Rare vraag misschien: software extern sequencen

Chinetti

Fortune favors the bold
Erm... Dit zal mogelijk een rare en zelfs retorische vraag zijn maar sta me toe dat ik 'm toch stel :)

Ik heb een fijne laptop met wat softsynths. Ik gebruik het spulletje nooit, maar ben nu een live optreden aan het voorbereiden en wil wat sofsynths daarvoor gebruiken. Wat ik wil is dit: de laptop en andere spullen sequencen met de mpc 2000. Ik weet, het klinkt raar maar laten we zeggen dat ik een laptop met FM 7 makkelijker meeneem dan een DX 7, maar dat ik niet naar een andere sequencer wil overstappen.

Ter technische informatie:
1,3 ghz Compaq laptop met Windows XP
geluidskaart is de standaard ingebouwde kaart (Soundmax, ik vermoed dat hier het probleem zit...Ik hoop het niet)
Midi is Steinberg Midex 3 USB

De laatste keer dat ik de laptop extern heb gesequenced (met Amiga 1200) was er een probleem: de softsynth liep niet srak met de midi. Ondanks het veranderen van de instellingen (ms) klopte het gewoon niet, hoewel het geluid ook bij 10ms goed blijft (geen gekraak enzo).

Ik ben compleet nieuw op dit vlak, dus ik vraag jullie: wat zou dit probleem kunnen oplossen? Ik vrees dat ik het antwoord al weet (betere geluidskaart) maar ik vind dit misschien wat te duur en hoop dat er andere oplossingen zijn die ik over het hoofd zie...
Overigens, goedkope, eenvoudige geluidskaart suggesties zijn natuurlijk welkom.

Bedankt voor je aandacht, sorry als de vraag dubbel-op is....

Re: Rare vraag misschien: software extern sequencen

Origineel geplaatst door Chinetti
Erm... Dit zal mogelijk een rare en zelfs retorische vraag zijn maar sta me toe dat ik 'm toch stel :)

Ik heb een fijne laptop met wat softsynths. Ik gebruik het spulletje nooit, maar ben nu een live optreden aan het voorbereiden en wil wat sofsynths daarvoor gebruiken. Wat ik wil is dit: de laptop en andere spullen sequencen met de mpc 2000.

Het antwoord ligt niet zozeer in een nieuwe geluidskaart, maar d.m.v MIDI connecties. De MPC kan MIDI Time Code uitsturen, die weer ontvangen kan worden door de laptop in je sequence programma. Als je de sync van de sequencer op 'MTC' schakelt, de MPC MTC laat uitsturen, moet de software gaan reageren op de MTC en gaan lopen. Alleen is synchronisatie wel een van de moeilijkste dingen (vaak, niet altijd) om goed te laten lopen. De ene sequencer heeft een andere resolutie dan de andere, waardoor je soms problemen kan krijgen. Welke sequencer gebruik je op de laptop?

En rare vragen bestaan wat mij betreft niet :)

Re: Rare vraag misschien: software extern sequencen

Ik ben compleet nieuw op dit vlak, dus ik vraag jullie: wat zou dit probleem kunnen oplossen? Ik vrees dat ik het antwoord al weet (betere geluidskaart) maar ik vind dit misschien wat te duur en hoop dat er andere oplossingen zijn die ik over het hoofd zie...
Overigens, goedkope, eenvoudige geluidskaart suggesties zijn natuurlijk welkom.

Bedankt voor je aandacht!

Je hebt het antwoord zelf al gegeven...;) Goedkope geluidskaarten voor een laptop. hmm Er zijn wat externe usb geluidskaarten op de markt (van Roland, m-audio, tascam). Ik weet echter niet of die ook ASIO drivers hebben, dat zul je zelf even uit moeten zoeken.

groet!

Re: Re: Rare vraag misschien: software extern sequencen

Re: Re: Rare vraag misschien: software extern sequencen

Origineel geplaatst door aux
Het antwoord ligt niet zozeer in een nieuwe geluidskaart, maar d.m.v MIDI connecties. De MPC kan MIDI Time Code uitsturen, die weer ontvangen kan worden door de laptop in je sequence programma. Als je de sync van de sequencer op 'MTC' schakelt, de MPC MTC laat uitsturen, moet de software gaan reageren op de MTC en gaan lopen. Alleen is synchronisatie wel een van de moeilijkste dingen (vaak, niet altijd) om goed te laten lopen. De ene sequencer heeft een andere resolutie dan de andere, waardoor je soms problemen kan krijgen. Welke sequencer gebruik je op de laptop?

En rare vragen bestaan wat mij betreft niet :)

Verdomd dat ik daar niet aan gedacht heb... Ik stuur de synths direct aan, ik heb ze nog niet gebruikt in een sequencer op de laptop. Als ik het ga proberen, dan zal ik het hoogst waarschijnlijk met Sonar gaan doen... Maar dan moet ik mezelf sonar gaan leren... Bareuh.... Wat een werk zeg, muzikant spelen ;)

dat komt idd neer op een andere soundcard met ASIO drivers..... daarmee kan je je latency (de vertraging tussen midi signaal en uiteindelijk audio signaal) minimaal maken...... verder moet je in je sequencer vervolgens compenseren voor die latency..als je latency dus bv 10ms is dan moet je in je sequencer tracks de boel 10ms eerder spelen om het recht te trekken... je kan daar evt nog iets moeten experimenteren omdat latency vaak net iets om de waarde die de drivers aangeven heen hangt

als je geen audio inputs nodig hebt kan je es kijken naar de USB soundcards van ESI... de ESI gigaport kost 189 euro bij feedback , en dan heb je 8 outputs zodat je softsynths ook nog es naar aparte mixer kanalen kan sturen mocht je dat willen....

van edirol heb je ook kleine USB kaartjes met ASIO drivers: de UA20..

en m-audio: de audiophile USB...

