Meerdere outputs geluidskaart software

Tr!ppleV

TrippleV
Even een vraagje.. Ik kom er niet uit na lang gezocht te hebben op het forum. Ik werk alleen met software VST's, Reason en Nuendo. Momenteel heb ik de Tascam US-122 interface met 1 stereo output. Producties neem ik op in Cubase ( Mixdown ). Dit gaat dus door mijn stereo output van mijn Tascam terug mijn pc in..

Nu komt mijn vraag:

Wanneer ik een andere geluidskaart aanschaf ( interface ) met meerdere in/outs. Kan ik dan de software tracks via Nuendo door de verschillende outputs van mijn interface sturen en zo weer mijn pc in ?

Snap ie em? *D

Alvast bedankt!

Groetjes,
Vincent.

Tascam 122, Cubase en Nuendo?

Right.

Je hebt gelijk, foutje van mij. Ik zeg snel Cubase maar ik heb Nuendo... foutje van mij! Maar kan het?

Huh...?!?

Je werkt compleet softwarematig, maar je stuurt de output van je geluidskaart naar zijn input om op te nemen? Heb je wel eens van bouncen gehoord...

Dus dat betekent dat het kan? Ok dat intern mixen doe ik nu al. Maar kan het zo zijn dat de kwaliteit beter wordt wanneer ik in een productie de verschillende tracks naar verschillende outputs stuur? In Nuendo maak ik ook groepen. Als ik deze groepen nou eens naar de outputs ging sturen van mijn toekomstige kaart ? .... of droom ik nu ? :engel:

Bouncen? Nee ken ik niet. Mijn interface zit d.m.v. USB aan mijn PC. Line out van de interface gaat naar mijn Soundcraft mixer en die gaat naar mijn KRK Rokit 6 monitoren.. Ik heb voor de rest geen hardware alleen een midi controller.

Producties neem ik op in Cubase ( Mixdown ). Dit gaat dus door mijn stereo output van mijn Tascam terug mijn pc in..
Waarom dat nou?

Stel je voor; je hebt 1 VST plugin en 1 hardware synth. Die hardware synth gaat in je stereo inputs. Je neemt dan op 1 track audio op (en stuurt het met een MIDI-track aan). De VST-plugin boeit niet zoveel, want die blijft toch in je computer, dus die gaat automatisch wel mee.

Mixdown zorgt ervoor dat Cubase van elke track een .wav file maakt en die bij elkaar optelt. Het resultaat is weer een .wav file (de uiteindelijke mix).

Die hoef je niet nog eens een keer je PC uit te sturen en dan weer op te nemen, da's totaal niet nodig. Dat is al eens een keer gebeurd.

Een geluidskaart met meer inputs zorgt er voor dat je meerdere instrumenten tegelijk kan opnemen op meerdere tracks; je hebt dan niet eerst een mixer nodig zodat je van alle hardware-synths (of instrumenten) slechts een stereo-spoor overhoudt.

Een geluidskaart met meer outputs zorgt er voor dat je alles nog eens naar buiten kan sturen, zodat je een VST plugin bijvoorbeeld kan combineren met een hardware-effect (en dan weer terug kan halen via de inputs). Een andere mogelijkheid is dat je op bijv. 8 outputs allemaal VST-plugins zet zodat je je hardware en software op 1 analoge mixer kan afspelen en dan kan opnemen.

That's it, really :).

Bouncen? Nee ken ik niet.
Daar was ik al bang voor :).

"Bouncen" oftewel "printen" is het "renderen" van een of meerdere sporen naar een enkel spoor.

Het resultaat is dan een audio-opname precies zoals 'ie moet klinken. Als ik op spoor 1 een droge synth heb en op spoor 2 die synth door een reverb (maar dan alleen het effectsignaal, dus niet het origineel), dan kan ik deze twee bouncen naar 1 spoor, en dan krijg ik een synth met reverb. Ik kan ze dan niet meer "uit elkaar" halen, want ik hoor het totaal.

Je hebt ook nog "freeze" wat op plugins betrekking heeft; als ik een MIDI-track heb waarop een softwareplugin MIDI-noten afspeelt, dan kan ik deze "freezen", en dan houd ik een audiospoor over met het resultaat. Ik kan dan niet even gauw een nootje wijzigen, omdat ik dan in de audio-opname aan het knippen ben. Dit is erg handig; als ik een synthesizer heb die veel processorkracht vergt (omdat hij in realtime moet uitrekenen wat ik speel) kan ik deze dus bevriezen; en het afspelen van een "dom" geluidsspoor, dat kost juist erg weinig kracht.

Mijn interface zit d.m.v. USB aan mijn PC. Line out van de interface gaat naar mijn Soundcraft mixer en die gaat naar mijn KRK Rokit 6 monitoren.. Ik heb voor de rest geen hardware alleen een midi controller.
Ik zou toch nog maar eens heel goed de handleiding van Nuendo doornemen, want zoals je het nu doet geef je jezelf alleen maar extra werk :).

