Nieuw met samplers; waarmee beginnen?

Nieekk

beatssssssssss
Ik ben nieuw met samplers, maar zou er toch graag mee willen beginnen. Ik heb me georienteerd op wat er op de markt is, en mijn oog is gevallen op de volgende producten:

- Akai MPC 500 ( http://feedback.nl/?b=KAKMPMPC500&a=55 )
- Akai MPC 1000 ( http://feedback.nl/?b=KAKMPMPC100BK&a=55 )
- Roland SP-606 ( http://www.roland.com/products/en/SP-606/features.html )

Op het eerste gezicht zou ik voor de MPC 1000 gaan. Eigenlijk precies wat ik zoek, het enige nadeel is dat hij aardig prijzig is. Ik heb wat reviews gelezen en daaruit bleek dat MPC500 volgens de meeste mensen nogal goedkoop aanvoelde, het schermpje te klein was, en het geheel alleen handig was 'on tour'. Over de Roland kon ik weinig vinden. Deze heeft wel een groot scherm, en lijkt me wel geschikt. Het enige nadeel wat ik hier over kon vinden dat je slechts 4 tracks beschikbaar hebt..

Wie kan me helpen bij deze keuze? Alvast bedankt.

Ik maak hiphop, en die ESX was volgends mij alleen voor hardcore/house enzo toch?

Nee hoor :)

Tis een sampler, wat jij erin stopt komt eruit..

http://www.korgnorthwest.com/ESX1_demos.htm

Staan ook hip hop mp3tjes tussen ;)

2e hands is de esx ook goed te betalen trouwens, geloof dat de prijs gemiddeld zo'n 350/375 is..
vindt je t niks ben je m zo weer kwijt voor die prijs .. niet dat ik je een esx probeer aan te smeren ofzo maar ik heb zelf de laatste tijd erg goeie dingen uit dit bakkie gehoord, wel is t volgens degene die ik erover gesproken heb meer een live bakkie dan een studio tool, dus qua diep programmeren en sequencen kun je misschien beter naar een mpc kijken

EDIT -

Nog wat andere opties waar ik zelf nog naar zou kijken die zeker bruikbaar zijn om leuke hip hop op te maken:

Yamaha RS 7000 (sampler/rompler)
Emu Command Stations (romplers met erg mooie sounds)
Roland Mc-808 (rompler/sampler) al schijnt dit bakkie erg omslachtig te zijn volgens sommige
Roland Mc-909 (rompler/Sampler)
Roland Mc-505 (rompler) heb ik vroeger zelf gehad, hip hop was nooit mn ding maar de hip hop demos die erop stonden waren best wel goed! overigens staat ie ook in de slaap kamer van bowow :)

MPC's (al genoemd in de thread)

Laatst gewijzigd:
Ik maak hiphop, en die ESX was volgends mij alleen voor hardcore/house enzo toch?

Echt he ..... ik hou mij maar even in voor de goede orde.
Simpelweg gezegd: er bestaat niet één specifiek apparaat voor één specifieke muziekstroming. Het is wel zo dat sommige apparaten vaker in bepaalde muziekstromingen worden gebruikt omdat er een bepaalde (hitgevoelige) sound mee te maken is maar we hebben het hier over SAMPLERS.

In principe kan je met een sampler alles doen wat je wilt. Van jazz tot klassiek tot industrial terror house tot nederlandstalig.
Als je van je vooroordelen af bent kan je gaan beginnen met rondkijken wat apparaten wel kunnen ipv niet en daarna je eigen muziek gaan maken. Als er iets is waar de ESX wel goed voor is dan is dat wel sampleloople gebaseerde muziek, zoals HIPHOP en house. Ik heb al jaaaaren een ESX en ben er echt heel tevreden mee voor dat geld. Live ook erg betrouwbaar, nog nooit problemen mee gehad in zowel de studio als op het podium. En veel hands-on actie :)

Ik heb de SP606 gehad en vond het niet gebruiksvriendelijk genoeg. De ESX blijft boeien en je hoeft niet veel te zoeken naar de functie die je zoekt.
De mpc's heb ik nooit getest.

Vergeet die mpc500 als je main mpc...Dit lijkt me een handige bak om mee te nemen of live te gebruiken...

Probeer wat samplers uit te testen...

Wat ik zo zalig aan mpc's vind is de intuitieve manier van werken...Probeer zeker de 1000 eens te testen. Zelf heb ik een xl en een 60. De 1000 (zeker met JJ OS) geeft je een pak features.

