Nordlead 3 & Novation Supernova 2

Mark Perloy

Nieuwkomer
hallo,

ik wil graag weten welke synth beter is. De Clavia Nordlead 3 of de Novation Supernova 2.
En zit de Novation A Station & K Station in de Supernova 2 inbegrepen.

groeten mark

"beter" is subjectief. de supernova 2 kan uitgebreid worden qua polyfonie (naar 48 oid) terwijl de NL3 op 24 blijft "steken". de supernova barst van de effecten en de nord lead heeft er helemaal geen on board. ook heb ik 't idee dat de nord wat beter is in FM, terwijl de supernova je weer externe signalen kan laten behandelen met bijv. de filters of de vocoders.

de novation a/k station synthesizers zijn compleet iets anders dan de supernova 2.

welke stijl muziek wil je maken, wat is je ervaring met synths, je budget, en woon je ergens in de buurt van een grotere muziekwinkel? zelf uitproberen en even een middag klooien doet wonderen!

De twee synths die je noemt zijn imho niet met elkaar te vergelijken. De NL3 klinkt voor mij lekker analoog, met een digitaal randje. Ik mag hem wel. Klinkt al erg vet zonder effecten en gelukkig maar. Effecten heeft hij namelijk niet ;) Verder is de bediening rechttoe rechtaan.

De SuperNova is wat warmer kwa klank voor zover ik me kan herinneren. Het is alweer een tijd geleden dat ik hem heb geprobeerd. Is ook een stuk uitgebreider en heeft effecten aan boord. Wat uiteindelijk beter voor je is hangt van je stijl af, maar voor trance achtige muziek of lounge lijkt het me wel een lekkere synthesizer.

Alles komt uiteindelijk neer op individuele smaak. Proberen zou ik zeggen.

bij novation denk ik "zacht" bij nordlead denk ik "hard" ..... verder zou ik ook nog es naar een virus kijken.....

hierboven zijn al de verschillende aandachtspunten gegeven...daar moet je wat mee kunnen

Olaf

helaas wel! >:|

Ik wist niet dat je opgewonden werd van synths
Is dat niet 1 van de redenen dat we hier allemaal zijn.

Maar effe ontopic....

Die A-station lijkt me op zich ook wel wat. Hij is wel een stuk goedkoper als de rest wat zich zal uiten in minder mogelijkheden, maar op zich zit alles er wel op. Misschien is dat het novation geluid voor minder geld.

Origineel geplaatst door BananaWorld
Is dat niet 1 van de redenen dat we hier allemaal zijn.

Maar effe ontopic....

Die A-station lijkt me op zich ook wel wat. Hij is wel een stuk goedkoper als de rest wat zich zal uiten in minder mogelijkheden, maar op zich zit alles er wel op. Misschien is dat het novation geluid voor minder geld.

of misschien de nord rack 2 en de ks-4? :D.

Origineel geplaatst door olafmol
bij novation denk ik "zacht" bij nordlead denk ik "hard" ..... verder zou ik ook nog es naar een virus kijken.....

hierboven zijn al de verschillende aandachtspunten gegeven...daar moet je wat mee kunnen

Olaf

Ppfffff.....sorry hoor maar dat slaat echt als een lul op een drumstel (om het in muziektermen te houden).
Ik kan mijn supernova laten fluisteren maar ook laten brullen, krijsen en schreeuwen tot je er akelig van word.

ik bedoelde idd meer de globale klank-karakteristiek...de nordlead klinkt van zichzelf heel "snijdend" en de novations vaak meer warm, mellow en soms "plastic"..

Olaf

Weer die onmogelijke vraag. Het enige zinnige wat ik kan zeggen:

- Interface NL3 is onovertroffen.

- geluid is 'n kwestie van smaak. Nuff said.

- als je niet kan leven zonder audio inputs of interne effecten is de keuze snel gemaakt.
(Trouwens, de Nord heeft op 1 filtertype ingebouwde distortion, en de 'unison' functie is eigenlijk 'n hele dikke stereo chorus. Maar daar houdt het dan ook echt op qua fx.)

- qua architectuur: NL3 is maar 4 part multitimbraal, itt 16 part op de Novation. Nord heeft uitgebreidere FM mogelijkheden. Polyfonie is al genoemd. Check voor meer info de specs op 't web.

Zelf heb ik voor de Nord gekozen omdat het geluid mij enorm aansprak (smaak! hoeft voor anderen niet te gelden!!!), en ik een makkelijke interface heeeeel belangrijk vind. Verder vind ik belangrijker dat 'n apparaat 1 ding heel goed doet, dan dat ie veel doet. Interne FX en audio ins zijn leuk, maar daar heb ik andere apparaten voor. Ook is 4 part poly voor mij genoeg. Al deze dingen kunnen voor jou precies andersom zijn.

Origineel geplaatst door olafmol
ik bedoelde idd meer de globale klank-karakteristiek...de nordlead klinkt van zichzelf heel "snijdend" en de novations vaak meer warm, mellow en soms "plastic"..

Olaf

Oh, ik vind de nord juist heel 'rubberig' en 'vloeibaar' klinken. Er is trouwens wel verschil in geluid tussen de nord 1, 2, en 3, hoewel je met genoeg kennis en geduld vrijwel ELK geluid uit de 3 kan halen. Mijn ervaring is verder dat de Nord vaak direct lekker in 'n mix ligt, al voordat je reverb en delay toevoegt. Da's echt lekker werken.

Wederom, kwestie van smaak. Ik vind dat je, voordat je 'n grote zak met euro's neersmijt, wel 'n volle dag in 'n muziekwinkel mag doorbrengen. Aangezien je maar 2 bakken op je shortlist hebt, moet dat genoeg zijn om 'n keuze te kunnen maken. Zo heb ik het ook gedaan.

Back