Olaf

Thanks Hazes, Olaf. Misschien moet ik er dan toch maar aan geloven...

vergeet ook niet dat een externe soundcard veel beter klinkt dan zo'n ingebakken kaartje...dat wil nog wel es uitmaken als je over een dikke PA speelt.....

Olaf

maar maak je je FM7 sequences dan in Sonar, of kan je die dan ook op de MPC maken?

Ter info: ik gebruik de EMI 2|6 met mijn laptop. Ben er erg tevreden over.

Heeft ook goede ASIO drivers. Is er nu ook in een 6|2 uitvoering...

Origineel geplaatst door krz
maar maak je je FM7 sequences dan in Sonar, of kan je die dan ook op de MPC maken?

als ik het goed lees komen gewoon alle sequences uit de MPC.....is ook de beste manier, omdat je geen 2 sequencers tegelijk wilt gebruiken lijkt me...

Olaf

kijk !!! dit wilde ik weten, thanks... nu komt ie er nog sneller aan.. 8P

Brian, je kan ook de module van de DX-7 kopen. Hoe heet ik ook al weer? TX nog wat???.
Of een tijdje geleden is er nog een modern apparaat op de markt verschenen, ook van yamaha
en die leest alle patches van de DX-7 probleemloos. (weet alleen niet of dat ding daadwerkelijk hetzelfde klinkt)
Bevalt de MPC al een beetje?

Origineel geplaatst door sander
Brian, je kan ook de module van de DX-7 kopen. Hoe heet ik ook al weer? TX nog wat???.
Of een tijdje geleden is er nog een modern apparaat op de markt verschenen, ook van yamaha
en die leest alle patches van de DX-7 probleemloos. (weet alleen niet of dat ding daadwerkelijk hetzelfde klinkt)
Bevalt de MPC al een beetje?

TX7 heet de module van de dx7 en als je een dx7 al lastig programmeren vindt, dan is een tx helemaal geweldig: namelijk niet te programmeren vanaf het apparaat zelf. Geweldig toch die uitvindingen van yamaha :) . Je zult dus wel een dx7 of fm7 nodig hebben om 'm te programmeren.
Dat moderne "ding" is de dx200 ook een 6 operator synth. Kan dx7 patches lezen, maar heeft daarbovenop een aantal extra's in de vorm van "free EG's" (kun je bijvoorbeeld knopbeweging mee recorden) en effects.

groet!

Attachments

• tx7.jpg
    tx7.jpg
    22,8 KB · Bekeken: 160
TX 7 is vanwege het programmeren inderdaad geen doen, hebben we al 'ns geprobeerd. Daarbij gaat het natuurlijk niet alleen om FM 7, maar ook om andere programma's zoals Vaz en Absynth. Maareh, over alternatieven gesporken, was er niet ook iets als de fs1r of zoiets? Heerlijk, zoals dit soort gesprekken off-topic kunnen gaan :)

Sander, de MPC is van Danny. Ik ben benieuwd, ik hoop dat het wat wordt, omdat het voor ons allebei de eerste keer zal zijn dat we een live optreden gaan voorbereiden op dat ding. Erm, kunnen we je bellen als we een vraagje hebben? pm me even je telefoon nummer als je niet erg vind om eventueel lastig gevallen te worden :)

Houd ook effe in je achterhoofd dat je straks de wereld rondreist met een laptop
vol met allemaal illegale software erop. Ik weet niet of dat ooit problemen kan opleveren.
Ik kan me namelijk heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel vaag iets herinneren over 1 of ander optreden
wat niet doormocht gaan vanwege dit soort praktijken. Weet iemand anders hier meer over?

Ik mail je over de MPC.

Briljant een MPC gebruiken om losse synths en softsynts op een laptop aan te sturen.

Zelf zou ik het wel aandurven om Cubase SX met softsynths en losse hardware te gebruiken. Je bent dan niet zo flexibel, maar met wat slimme trukjes moet je een eind kunnen komen.

Hmm, daar zeg je wat Sander... Ik heb er nooit bij stil gestaan, en de douane die mij een land in liet ook nog niet, hoewel ze wel een paar keer erg moeilijk deden over onze Amiga ('that's not a laptop, so what is it then?'). Klinkt eigenlijk best lullig... vanwege je Amiga bijna een land niet in kunnen... Amiga betekent notabene vriendin...

Software synths met een hardware sequencer aansturen leek mij volledig logisch, de computer wordt dan gewoon een veredelde synthesizer (of een opgewaardeerde computer, maar net hoe je het bekijkt). Een MPC en zelfs een Amiga hebben naat mijn idee live een zeker gebruiksgemak boven een software sequencer. Helaas wil het plannetje nog niet werken... Maar het gaat wel een keer lukken, misschien toch maar en goede geluidskaart kopen. Laatste alternatief is natuurlijk om de hele soft synth handel gewoon te sampelen, maar ja, dat is ook weer zoiets.

Back