Ik ben vandaag naar de Feedback gegaan en daar raadde ze me MPC af als samplers. Ik werk met Cubase, en ze zeiden dat een MPC uitermate geschikt was om daarmee alleen te samplen, een MPC blinkt uit door de goede sequencer werd me gezegt.

Er werd me gewezen op een SP 404 (http://feedback.nl/?b=SP404&a=55). Een ding is me nu niet duidelijk. Wat is het verschil tussen Cubase en een MPD 24 controller, die ik mijn samples aan laat sturen, en Cubase en een SP 404? Waarom is een SP 404 anders, kan je daar bijvoorbeeld wel samples op bewerken, aangezien een MPD gewoon een controller is..

Alvast bedankt.

Ik ben vandaag naar de Feedback gegaan en daar raadde ze me MPC af als samplers. Ik werk met Cubase, en ze zeiden dat een MPC uitermate geschikt was om daarmee alleen te samplen, een MPC blinkt uit door de goede sequencer werd me gezegt.
.....

Als je vooral met Cubase werkt en in de 'studio' dan is wellicht een software oplossing ook het overwegen waard. Ik heb zelf geen ervaring met hardware samplers, maar wel met software en dat werkt voor mij iig erg plezierig.

Als je toch al met Cubase bezig bent en een sampler wilt uitproberen, waarom koop je geen cheapo Akai S950(om het toch hip-hop te houden) en stuur je dat ding aan met midi? tussen de 150-175 kun je er wel eentje vinden, denk ik. Je moet je overigens door de hip-hop crowd niet laten vertellen dat de MPC de enige way to go is. Ik doe hip-hop en vind de MPC erg makkelijk om mee te werken, maar heb ook Reason, Sonar, een ASR-X, een SP12, noem maar op gebruikt en als je een beetje weet wat je doet kan je aardig uit de voeten. Er zit hier, geloof ik, overigens op het forum iemand die trackers gebruikt(e) voor hip-hop. Er zijn geen regels, man.

Als je met software wil werken is Fruity loops misschien ook een idee

Ja-nee-ongeveer.

Er zijn verschillende soorten samplers - "studio" samplers en "phrase" samplers. De MPCs zijn van de laatste soort (al heeft de 4000 wel de optie om ook gewoon als studio sampler te fungeren als ik 't niet mis heb).

Zie hier: http://www.synthwiki.nl/index.php/Sampler

Er werd me gewezen op een SP 404 (http://feedback.nl/?b=SP404&a=55). Een ding is me nu niet duidelijk. Wat is het verschil tussen Cubase en een MPD 24 controller, die ik mijn samples aan laat sturen, en Cubase en een SP 404?
De MPD:
- hogere kwaliteit pads
- alleen maar een controller
De SP:
- kan zelf samplen, heeft effecten aan boord
- compacter qua formaat

Beetje appels-en-peren verhaal, eigenlijk.

Ik heb een MPC1000 gehad. Die begint eigenlijk pas echt leuk te worden als je er een harddisk in zet en het geheugen uitbreidt. Je dumpt vervolgens een hele sloot percussie er op en gaat dan zonder computer aan de slag, met een paar synths erbij.

Kijk hier eens naar - http://www.youtube.com/watch?v=8OhDC5GUJYw

Met de computer en een plugin zoals Battery of Guru is een MPD eigenlijk van meer nut.

De SP 404 begint mijn interesse te trekken. Ik heb een vraagje; heeft de SP 404 touch sensitive toetsen? Dus als ik een toets hard indruk, de sample harder klinkt, als dat ik hem lichtjes aanraak?

De SP 404 begint mijn interesse te trekken. Ik heb een vraagje; heeft de SP 404 touch sensitive toetsen? Dus als ik een toets hard indruk, de sample harder klinkt, als dat ik hem lichtjes aanraak?

Sorry dat ik even ga zeuren, maar van alles wat we je hier hebben aangeraden ga je nu denk ik echt voor iets waarvan je uiteindelijk al snel zal beseffen dat het niet je ding zal zijn .. zn grote broertje schijnt al niet de vriendelijkste te zijn dus nog een beperktere versie kiezen lijkt me al helemaal geen aanrader ..

om niet ''alweer'' een feedback bash topic te beginnen (gebruik de zoek funktie eens met feedback) die lui die daar advies staan te geven zijn 9 van de 10 keer lui die je gewoon iets willen aansmeren waar ze vanaf willen of omdat ze zelf niet eens weten wat ze verkopen ..

