oude synthesizermuziek, hoe deden ze het?

Bahamut

yip yip
hier spreekt een leek
hoe meer ik synthesizermuziek uit de jaren 70 luister, hoe meer ik me afvraag hoe ze het maakten.. bijvoorbeeld Tangerine Dream - Ricochet.. hoe werd zoiets nou ooit gemaakt zonder moderne sequencers en computerschermen?
ik ben wel op de hoogte van bekende synths die toen veel gebruikt werden, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ze het toen allemaal voor elkaar kregen... wat waren de mogelijkheden van die oude sequencers? hoe werd de muziek opgenomen en hoe werden opgenomen geluiden in een track verwerkt?
uh ik vind dat dus interessant, bestaat er misschien literatuur over zoiets of weet iemand leuke internetlinks? of heeft iemand misschien zin om een (korte) toelichting te geven over de werkwijzen van vroeger? :)
bvd

Re: oude synthesizermuziek, hoe deden ze het?

Origineel geplaatst door Bahamut
hier spreekt een leek
hoe meer ik synthesizermuziek uit de jaren 70 luister, hoe meer ik me afvraag hoe ze het maakten.. bijvoorbeeld Tangerine Dream - Ricochet.. hoe werd zoiets nou ooit gemaakt zonder moderne sequencers en computerschermen?
ik ben wel op de hoogte van bekende synths die toen veel gebruikt werden, maar ik heb eigenlijk geen idee hoe ze het toen allemaal voor elkaar kregen... wat waren de mogelijkheden van die oude sequencers? hoe werd de muziek opgenomen en hoe werden opgenomen geluiden in een track verwerkt?
uh ik vind dat dus interessant, bestaat er misschien literatuur over zoiets of weet iemand leuke internetlinks? of heeft iemand misschien zin om een (korte) toelichting te geven over de werkwijzen van vroeger? :)
bvd

analoge computers konden als sequencers worden gebruikt dat kan trouwens vrij ver gaan alleen je moest goed kunnen programmeren
en er waren wel al sequencers en dingen werden ook gewoon ingespeeld, geknipt en geplakt.

Re: oude synthesizermuziek, hoe deden ze het?

hier spreekt een leek
bvd

dit werd gewoon met analoge seq. gemaakt. met name ricochet is er een voorbeeld van.
moog sequencer en Arp Sequencers zorgen voor de sequencing, kun je nu nog steeds doen met b.v. een doepfer maq16 (gebruik ik zelf veel live) met daar achter dan synth's (zelf gebruik ik er een SE1 (moogsound) Protone (Arpsound) en een Basstation Rack (Roland M100 Sound) voor je kan dan gewoon lekker draaie aan filters e.d.
Groepen als RMI ( Radio Massacre International), Redshift en veel anderen gebruiken deze werk wijze nog altijd.

Sommige analoge sequencers kon je aanelkaar linken waardoor je langere of complexe sequences kon maken.
Als je bijvoorbeeld 8x een 8 staps sequencer aanelkaar hangt zit je al op een totaal van 64 stappen.

op sommige sequencers kun je de sequence ook transponeren met een toestenbord, dit werdt ook veel gedaan in die tijd en is mijn lievelingsmanier van sequencen.
op de Synthex bijvoorbeeld zit een 128 staps sequencer die je weer met het keyboard kan transponeren, soms is het net instant Tangerine dream:D

Trouwens:
Toen Moog nog 8 step sequencers maakte had EMS al 32, 64, 128 en 256 staps sequencers en de mogelijkheid om sequences op te slaan!!!!

