Een aantal beginners vraagjes....

Heinz

Nieuwkomer
Hoi,

Ik weet niet zeker of dit de juiste plek is voor deze post. Ik heb de thread "welke synth moet ik kopen" gecheckt, maar mijn vragen leken me toch wat algemener.....

Dit is m'n eerste post op dit forum dus ik zal even kort wat over mezelf vertellen.

Ik heb vroeger een aantal jaar keyboard gespeeld, met veel plezier, tot ik er genoeg van kreeg om maar steeds bestaande liedjes op een simpel apparaat na te spelen. Hierna ben ik me gaan toelegen op het DJ-en (met platen en cd's). Voornamelijk progressive-house, maar neig ook een beetje naar trance en minimal. Nu ben ik me de laatste tijd wat meer gaan verdiepen in het synthesizer gebeuren en ik dacht misschien kan ik naast het mixen ook m'n oude keyboard-hobby nieuw leven inblazen door met synths aan de slag te gaan. Dus muziek productie in het prog. genre, waarschijnlijk met behulp van VA-synths en de PC.

Hier een overzicht van wat ik al tot mijn beschikking heb:

- Dikke PC met windows Vista.
- Technics SX-K700 keyboard. Stelt qua geluid niet veel voor maar blijkt zomaar een midi-in en out aansluiting te hebben :mega: (geen thru helaas..), dus deze kan ik eventueel als midi keyboard gebruiken, zodat ik me op rack synths kan richten. Ik heb dan alleen nog een midi interface nodig voor mn pc.
- JB systems classic 6 mixer. Goedkoop ding, maar handig genoeg. Heeft 5 schuiven voor stereo-apparaten (kan meer op per schuif). Er kan zelfs een extern effect-apparaat op aangesloten worden, welke per kanaal geregeld kan worden. Komt misschien later goed van pas...
- Hifi set met jamo boxen. (ga vrijwel zeker over een tijdje een set KRK's RP5 of 6 aanschaffen).

Ik heb me al een beetje verdiept in verschillende sites over dit onderwerp, maar ik heb toch een paar vraagjes waar jullie me misschien mee op weg kunnen helpen:

- Wat is een goedkope oplossing als midi interface, geschikt voor Vista? (Ik heb van die usb-din kabels gezien waarbij de interface als een 'verdikking' ingebouwd zit. Maar omdat m'n keyboard geen Thru heeft weet ik niet of ik dan nog wel andere synths kan aansluiten...) Een extra geluidskaart voor de pc waar midi aansluitingen opzitten, is ook een optie (gebruik nu onboard sound voor 5.1 setje).
- Welke goedkope/gratis software is nuttig voor beginners? Ik neem aan dat een midi-programma volstaat...?
- Drums en percussie is voor progressive erg belangrijk, naaste diepe en rauwe sounds. Zouden jullie eerder een aparte drum-machine gebruiken i.c.m. een synth, of heeft een workstation meer nut? Zoals bv. een tweedehands Electribe? (Al ben ik niet van plan om live te gaan..)

Het klink misschien een beetje voorzichtig, maar ik wilde niet meer dan 400-500 euro in totaal uitgeven om mee te beginnen. Moet eerst eens kijken of het wat wordt voor ik er teveel geld in ga steken.

Alvast bedankt!!!

Laatst gewijzigd:
Welkom
ik zou allereerst op zoek gaan naar een betere geluidskaart dan de kaart die je in je pc hebt . Dat is de basis en die zijn er in allerlei uitvoeringen ,te weten ; pci ,usb en firewire maar daar moet jezelf maar naar op zoek . (met het oog op wat je wil uitgeven )Firewire is vaak een aanrader maar je moet er rekening mee houden dat er nog niet veel fabrikanten zijn die al stuurprogramma's voor Vista hebben .
Audacity is een gratis programma waarmee je opnames kunt maken

- Dikke PC met windows Vista.
Da's prima, maar dan moet je wel even kijken welke hardware dit al deugdelijk ondersteunt, want de fabrikanten zijn nog niet allemaal bijgekomen van de schok :).

