volume booster

2206

www.florisvanhoof.com
ik gebruik vaak een gitaar pick-up als klankbron voor mijn modulaire synth.
meestal hangt er geen gitaar aan, maar elektrisch apparaat of pianosnaren enz.
om het lage volume op te trekken heb ik altijd een fuzz pedaal gebruikt, maar dat is wat onhandig. daarom zoek ik een heel simpel schema om mijn geluid te kunnen versterken (liefst met regelbare potmeter)

kan zoiets passief? (zonder stroom?)
anders heb ik nog wel +-12v

doepfer heeft wel zo'n external input module die ook signaal kan versterken, maar ik wil het liefst simpel en klein maken voor bij mijn sigarenkistje met 4 modules.

mischien is het beter een voorversterker te gebruiken(of mischien zelfs maken).

ff google ;)

ja, al de voorversterkers die ik vnd zijn veel te groot, ik heb nog een plaats voor een pcb van een paar vierkante centimeter.

versterker

versterker

Dit kan niet zonder voedingsspanning. Je moet namelijk vermogen maken!

Omdat je al een bipolaire voeding hebt kan je gemakkelijk met een opamp voor
een paar euro en 1 cm2 printplaat een voorversterker maken. Zie hier (figuur 3):
http://www.engin.brown.edu/courses/en123/Lectures/AmpLec05.html

Je moet in het schema 1 van de weerstanden vervangen door een potmeter en dan heb je wat je wilt. Het is het mooist om het ingangssignaal via een condensator de preamp in te koppelen. Dan bescherm je het geheel tegen gelijkspanningen die per ongeluk op de ingang komen (aangezien je met eigengemaakte generatoren werkt). Een Mylar condensator van 1 microfarad is hier geschikt...

Heiko

bedankt voor de hulp! dat is wat ik zocht.
alleen wat moeilijk voor mij.
(ik snap het wel, maar weet niet hoe of wat, welke onderdelen)
zou iemand hier een makkelijks chema voor willen tekenen?

Velleman heeft ook kant-en-klare preamp kits. Conrad misschien ook (weet ik niet zeker).

Back