Cubase: audio mixdown laag volume

Ruubje

The Rubenizer
Hallo allen.

Als ik nummers maak in Cubase (sx3) laat ik hem, logischerwijs, (net) niet peaken. However, als ik dan een audio mixdown doe, is het volume te zacht. Als ik het nummer in bijvoorbeeld winamp afspeel, zie je de metertjes van winamp zelf ook amper uitslaan.

Wat zie ik over het hoofd, wat doe ik verkeerd? Naar welke instellingen moet ik kijken?
Naar mijn idee ben ik alles al langs gegaan, verschillende instellingen geprobeerd.

Ik gebruik verder m-audio fasttrack pro.

Alvast bedankt voor uwe aandacht.

In principe renderd cubase gewoon op t volume van je master volume ..

heb je niet per ongeluk automation op een volume slider dat je eind mix ineens te zacht klinkt?

Bedankt voor je snelle reactie.

Voor zover ik weet ben ik van elke automationtrack op de hoogte. Als ik de automations uitzet, blijft het zelfde probleem zich voordoen.

naar welk formaat render je ?

wat als je je export in iets anders bekijkt of luisterd dan winamp?

ohja, je zit je render toch niet te vergelijken met commerciele mp3's enzo, want dan is t wel logisch dat t zachter klinkt aangezien commerciele muziek als t ware is opgepompt om zo hard mogelijk te klinken .. je kan evt. wel t zelfde bereiken als je compressor/limiter o.i.d. gebruikt op je master

in cubase heb je de masteroutput (fader). Deze geef je bij mixdown ook aan als bron. Deze gaat ie dus renderen. In je mixer zit deze helemaal aan de rechterkant. Als je deze te laag hebt staan dan zul je idd zachte mixdowns krijgen. Ik snap dat je hem niet wilt laten pieken, dus zet je hem wat lager.

Wellicht kun je hem toch nog iets harder zetten zonder dat ie gaat pieken. Maar toch zul je vrij zachte mixdowns houden. Om max volume te krijgen zul je je mix moeten bewerken met een compressor op de masteroutput. Pas dan zul je zien dat je je masteroutput fader omhoog kunt schroeven.

Ik "master" persoonlijk ook direct in cubase. Ik gebruik daarvoor een izotope ozone als insert op de master output. Ik gebruik de limiter functie zodat de output niet boven de -0,5dB komt. Vervolgens stel ik de masteroutput fader van cubase bij tot deze net niet clipt.

Op deze manier krijg ik goede resultaten qua loudness en klankbehoud.

Masterfader heb ik idd zo ingestelt dat hij dus net niet gaat clippen.
Ik render naar mp3.

Ik ga eens prutsen met limiters, kijken of ik hem dan iets luider kan krijgen, zonder dat de meeste dynamiek er uitgaat.

Bedankt voor alle suggesties en tips, jullie horen nog van me:okdan:

Ik ga eens prutsen met limiters, kijken of ik hem dan iets luider kan krijgen, zonder dat de meeste dynamiek er uitgaat.

Zet je volume dan niet te hard, want dan hoor je moeilijker of je de boel kompleet plat gemaakt heb :)

Ik weet niet of het uitmaakt voor de render, maar is het niet handiger dat je de masterfader precies op 0 dB houdt en dat je met de channelfaders zorgt dat je mix niet clipt?

lijkt me juist lastiger....

daarbij krijg je niet automatisch meer loudness in je track. je kunt uiteraard wel veel opvangen door comrpessie op kanaalniveua in te zetten, zodat je master output ook wat vlakker zal zijn. Maar dit is een samenspel tussen mixing en mastering...

Er zijn vele wegen die naar rome leiden. Of je nu een comp/lim/eq etc op je masteroutput zet of de gerenderde file in een externe wave editor laadt en hier bewerkt, resultaat is hetzelfde. Workflow is alleen anders.

Bij mij in logic blijft de master gewoon mooi op de 0dB

op de master heb ik een multiband compressie zitten voor de overall compressie en het geheel maximalizeer ik met de waves L3LL als insert zodat deze een mooi volume bereikt. Werkt perfect... maar de master fader blijft mooi op 0 Db bij mij.

Masterfader heb ik idd zo ingestelt dat hij dus net niet gaat clippen.
Ik render naar mp3.

Bedankt voor alle suggesties en tips, jullie horen nog van me:okdan:

Als je het gerenderd hebt, is het dan zachter als daarvoor?

En dat werken met compressie/limiting zou ik dus pas gaan doen na het mixen, in het mastering proces. Niet al bij het mixen! Houd deze processen gescheiden!

Back