Ik heb dan alleen nog een midi interface nodig voor mn pc.
Die zijn gelukkig heel goedkoop :)

- JB systems classic 6 mixer. Goedkoop ding, maar handig genoeg. Heeft 5 schuiven voor stereo-apparaten (kan meer op per schuif). Er kan zelfs een extern effect-apparaat op aangesloten worden, welke per kanaal geregeld kan worden. Komt misschien later goed van pas...
Zitten er cinch-ingangen (ook wel tulppluggen of RCA genoemd) achterop?

- Wat is een goedkope oplossing als midi interface, geschikt voor Vista? (Ik heb van die usb-din kabels gezien waarbij de interface als een 'verdikking' ingebouwd zit. Maar omdat m'n keyboard geen Thru heeft weet ik niet of ik dan nog wel andere synths kan aansluiten...)
Thru is eigenlijk toch niet echt aan te raden bij meer dan 2 of 3 synths, want het aantal van 16 MIDI-kanalen wordt dan vrij snel opgevreten, en je krijgt op een gegeven moment vertraging.

Ik heb zo'n ding met USB als verdikking erin (ESI ROMIO) maar ik kreeg een bluescreen toen ik 'm wilde installeren. Drivers waren dus niet helemaal in orde. Ik heb ook een M-Audio MIDISport 2x2, en die kan ik je wel van harte aanraden :).

Een extra geluidskaart voor de pc waar midi aansluitingen opzitten, is ook een optie (gebruik nu onboard sound voor 5.1 setje)
Klopt, maar dat houdt meestal bij 1 MIDI input en 1 MIDI output op.

- Welke goedkope/gratis software is nuttig voor beginners? Ik neem aan dat een midi-programma volstaat...?

Er is een hoop software te krijgen, en het is helaas niet allemaal even goedkoop. Je zou Reaper eens kunnen proberen.

- Drums en percussie is voor progressive erg belangrijk, naaste diepe en rauwe sounds. Zouden jullie eerder een aparte drum-machine gebruiken i.c.m. een synth, of heeft een workstation meer nut? Zoals bv. een tweedehands Electribe? (Al ben ik niet van plan om live te gaan..)
Dan zou ik me gewoon ergens iets als NI Battery regelen; daar zit gelijk een dikke library bij, en dat werkt erg makkelijk. Als je software al duur gaat vinden zeg je hoogstwaarschijnlijk 'tzelfde bij een Elektron Machinedrum ;).

Het klink misschien een beetje voorzichtig, maar ik wilde niet meer dan 400-500 euro in totaal uitgeven om mee te beginnen. Moet eerst eens kijken of het wat wordt voor ik er teveel geld in ga steken.
MIDI interface, 2ehandsje: 35 euro.
Geluidskaart, nieuw: E-mu 0404 of M-Audio 2496, zo'n 99 euro, maar als je nog wat synths erbij wil aansluiten kun je beter iets pakken met meer ingangen.
Speakers: hoort dat bij die 400-500 euro?
Software: Cubase of Sonar als je voornamelijk met MIDI wil werken.

Download gewoon eens wat trials van alles, probeer het uit, en kijk wat met je meedenkt. Elk programma dat VST-plugins kan draaien is prima, maar dan is er ook nog de workflow, en daar kun je alleen achterkomen als je het probeert.

Zitten er cinch-ingangen (ook wel tulppluggen of RCA genoemd) achterop?

Ik heb ook een M-Audio MIDISport 2x2, en die kan ik je wel van harte aanraden :).

Je zou Reaper eens kunnen proberen.

Dan zou ik me gewoon ergens iets als NI Battery regelen; daar zit gelijk een dikke library bij, en dat werkt erg makkelijk. Als je software al duur gaat vinden zeg je hoogstwaarschijnlijk 'tzelfde bij een Elektron Machinedrum ;).

Mengpaneel werkt gewoon met tulp pluggen en heeft ook: gain/bass/mid/high/effect draaiknoppen per fader, en send/return/record en 2 master uitgangen. Is eigenlijk modern genoeg, alleen is JBSystems nogal een B-merk.:o:

Die M-audio Midisport ziet er goed uit. Maar hoeveel synths kunnen daar aangehangen worden. Ik zie zo snel maar 2 uitgangen. Kun je dan ook 2 setjes van bv 2 synths die via Thru lopen er aan hangen?? (mochten het er ooit meerdere worden). Ik zal zowizo eerst checken of dat apparaat goed samengaat met Vista.

