Welke controller/interface heb ik nodig voor een top kwaliteit productie

Eugeneji

Ingeburgerd
Hallo allemaal,

Ben pas prive lessen aan het nemen bij een proffesionele producer en hij heeft een lijstje opgesteld wat ik nog nodig heb voor mijn home studio.

Ik heb nog geen geluidskaart en wil graag met min 5 max 8 microfoons werken om zo instrumenten en vocals op te nemen.

Daarnaast heeft hij gezegd om een Controler aan te schaffen om zo mijn logic te bediennen zodat je niet met de muis effecten toevoegd aan bepaalde melodietjes, want volgens hem was dat veel handiger om ze via een controler te bedienen. Hij had over een of ander Mackie controler voor Logic Studio 8 en vertelde dat die mackie controler zo'n beetje Godfather van alle logic controlers was.

Hebben jullie nog tips voor mij over zijn advies en ik heb gekeken het zijn dure apparaten zijn er nog andere varianten die tot zelfde kwaliteit leiden? Bijv. een combi van Interface and controler... uitterraad wil ik later wel een muziek opnemen met een top kwaliteit.

ALvast bedankt.

Eugene

Ga naar een winkel pik. Zelf kijken, ruiken en voelen werkt beter dan je spullen aan te laten lullen door jan en zwaan.

oh ik dacht dat ik hier om advies kon vragen krijg ik gelijk zo'n raar bericht terug?:erm:

Het is een advies. Kijk maar wat je er mee doet.

Kan die beringer ook dan net zo veel als mackie universal? Dus kan je dan je Logic studio daarmee bedienen?

Want het zijn minder draai knoppen enzo erop dan de mackie

en hij heeft een lijstje opgesteld wat ik nog nodig heb voor mijn home studio.

Kun je dat dan even hier uittikken zodat we commentaar kunnen geven? :)

en vertelde dat die mackie controler zo'n beetje Godfather van alle logic controlers was.
Klopt. Maar dat wil niet perse zeggen dat het de ideale oplossing voor je is :)

het zijn dure apparaten
Ja, dat helaas wel :)

uitterraad wil ik later wel een muziek opnemen met een top kwaliteit.
Het grootste deel van je investering gaat dan op aan 2 dingen:

- je audio-interface (geluidskaart)
- je monitorspeakers

Dat zijn al dure dingen; controllers kunnen ongelofelijk cheap zijn, maar dat is vaak toch al het goedkoopste in de studio. Maar dat zijn dan ook vaak maar "domme" bakken - het zijn afstandsbedieningen. Bij die Tascam heb je de audio interface en de controller in 1 zitten.

Wat kun je totaal spenderen, wat heb je al? Topkwaliteit is altijd relatief, gebonden aan budget en locatie (e.g. je zolderkamer is hoogstwaarschijnlijk geen akoestisch geweldige ruimte, een studio die er voor gebouwd is met zwevende vloeren wel). Dit telt zeker mee als je gitaar en vocalen wil op gaan nemen.

Ga naar een winkel pik. Zelf kijken, ruiken en voelen werkt beter dan je spullen aan te laten lullen door jan en zwaan.

Wat ben en blijf je toch een vervelend mannetje......:r

Echt zo 2 a 3 threads per dag vullen met nietszeggende reacties zodat je maar interessant overkomt. Als je iemand niet wilt helpen, houd dan gewoon je mond en respecteer het feit dat iemand behoefte heeft aan advies.

Hallo allemaal,

Ben pas prive lessen aan het nemen bij een proffesionele producer en hij heeft een lijstje opgesteld wat ik nog nodig heb voor mijn home studio.

Ik heb nog geen geluidskaart en wil graag met min 5 max 8 microfoons werken om zo instrumenten en vocals op te nemen.

Daarnaast heeft hij gezegd om een Controler aan te schaffen om zo mijn logic te bediennen zodat je niet met de muis effecten toevoegd aan bepaalde melodietjes, want volgens hem was dat veel handiger om ze via een controler te bedienen. Hij had over een of ander Mackie controler voor Logic Studio 8 en vertelde dat die mackie controler zo'n beetje Godfather van alle logic controlers was.

Hebben jullie nog tips voor mij over zijn advies en ik heb gekeken het zijn dure apparaten zijn er nog andere varianten die tot zelfde kwaliteit leiden? Bijv. een combi van Interface and controler... uitterraad wil ik later wel een muziek opnemen met een top kwaliteit.

ALvast bedankt.

Eugene

Eerlijk is eerlijk,
je pakt het groots en serieus aan allemaal. Toch zou ik een paar stapjes terug doen. Als ik het goed lees ben je nog maar net begonnen met produceren. Mijn advies zou zijn om niet direct als een 'wildeman' beginnen met te investeren maar eerst eens een half jaar ervaring op doen met wat er allemaal mogelijk is met logic zelf en hoe je het wilt toepassen. De kans is groot dat je nu veel en dure hardware gaat aanschaffen en het in de praktijk gaat blijken dat het niet bij je eigen productieproces past.

Ik zou met die professional waarbij jij workshops volgt eens om tafel gaan zitten en een realistisch plan uitwerken wat je in 6 maanden bijvoorbeeld kan bereiken. Als het echt een professional is zal die je adviseren om al die dingen die je nu roept hier niet binnen 6 maanden uit te voeren.

