;-)

Back