Pre en post hangt maar af van de context waarin ze staan.
Zo heb je pre en post-instellingen voor de Auxiliary Outputs (de aux'en) van een mengpaneel, voor de eq, ... . Nu, ik ben geen P.A.-man, dus ik zou me ook graag gecorrigeerd zien als'k het mis heb.
Als je bv. een monitormix wil maken op een optreden dan stuur je een mix van kanalen naar een aux-bus. Je regelt bv. met de Aux 1 knop op een bepaald kanaal hoeveel er van dat kanaal in die bepaalde aux-bus (Bus 1) zit. Op die aux-bus sluit je de monitor aan (Monitor 1, logischerwijs.). Heeft je mengtafel 4 auxen -> vier aparte monitormixen (voor 4 of meer monitors, als er monitors gekoppeld zijn).
Je kan dit 'sturen naar een aux-bus' op 2 manieren doen: post en pre-fader. Dit wil respectievelijk zeggen dat de volumeregeling van je kanaal (de fader, dus) wel of niet invloed heeft op de hoeveelheid signaal die naar je aux-bus gaat. (Bovenop de hoeveelheid die je regelt met de Aux 1 knop op je kanaal.)
Dit is in het bijzonder de bedoeling van een monitormix: de muzikant heeft een bepaalde mix die voor hem 'goed' klinkt op het podium, terwijl de zaalmix heel anders kan klinken / verandert gedurende de set (de monitormix wordt pre-fader geregeld via de Aux van elk kanaal; de zaalmix wordt geregeld door de faders zelf.).
Zelfde gaat op voor post of pre-eq. Je stuurt dan het kanaal naar een aux-bus voordat je eq toepast (droog dus) of met eq (wet).
Toevoeging: pre en post geldt dus voor de faders, maar niet voor de gain. We hadden ooit eens een mixman die met de gain van een kanaal mixte (raar maar waar). Hierdoor verandert dus ook je monitormix. Je kan immers niet 'pre-gain' uitsturen.