Luister maar eens naar het album crystalmachine van Tim Blake waar hij 2x een synthi aks gebruikt een minimoog en een elka rhapsody voor de strings. Een geweldige plaat met een hele kleine set-up

Volgens mij konden er ook heel wat gasten gewoon noten lezen en dus
net zoals een gitaar de boel gewoon spelen en dan tapen.

precies... als ze een joekel van een synth konden betalen hadden ze vast ook wel noten geleerd
22_yikes.gif

Laatst gewijzigd:
Veel van die gasten hadden een achtergrond in de (experimentele) jazz (Herbie Hancock, Kraftwerk)of rock (Klaus Schulze) of symfonische muziek (Neu), maar vaak waren het ook een soort wetenschappers (Laurie Spiegel) die gefascineerd waren met klank synthese. Vanuit dat wetenschappelijke oogpunt zijn bijvoorbeeld de EDP (was zelfs verbonden aan de universiteit van Oxford) en de EMS (de VCS 3 heeft een handleiding met opdrachten en een soort proefwerken!) synthesizers ook ontstaan. Arpeggio's, baslijnen en simpelere melodien werden gesequenced (hard werken, zelfs met een simpele sequencer als de Korg SQ 10), maar complexe melodieen werden ingespeeld op een multi track recorder. Verschilt niet veel van hoe nogsteeds door velen wordt gewerkt.

Laatst gewijzigd:
Toen moest je ook met gedemagnetiseerde scheermesjes om kunnen gaan om tape te snijden.
(Niet goed voor de overlevingskans van zwaar depressieve muzikanten trouwens. Wel voor wit poeder. ;) )

En volgens mij waren toen die sequencers ook nog niet zo strak.
Als het niet lukte moet je gewoon nog een take doen, en dan nog een en nog een totdat hij eindelijk goed was.

Tegenwoordig gooi je er beatdetector met PT overheen en klaar. :)
Zingen ging nog zonder autotune enzo.

hey bedankt het wordt me wat duidelijker
op zich een leuke manier van muziek maken denk ik, met die stepsequencers ben je beperkt (?) maar beperking schept creativiteit :)
dat met een keyboard transponeren deed Schulze dan zeker ook wel? want in 'Bayreuth Return' lijkt het of het transponeren niet overal vlekkeloos verloopt, maar toch loopt de track dan goed door als je begrijpt wat ik bedoel... ik las trouwens dat die track in 2 uur is gemaakt en in 1 keer is opgenomen!

dat met een keyboard transponeren deed Schulze dan zeker ook wel? want in 'Bayreuth Return' lijkt het of het transponeren niet overal vlekkeloos verloopt, maar toch loopt de track dan goed door als je begrijpt wat ik bedoel... ik las trouwens dat die track in 2 uur is gemaakt en in 1 keer is opgenomen!

Tansponeren? Wat is dat, bedole je soms een octaaf hoger/lager afspelen? Zoja, diat doe ik dagelijks met m'n Juno.
En ik denk dat er wel heel wat mensen zijn die goeie nummers in 1 keer opnemen in een hele korte tijd.
Ik vindt het zelf ook erg prettig werken om iets live op te nemen. (check m'n laatste nummer in tracksectie).

(Correct me if I'm wrong...)

(Correct me if I'm wrong...)

Volgens mij wordt hier met transponeren bedoeld dat je sequencer je toetsaanslagen volgt, net als bij een arpeggiator op een synth of de begeleiding van een keyboard.

Een oud topic over hoe ze het deden in the good old-days, maar eigenlijk is het nog steeds actueel..

Ik vond dit een erg leuk interview om te lezen met Laurie Spiegel, ze gaat openhartig in op hoe zij (als 'klank-pionier') tegen ál die hedendaagse keuzes en werkwijzes aankijkt, en de toegankelijkheid ervan t.o.z. van haar tijd vroeger.

Hier staat het interview: http://www.tokafi.com/15questions/interview-laurie-spiegel

Laatst gewijzigd:
Kijk ook eens naar wat youtube filmpje - bv deze:

en Tangerine dream (Live in coventry cathedral).

Ivm transponeren: in een modulaire synth kan je de voltages van de sequencer bij die van het keyboard optellen - zo kan je sequenties live transponeren.

Back