Audio van DAT op PC zetten.

spdk

ech wel
Ik neem mijn tracks op met een datrecorder om mijn pc te ontlasten(bahbah), dus die opname is dan 16 bit bij 48khz.

Als ik vervolgens de track via s/p-dif over wil zetten naar mijn computer, moet ik dan ook perse op 16bit en 48khz opnemen? Of zijn er betere opties?

Als je via s/p-dif de tracks wilt overzetten op je PC dan kun je dit (zonder extra hardware) alleen op dezelfde instellingen doen, het gaat om digitale informatie en je PC kan er niet iets zelf bij bedenken.

De "clock source" (bron voor de klok - in dit geval die 48kHz) van de audio interface in de PC zet je op "extern". Dan "ziet" ie de instellingen van je DAT recorder, dit komt via s/p-dif mee. De meeste interfaces geven keurig weer in een dialoogje dat ze gelocked zijn met een externe clock source.

Patrick.

Best is dan in 24Bit/48 op te nemen...

Mss anders eens zoeken naar een opnema programma
dat weinig CPU vraagt!!??
Ik gebruik Magix Cleaning Lab voor opname / te samen met VStack

pfwww....

Wel neem een keer op in 16/48, en een keer in 24/48....

De stille passages zullen echt wel beter zijn in 24/48 !!!

(Da's ni 'Bij Verzinnen', Da's een hogere resolutie gebruiken..)

Je krijgt meer afwijkingen als je een andere bitrates/khz als de bron gaat gebruiken dan dat je 1 op 1 data over gaat zetten.
Dat is niet hetzelfde als een track opnemen. Dat gaat puur om overzetten. Opnemen heeft zijn dat recorder al gedaan.

Dus 16/48 doen.

Tja, 24 Bit valt veel beter te masteren hoor!
Zeker de stille passages...

Toshlink <> USB/Firewire LINK hoor!!!
Dat wordt opnieuw gesampled...

Wat Niel zegt klopt.

En als je het verder gaat verwerken kan het handig zijn om het te resamplen naar 44.1khz/24 bit voor EQ/Dynamics.

Tja, Doe dan maar verder in 16/48...
Ik weet het nu wel - dat 24Bit/48 veeeeel beter is !!!

jij lijkt mij iemand die ons gaat vertellen dat je een 96kbps mp3 ook veeel beeeter kan laten klinken door hem op 48bit 192 khz te resamplen, vooral in de stille passages?

En wat mastering betreft is iedere conversie ook lichtelijk vernietigend voor de originele data. Maar dat zijn basic dingen.

jij lijkt mij iemand die ons gaat vertellen dat je een 96kbps mp3 ook veeel beeeter kan laten klinken door hem op 48bit 192 khz te resamplen, vooral in de stille passages?
Da's vergelijken....

Doe de test zou ik zeggen!!!

pfwww....
Wel neem een keer op in 16/48, en een keer in 24/48....
De stille passages zullen echt wel beter zijn in 24/48 !!!
(Da's ni 'Bij Verzinnen', Da's een hogere resolutie gebruiken..)

Best wel triest als je deze onzin ook nog gelooft ook.
Zijn er dan kaboutertjes of thetans die in die 8 lege bits die worden toegevoegd dan extra detail toevoegen?

Tja zeg,...
Mss dat ik niemand kan overtuigen om naar 24 Bit te gaan...
Ik ga niet meer m'n DAT uitgang opnemen in 16 Bit Hoor!!!

Doe maar verder dan in de 16!

Ja okey dus,
'k Heb 't gevonden waarop ik me heb gebaseerd:
16-24-verschil-weergave.jpg

Links is de 16, rechts de 24 (reverse)
en 't lijkt erop dat ik me op't raster heb laten leiden..

M'n DAT is Stuk, dus geen idee dat dit wel een
1:1 copy is om't effe op DAT te zetten...
Zelf gebruik ik m'n DAT als HeadphoneMonitor en Pass-thru-VUMeter voor de opnames... :koffie:

Da's gewoon 8 lege bitjes erbij optellen, dat maakt het niet beter, alleen maar minder luid. Als je nou 2 16-bits-signalen gaat optellen, dan kon ik 't me nog wel voorstellen (omdat ondersteuning voor 17-bits ver te zoeken is), maar anders maakt 't echt niks uit.

En er 8 bits bij verzinnen?

Viel me op dat cd-spelers tegenwoordig ook 'allemaal' aan upsampeling naar 24bit (192 kHz) doen, wat ik dus niet helemaal begrijp, want de cd is maar 16/44. Is er nog een ander mogelijk voordeel, of is het gewoon een hifi-verkoop trucje?

Gewoon mijn waverecorder op 16bit 48khz zetten dus. En eventueel, voor verdere bewerking op de pc, resamplen naar 24bit als de track al op mijn pc staat.

Gewoon mijn waverecorder op 16bit 48khz zetten dus. En eventueel, voor verdere bewerking op de pc, resamplen naar 24bit als de track al op mijn pc staat.

ik zou eerst eens een testje doen om te kijken of je überhaupt verschil hoort tussen 16 en 24 bits verdere verwerking. Ik kan me voorstellen dat het zeker voordeel heeft bij sommige fx's, maar bij andere bewerkingen weinig tot niets (en het scheelt namelijk wel twee conversies)

Back