Dus: down to earth, begin met 1 microfoon de opnames te maken en probeer een productie te maken met logic alleen en het opnemen van alle aparte sporen. Ik denk dat je daar al problemen genoeg mee gaat ondervinden. Het mooie is, dat je dan een dagboekje kan bijhouden met opmerkingen voor jezelf van: dit zou handig zijn om te hebben (midi controllers) of bijvoorbeeld: het zou mooi zijn om een plugin te hebben waarmee ik de vocals kan behandelen zodat het niet meer vals klinkt.

Je kunt 100-en van dit soort dingen gaan bedenken. Maar je zult er eerst tegenaan moeten lopen om te weten wat je nodig hebt. Advies over wat handig is, is pas mogelijk als je weet hoe je produceert. Dus gewoon ervaring opbouwen, en zoals je nu bezig bent zal dat ongetwijfeld sneller gaan dan wanneer je het helemaal alleen uit moet zoeken.

Dus geduld :)

Wat ben en blijf je toch een vervelend mannetje......:r

Echt zo 2 a 3 threads per dag vullen met nietszeggende reacties zodat je maar interessant overkomt. Als je iemand niet wilt helpen, houd dan gewoon je mond en respecteer het feit dat iemand behoefte heeft aan advies.
Acid, je vind misschien dat hij het zegt op een ongelukkige wijze. Maar het is advies en de kern van zijn advies is waar: je moet zelf het proberen en niet altijd luisteren naar wat anderen je proberen aan te praten.
Afhankelijk van wat je er voor over hebt en wat je voldoende vindt moet je bepalen wat je kiest.

Ik ga hem niet zitten verdedigen, maar ik weet hoe hij het bedoelt. En misschien vanwege zijn baan dat hij ook nogal kort is met zijn antwoorden, weet ik veel. ;)

je moet zelf het proberen en niet altijd luisteren naar wat anderen je proberen aan te praten.
Klopt, maar goed advies is een dialoog, geen monoloog. Als ik zeg "nou, merk X is het beste", dan zegt dat niet veel.

Het probleem ligt in de vraag - "ik wil het beste". Met net daarna "maar het mag niet teveel kosten". Waarom zou iemand dan het beste kopen en er 5 keer zoveel voor uitgeven? :D

En misschien vanwege zijn baan dat hij ook nogal kort is met zijn antwoorden, weet ik veel. ;)
En dan toch een tienduizend posts bijelkaar slepen? ;)

Acid, je vind misschien dat hij het zegt op een ongelukkige wijze. Maar het is advies en de kern van zijn advies is waar: je moet zelf het proberen en niet altijd luisteren naar wat anderen je proberen aan te praten.
Afhankelijk van wat je er voor over hebt en wat je voldoende vindt moet je bepalen wat je kiest.

Ik ga hem niet zitten verdedigen, maar ik weet hoe hij het bedoelt. En misschien vanwege zijn baan dat hij ook nogal kort is met zijn antwoorden, weet ik veel. ;)

Ik snap ook precies wat hij bedoelt, begrijp me niet verkeerd. Maar het is inderdaad de manier waarop die gewoon echt onnodig is (en ik doel echt niet alleen op deze reply).

Het is op het forum de laatste tijd blijkbaar ontzettend moeilijk om mensen in hun waarde te laten. Ik begrijp persoonlijk gewoon niet waar dat voor nodig is.

Jan en Zwaan is toevallig wel erg camp hoor.

En ik heb hem helemaal geen sukkel genoemd die niet kan spellen (en zoeken) maar juist geprobeert hem heel amicaal te bejegenen.
Want ik weet ook wel dat het niet meevalt dat je als je besluit dat je wilt gaan 'produceren' je graag binnen een week alles in huis wilt hebben en dan meteen aan de slag wilt.

geen ruzie aub maakt niet uit misschien bedoelde hij het niet zo...

het gaat uiteindelijk om advies van jullie allemaal

en allemaal ook bedankt.

Ook net begonnen en een beetje bezig aan het werken volgens de methode die Quifster voorstelt. Het is heel makkelijk om te verzuipen in alles wat op de markt is, al dat mooie materiaal en die leuke vst's etc.
Heb mezelf even met beide voetjes op de grond moeten zetten, want inderdaad, niet alles wat voor iemand anders goed is, is noodzakelijk goed voor jouw studio. En beginnen moeten we allemaal van het begin, stapsgewijs met vallen en opstaan.

Ben zelf ook een n00b en ik weet dat een onervaren persoon zoals mezelf misschien wat 'simpele' vragen kan stellen, maar een aardig geformuleerd antwoord is toch altijd leuker lezen dan bv. pik genoemd te worden...ook al is het misschien niet zo bedoeld, mensen kunnen dat net anders interpreteren.

Waarschijnlijk is bij velen de term 'pik' onbekend.
Misschien moeten jullie wat vaker naar Osdorp Posse luisteren.

Maar maak je niet te sappel. Velen hier zijn al jaren bezig en zijn nog steeds aan het 'beginnen'.
Maakt ook niet uit. Als je maar lol hebt. En vooral veel op je bek gaan. :D

Back