Wil je diep, check dan eens t filmpje dat yoozer poste .. wil je t wat simpeler kijk dan eens naar groovebox rompler/sampler varianten ..

doe jezelf iig een plezier en haal niet een van de meest omslachtige tools in huis (voor jouw doel dan) want dan denk ik dat je snel uitgekeken gaat raken op muziek maken ..

nu ik dat gezegd heb.. doe gewoon wat je niet kan laten het zijn natuurlijk jouw centjes :)

maar volgens mij (en please correct me if im wrong) zijn die kleine SP varianten meer gericht op het gebruik ''phrase sampling'' dan dat je er complete tracks op gaat bouwen .. dat wil zeggen dat het meer een leuke tool is om erbij te hebben om korte sequences/loops te triggeren (vooral live erg leuk)..

Laatst gewijzigd:
Zo'n SP is inderdaad henniger als je DJ bent en wat dingetjes erbij wilt, als complete productie valt 't met zo'n klein display eigenlijk een beetje tegen. Ik bedoel, 't gaat wel, maar niet echt ideaal.

Natuurlijk begrijp ik dat Feedback een verkooppraatje houdt, vandaar dat ik hier ook een topic open. Ik hoor graag van mensen die er verstand van hebben, wat ik objectief gezien het beste kan doen als je naar mijn eisen kijkt.

Ik wil gewoon een sampler, waarmee ik goed en netjes kan samplen, gewoon iets waar ik goed mee vooruit kan. Ik hoef echter geen compleet workstation, aangezien ik als basis Cubase gebruik.

doe jezelf iig een plezier en haal niet een van de meest omslachtige tools in huis (voor jouw doel dan) want dan denk ik dat je snel uitgekeken gaat raken op muziek maken ..

Ik heb geen tot weinig verstand van samplers, vandaar dat ik moeite heb om een apparaat op het oog te krjigen die gewoon schikt naar mijn eisen; samplen en drums inslaan.

Is zo'n ESX daar wel geschikt voor? Ik ken het hele apparaat niet, maar op het eerste gezicht lijkt het me geen sampler waarmee je gemakkelijk drums inslaat, gezien de posities van de knopjes. En blijven jullie toch bij een MPC, ook als ik Cubase gebruik (Feedback raadde de MPC daardoor ook af, omdat ik dan dubbel bezig zou zijn, aangezien er al een sequencer in een MPC zit, en de sampler niet zo heel fantastisch zou zijn volgens hun).

Bedankt voor jullie reacties. :)

Cubase kun je gebruiken als sampler en heeft zelf veel meer sampler opties dan de MPC en ESX bij elkaar. Daarom vraag ik me af wat jij precies wil.

Bij de ESX kun je net zo makkelijk drums inslaan als op de MPC ...maar... de pads bij de MPC zijn aanslaggevoelig (een pluspunt van de MPC). Dus als je zacht slaat wordt de volume van de sample zacht. Als je hard slaat wordt de volume van de sample hard. Bij de ESX zou je achteraf de volumes van de verschillende ingeslagen drums zelf af moeten stellen. De ESX heeft dan wel weer de voordeel dat je de patterns (stukjes van je track) heel makkelijk met de hand neer kan leggen ipv met een dial en enzo te selecteren en in te voeren.

Ik heb geen ervaring met de MPC. Ik kan wel zeggen dat de ESX (wat in feite een stuk simpler en minder opties heeft dan de meeste MPC's) een inspiratie bak is voor elke muzieksoort. Dat is de kracht van de ESX.

Ik moet wel zeggen dat ik de ESX en een sequencer als Cubase niet zou willen combineren gewoon omdat dat niet wat de ESX voor bedoeld is. Dat is mijn mening en vele mensen zullen mij wel willen tegenspreken.

Edit::::
Hier geldt precies hetzelfde voor de MPC. Ik zie de ESX, MPC's en Cubase allemaal als sequencers naast hun sampler functies. Ik vind één sequencer genoeg om een track of live-set te bouwen.

Misschien zou een midi-controller met pads beter zijn voor wat jij zoekt als je echt Cubase als basis wil gebruiken.

Check:
- Korg Pad Kontrol
- M-Audio Trigger Finger
- Akai MPD 24 /32

Deze hebben allemaal aanslaggevoelige pads om drums met de hand op in te slaan in Cubase.

Als je toetsen en pads op één apparaat wilt kun je kijken naar:
- M-Audio Axiom 25/49/61
- Akai MPK 49

Laatst gewijzigd:
Idd, belangrijkste is dat je eens goed nadenkt over wat je nu precies wil:
- budget
- hardware sequencer of niet
- sound
- workflow
- features
- ...

Ivm midi controllers met pads: de m-audio schijnt veel minder goed te zijn dan de andere opties van korg en akai. Ik heb dit ook maar van het net aangezien ik hiermee geen ervaring heb (heb twee mpc's staan).

Back