ruis op de uitgangen van mijn soundcraft

Synthequ

Stamgast
Hallo allemaal ,:doei:

Ik heb een mengtafel soundcraft 200b.
Wat vreemd is is dat de aux uitgangen veel ruis hebben:(
De control room output heeft dit totaal niet , hier neem ik momenteel mee op maar moet dan mijn headphone los koppelen vanwege blokkering.
Het ligt niet aan de ingangen , want als ik deze allemaal loskoppel blijft er alsnog veel ruis op de aux 1 t/m 4.
Wat valt hieraan te doen????
Is dit normaal voor zo'n goede naam als soundcraft , moet wel zeggen dat het een oudje is maar nog in prima staat. Alle schuifen en draaiknoppen zijn 100% in orde.

Wie kan mij info geven om het probleem te verhelpen (afregeling op de print) of om iets toe te voegen zoals een filter of zoiets dergelijks.

Heb je 'm al eens een onderhoudsbeurtje gegeven?

Dat deed bij mijn Soundcraft Spirit Studio wonderen...

Heb je 'm al eens een onderhoudsbeurtje gegeven?

Dat deed bij mijn Soundcraft Spirit Studio wonderen...

In welk opzicht onderhoud????? In ieder geval zitten er geen stofhopen in het apparaat , het apparaat is altijd goed behandeld geweest.
Wat niet gedaan is zijn de printplaten behandeld , maar wat ken je hieraan doen. Hier zitten ook potmeters op maar durf hier niet aan te zitten voordat het geluidskwaliteit achteruit gaat tussen in en uitgang.
Voor de rest zijn het gewoon bandkabel aansluitingen welke ook geen oxidatie of viezigheid vertoond.

In welk opzicht onderhoud????? In ieder geval zitten er geen stofhopen in het apparaat , het apparaat is altijd goed behandeld geweest.
Wat niet gedaan is zijn de printplaten behandeld , maar wat ken je hieraan doen. Hier zitten ook potmeters op maar durf hier niet aan te zitten voordat het geluidskwaliteit achteruit gaat tussen in en uitgang.
Voor de rest zijn het gewoon bandkabel aansluitingen welke ook geen oxidatie of viezigheid vertoond.

petsssssssss

petsssssssss

Een mug?

Hier nog een S200b-gebruiker. En ook met hetzelfde probleem. Ik denk dat het hem inderdaad in het onderhoud zit. Misschien dat je het stof niet ziet zitten, maar die kutschakelaartjes zitten er misschien wel barstensvol mee. Dat waren/zijn ze bij mij in ieder geval wel. Soms is de tafel vrijwel ruisvrij, en dan komt de sneeuw opeens opzetten en blijft het hangen. Het is me al een paar keer opgevallen dat dit oplost door bepaalde schakelaars (geen faders of draaiknoppen) aan te tikken. Ook lichten sommige ledjes op zonder dat de schakelaars aanstaan. Het zijn weliswaar Alps-schakelaars, maar die hebben dus ook niet het eeuwige leven. Ik ben begonnen met het vervangen van de schakelaars, maar dit is een gruwelijk monnikenwerk.

Kun je meer informatie geven over de manier waarop hij ruist? Bijvoorbeeld constant, klank van de ruis, etc. En probeer eens wat dingetjes te bewegen (aan de mengtafel), hoor je dan verschil in de ruis?

Ik heb mijn tafel ooit 2e hands gekocht, en heb hem laten schoonmaken bij een bedrijf. Koste iets van 150 euro als ik me niet vergis, maar daarna was de tafel weer als nieuw.

Van bandkabels etc. heb ik geen verstand maar ik weet alleen dat het toen verdomd goed heeft geholpen.

Ik heb mijn tafel ooit 2e hands gekocht, en heb hem laten schoonmaken bij een bedrijf. Koste iets van 150 euro als ik me niet vergis, maar daarna was de tafel weer als nieuw.

Van bandkabels etc. heb ik geen verstand maar ik weet alleen dat het toen verdomd goed heeft geholpen.

150,-- tjeeee kan ik net zo goed een ander kopen. Doe dat natuurlijk niet want ik vind dit een geweldige tafel.
Betreft de ruis ga ik ook even op advies van de vorige af om na te gaan of er veranderingen zijn bij bedieningen van knoppen.

In het weekend ga ik even op onderzoek , hierna kom ik hier op terug.

Bedankt voor de info tot zo ver.

150,-- tjeeee kan ik net zo goed een ander kopen. Doe dat natuurlijk niet want ik vind dit een geweldige tafel.
Betreft de ruis ga ik ook even op advies van de vorige af om na te gaan of er veranderingen zijn bij bedieningen van knoppen.

In het weekend ga ik even op onderzoek , hierna kom ik hier op terug.

Bedankt voor de info tot zo ver.

ja moet er wat voor over hebben maar dan heb je ook wat
en voor 150 heb je geen nieuwe soundcraft tafel
hoogstens een 3e hands 8 kanaals model

Ik vond 150 euro inderdaad ook een koopje voor het onderhoud van zo'n tafel. Die dingen zijn goedkoop vanwege hun leeftijd. Daar moet je wat onderhoudskosten bij meerekenen. Volgens mij was ik niet veel minder kwijt voor alleen die schakelaars en dan moet ik ze er ook nog zelf inzetten.

Das waar...... Maar waar laat je het onderhoud verrichten????? mocht het nodig zijn.
Ik ga natuurlijk eerst zelf even op onderzoek dit weekend.

De oplossing

De oplossing

Das waar...... Maar waar laat je het onderhoud verrichten????? mocht het nodig zijn.
Ik ga natuurlijk eerst zelf even op onderzoek dit weekend.

Hier ben ik weer. :doei:
Nou na lang onder zoek ben ik eruit wat het probleem mocht zijn.
Eerst heb ik de hele soundcraft uit elkaar gehaald en stuk voor stuk weer opgebouwd het bleek dat al bij de tweede kaart die ik erin stak er ruis ontstond , dus weer een andere kaart en ook hier weer ruis.
Nou begon ik dus te twijfelen aan de backplane , dus deze losgekoppeld en ook niet het probleem.
Dan begin je dus te denken aan de master paneel , maar als er geen kaart aan zit heb ik geen ruis.
Ik dacht echt ik wordt gek :stupid.
Toen ben ik dus maar aan knoppen gaan draaien en wat bleek................ het kwam dus doordat de auxiliary master aux uitgangen te ver voluit gedraaid waren , dus overstuurde deze min of meer.
Dus de oplossing is dus in dit geval auxiliary master aux laag en de volume van de monitorren hoger. Moet dan wel opletten dat de monitorren zeker uit zijn voordat de mengtafel uit wordt gezet.

Ik gelukkig weer blij :D maar wel zonde van de tijd , maar zo leer je weer eens wat.

Allen nog harstikke bedankt voor de info :okdan: en ik hoop de adviezen voor het onderhoud niet te hoeven gebruiken voor een lange tijd.

Back