Reaper ziet er al wat goedkoper uit dan Cubase. Ik heb vroeger (in het 486 tijdperk8)) eens met een preview versie van Cubase gespeeld. Heb nu ook een demo versie gevonden, maar ik zal die Reaper ook eens checken.

Ik was eigenlijk niet van plan om met software synths of drums te gaan werken, maar zo'n Elektron is idd erg prijzig. Van synths heb ik al een beetje een idee wat gangbaar is voor dance muziek maar op het gebied van drums heb ik geen idee wat men zoal gebruikt voor die diepe lauwe beats en zwoele percussie. Ik weet niet of software drums gangbaar is. Misschien dat een NI programma dan toch een optie is...

Boxen en zo valt trouwens even buiten m'n budget omdat die er hoe dan ook toch wel komen. Dus dan wordt het zeg maar 500 euro voor een synth of een synth-drum combo. Vandaar dat ik zat te denken aan een Korg Electribe, of vergelijkbaar, omdat die zowel qua drums als qua synth ook wel een vette sound lijken te hebben. Dus dat leek mij een relatief betaalbaar en toch veelzijdig 'starterspakket', maar misschien zie ik dat verkeerd...

Update:

Ik heb inmiddels een Edirol UM-2ex iterface gekocht en m'n keyboard op de pc aangesloten. Werkt al best aardig. Er stonden Vista drives op de site van Edirol, dus dat is wel fijn.:okdan:

Binnenkort zal ook m'n Novation drumstation binnenkomen. Nu nog kijken naar een goedkope 2e hands synth en het feest kan beginnen :mega:

Ik kaap dit draadje maar even, omdat ik ook een beginner op hardware gebied ben en hier de drumstation voorbij zag komen...

Ik heb hier ook een novation drumstation staan en ben op zoek naar iets om 'm te sequencen. Maar ik heb geen idee waar ik moet zoeken. Ik vond de FutureRetro Mobius, dat leek me wel wat omdat dat 't meest lijkt op de sequencer van een 808 of 909. Maar dat ding is wel wat duur voor alleen een sequencer. Kom ik met een (goedkope) groovebox of sampler ook uit de voeten? Of een (goedkope) synthesizer (geen idee hoe je daar een stepsequence mee bouwt).

Ik heb tot nu toe alleen maar met de pc en een keystation en een behringer BCF2000 (waarom hebben die niet gewoon een goedkope sequencer) gewerkt, maar wil langzaam wat meer hardware in huis halen. Een apparaat wat meer kan dan alleen maar sequencen is daarom op zich ook niet weggegooid. Maar m'n budget is beperkt.

iedere drumcomputer met midi out en een interne sequencer kan je gebruiken. Ik raadt een oude yamaha RX (rx 15, rx 11 of rx 7) aan, die zijn lekker makkelijk te programmeren. Als je beetje zoekt heb je er daar al eentje van voor onder de 60 euro.

Ja, ik had al een oogje op een oude RM1X, maar dat gedoe met diskettes enzo...

Of kan ik de sequence vervolgens ook weer opnemen in Logic ofzo?
Domme vraag misschien maar kan ik het ding trouwens ook aansturen vanuit Reason?

Okee, domme vraag, vanuit Reason valt geen apparaat aan te sturen.

Maar hoe zit het met Logic? Kan ik daarin opnemen en/of programmeren en vervolgens MIDI apparaten (zoals dus de Drumstation) aansturen?

Verder kan ik misschien een mc303 lenen of overnemen, is dat een goeie optie.
Ik heb nu inderdaad ook gekeken naar de Yamaha RX-serie. Een paar RX15's gezien. Heb alleen de indruk dat die wat beperkt zijn in het programmeren, terwijl ik soms toch wel ingewikkelde ritmes in elkaar wil kunnen knutselen.

Ik heb zelf een RX 5 gekocht vorig jaar ergens en moet zeggen dat ondanks dat het niet de bekende rolandachtige bediening is, hij lekker werkt om drums mee te progameren. Had em eigenlijk binnen 5 minuten door. Weet niet hoe ver dit opgaat voor de rest van de serie verder :)

Back