Je laatste 3 aankopen??

- Oberheim Matrix 6

- Casio CZ 1 een soort debiele dx7.

Heel grappig, maar mijn ervaringen met de Casio CZ-serie zijn dat het vooral een synthesizer is voor het maken van analoge klanken. Er zit ringmodulatie op om DX-achtige klanken te maken, maar dat is niet de hoofdzaak van de CZ-serie. Ik heb hier nog oude opnames liggen waarbij ik zelfs Solina-achtige strings-klanken uit de CZ haalde, inclusief de wollige chorus. Dat gaat je met een DX niet lukken.

Maar goed; ik heb deze week een Yamaha S30 synthesizer besteld. Ik hem hem al vele malen aangeraden bij mensen die op zoek waren naar een synth, dus werd het hoog tijd dat ik er zelf ook eentje zou hebben.

Kom ik wel bij een praktische vraag over de PLG-boards: in hoeverre voegt het Piano-board iets toe aan de S30? Krijg je alleen extra polyfonie, of biedt het board ook andere (betere) pianoklanken? Aangezien er maar één board geïnstalleerd kan worden, zou ik liever het AN-board hebben.

-Korg MicroStation (komt nog)
-Korg MonoTron Duo
-Studio Electronics SE1 (komt nog)

Ik was niet erg onder de indruk van het piano board. Veel van hetzelfde met iets ander effect eroverheen, DXjes, rhodes, wurli imitaties. De S30 is ongeveer uit dezelfde tijd en de piano patches zijn het verkoopargument voor deze bak. Ik verwacht niet dat de piano board klanken deze zullen overtreffen. Met het AN board heb je er erg fijne synth sounds bij, editten is wel een crime en kun je beter met een PC editor doen, de presets brengen je al een heel end op weg.
Ik heb zelf de CS6x gehad, zelfde engine als de S30, fijne bak.

formant
formant
formant

Attachments

• DSC07004.jpg
    DSC07004.jpg
    95,9 KB · Bekeken: 65
  • DSC07006.jpg
    DSC07006.jpg
    106,7 KB · Bekeken: 64
  • DSC07018.jpg
    DSC07018.jpg
    74,1 KB · Bekeken: 63
  • DSC07019.jpg
    DSC07019.jpg
    78,5 KB · Bekeken: 63
ik vind het erg goed klinkende vco's, schakelaar per golfvorm is ook leuk, filter ook erg goed klinkend en veelzijdig.
leuke lfo's.

Met de RFM experimenteren is ook leuk, daar kan je heerlijk mee kleuren. Of een sequencer erdoor jagen en hem van de ene formant (kleine letter) naar de andere laten gaan, dan gaat hij lekker "spreken".

Ehx bass blogger
Fender bassman ten silverface uit 76
Colorsound wah wah
Vox ac30 topboost uit 74
En de hoax flanger komt er ook an

Lekker synthgerelateerd he? :P

Back