Dus dat betekent dat het kan? Ok dat intern mixen doe ik nu al. Maar kan het zo zijn dat de kwaliteit beter wordt wanneer ik in een productie de verschillende tracks naar verschillende outputs stuur? In Nuendo maak ik ook groepen. Als ik deze groepen nou eens naar de outputs ging sturen van mijn toekomstige kaart ? .... of droom ik nu ? :engel:

Het zal ongetwijfeld kunnen, maar de vraag is: waarom zou je dat willen???

Door jouw werkwijze ga je van digitaal naar analoog en weer terug zitten converten voor jan lul... Daar wordt de kwaliteit alleen maar minder van.

Ga in cubase eens op zoek naar "mixdown", "render", "bounce" of hoe steinberg het ook mag noemen. Druk daar op als je met een nummer klaar en op het punt staat om te doen wat je hier verteld. Er zal een wereld voor je open gaan...

Bedankt voor de snelle reacties! Top! Maar ...

Een interface met meerdere outputs ( en inputs ) is dus alleen van toepassing met software in combinatie met Hardware.

Heeft iemand voor mij dan misschien tips voor een kwalitatief betere gluidskaart ( interface ) ? Ik heb het gevoel dat ik aan een betere kaart toe ben.

Ik zit zo'n beetje hier met m'n muziek ...

http://soundclick.com/share?songid=6304010

Vincent.

Bedankt voor de snelle reacties! Top! Maar ...

Een interface met meerdere outputs ( en inputs ) is dus alleen van toepassing met software in combinatie met Hardware.

Heeft iemand voor mij dan misschien tips voor een kwalitatief betere gluidskaart ( interface ) ? Ik heb het gevoel dat ik aan een betere kaart toe ben.

http://soundclick.com/share?songid=6304010

Vincent.

Ik ben wel benieuwd waarom je met een pakket van ca. € 1700 werkt als je er geen kaas van gegeten hebt. No offence;)

Nee, dat niet. Meerdere inputs zijn alleen praktischer als je niet elke keer een los spoor wil opnemen en alles elke keer wil ompluggen. Meerdere outputs zijn praktisch voor software > hardwaremixer, en ook te gebruiken voor surround.

Ja, natuurlijk, maar dan zit je hier in het verkeerde deel van het forum. Denk eraan dat je een positief geheel getal in euro's opgeeft, wij weten niet wat "goedkoop" of "redelijk" voor jou betekent qua prijs.

Da's erg leuk, maar je muziek heeft geen jota te doen met welke kaart je hebt :D.

Als mijn track niets te doen heeft met mijn kaart, kan ik dan een hoogwaardige track maken met deze kaart ? Ik bedoel, met deze kaart moet het lukken ? Alleen met software ? Als ik ± 800 Euro wil uitgeven aan een nieuwe kaart, alléén ( vooralsnog ) met software wat denken jullie dan wat ik zou kunnen aanschaffen ? Thanx.

Cubase studio lijkt me een goed begin.

kan ik dan een hoogwaardige track maken met deze kaart ?
Waarom niet?

Als ik ± 800 Euro wil uitgeven aan een nieuwe kaart, alléén ( vooralsnog ) met software wat denken jullie dan wat ik zou kunnen aanschaffen? Thanx.

Legale software? Handleidingen? Nieuwe monitorspeakers? ;)

Echt, die kaart is niet het probleem, het is je manier van werken.

Ok bedankt jongens! :okdan:

Ik moet me meer gaan verdiepen in het mixen van de afzonderlijke tracks. De geluiden meer een eigen plaats te geven in het freq. spetrum. Wat ik nu doe is het geheel op midi basis maken, dus niets bouncen, freecen, renderen. Pas aan het einde maak ik een mixdown van de gehele song. Waarschijnlijk doe ik hier iets nog niet juist.

Ik probeer nu d.m.v. EQ en effecten het geheel compleet te compleet te maken vóórdat ik de mixdown doe. Is het verstandiger om dit ná de mixdown te doen? Is het de bedoeling dat iedere track afzonderlijk wordt omgezet naar naar .wav en daarna pas het mixen en EQ en effecten?

Ik probeer me er echt in te verdiepen en heb al heel wat afgespeurd op het web. Werken met Cubase en Reason en het arrangeren gaat aardig. Ook compressie en sidechain etc. begin ik al aardig te snappen evenals CV en GATE toepassingen. Ook het layeren van geluiden is erg handig. Handleidingen lees ik ook en ik heb redelijke KRK Rokit 6 monitoren.

Alvast bedankt voor de reacties! Dankzij jullie kan ik misschien weer een stapje verder komen want het is en blijft een zware opgave: muziek maken!!

Bye! :halleluja

Ik ben wel benieuwd waarom je met een pakket van ca. € 1700 werkt als je er geen kaas van gegeten hebt. No offence;)
Ik denk dat hier eerder sprake is van een H20 versie a raison 0 euro's :mega:
Mocht je er ooit nog wel kaas van gegeten hebben dan pas kopen, toch?

Back