Wat is een sequencer ?

Dj_Tommeken

Stamgast
Heey iedereen ,

Ik zit met de vraag "Wat is een sequencer ?"
en wat kan ik ermee ?

Graag jullie hulp :)

Heey iedereen ,

Ik zit met de vraag "Wat is een sequencer ?"
en wat kan ik ermee ?

Graag jullie hulp :)

Met alle respect hoor, maar heb je al eens op Google of Wikipedia gezocht? Een antwoord is zo gevonden lijkt me.

Met alle respect hoor, maar heb je al eens op Google of Wikipedia gezocht? Een antwoord is zo gevonden lijkt me.
Ja , heb ik gedaan , maar snap er niks van :D daarom poste ik hier met het gedacht dat iemand het makkelijk kon uitleggen ofzo.
Ben tenslotte nog maar 15 jaar en net begonne ^^

Grappig, je gebruikt Logic Pro, maar je weet niet wat een sequencer is? :bekdicht:
Het is daarom dat ik het wil weten. hebt het nog maar net aangeschaft en wil het natuurlijk ook nuttig gebruiken daarom...

dj tom, het punt is dat je wel de moeite neemt om op dit forum zo iets simpels en basics te vragen terwijl je met minder moeite via google en/of wikipedia een uitgebreid antwoord had kunnen vinden. De meeste mensen hier zijn al een heeeel stuk verder en zitten er niet op te wachten dat iemand met dit soort vragen "hun forum komt bevuilen" om het maar even grof te zeggen.

Op het eerste oog komt het over als zeer lui zijn en maar verwachten dat anderen je dingen gaan uitleggen terwijl je net komt kijken op het forum. Vooral dat gaat snel jeuken bij veel forumleden, incl. mijzelf :D

Desalnietemin welkom op het mooie synthforum, je zal er een berg nuttige info kunnen vinden. Maak vooral gebruik van de zoekmachine (rechtsboven), want heel veel onderwerpen zijn al meerdere malen langsgekomen. Veel lees plezier!

Bericht door een moderator:
Niel verwoord zojuist prima wat ik net wilde gaan typen. dj Tom mag er zelf wel wat meer moeite voor doen. Van de andere forummers zou ik willen vragen om a) niet te antwoorden of b) on-topic te posten. Dank jullie wel!

dj tom, het punt is dat je wel de moeite neemt om op dit forum zo iets simpels en basics te vragen terwijl je met minder moeite via google en/of wikipedia een uitgebreid antwoord had kunnen vinden. De meeste mensen hier zijn al een heeeel stuk verder en zitten er niet op te wachten dat iemand met dit soort vragen "hun forum komt bevuilen" om het maar even grof te zeggen.

Op het eerste oog komt het over als zeer lui zijn en maar verwachten dat anderen je dingen gaan uitleggen terwijl je net komt kijken op het forum. Vooral dat gaat snel jeuken bij veel forumleden, incl. mijzelf :D

Desalnietemin welkom op het mooie synthforum, je zal er een berg nuttige info kunnen vinden. Maak vooral gebruik van de zoekmachine (rechtsboven), want heel veel onderwerpen zijn al meerdere malen langsgekomen. Veel lees plezier!
Ik heb onderandere al moeite gedaan om het op tezoeken op internet.
Wikipedia staat het mooi uitgelegd wat een sequencer is.
Ik wou gewoon wat verhalen van jullie horen wat jullie met een sequencer doen en waarvoor hij gebruikt kan worden das al.

en als ik het toch maar bevuil. Gooi deze topic er dan af ?

Ik wou gewoon wat verhalen van jullie horen wat jullie met een sequencer doen en waarvoor hij gebruikt kan worden das al.

Bericht door een moderator:
Misschien moet je dat dan ook zo verwoorden :). Deze vraag is een andere dan "Wat is een sequencer?". Toch is door zelf op forum te gaan zoeken al veel over dit onderwerp te vinden. Kost je gewoon wat tijd.

ach joh.. tommeke is pas 15...

is het nou zo erg dattie dat hier even vraagt...

Je haalt de woorden uit mijn mond, bedankt :okdan:

Ik heb wat goed te maken :engel:

Met een keyboard kan je melodietjes spelen. Als je een sequencer hebt, kan je die melodietjes opnemen. Wat je opneemt is noot informatie (onder anderen), het apparaat onthoudt dus welke noten je gespeeld hebt en wanneer. Dit is het grote verschil met opnemen zoals je doet met bijvoorbeeld een cassetterecorder; die weet niet welke noten je hebt gespeeld maar neemt puur het geluid op.

Voordeel van een sequencer is, dat je er (meestal) meerdere partijen tegelijk mee kan afspelen - partijen die je 1 voor 1 hebt opgenomen. Zo kun je dus in je eentje een heel nummer maken zeg maar. En met een sequencer kan je ook drumpatronen opnemen en afspelen natuurlijk.

Er zijn losse (hardware) sequencers maar ook gecombineerde apparaten, waarvan bijvoorbeeld de Akai MPC-serie een hele bekende is. Dit apparaat combineert een sequencer met een sampler en heeft ook nog eens een aantal druk- en aanslaggevoelige pads waarmee je fijn ritmes kunt intikken.

Sequencers kun je ook weer met elkaar syncen, dat betekent dat je ze door middel van MIDI aan elkaar kunt koppelen zodat ze gelijk lopen. Op deze manier kun je simpel beginnen met bijvoorbeeld 1 goedkoop apparaat en dat later met iets anders uitbreiden waardoor je setup steeds groter wordt.

Uiteraard is een sequencer niets zonder geluidsbron; aan een MIDI-sequencer kan je bijvoorbeeld een synthmodule hangen om zo de interne geluiden automatisch af te spelen.

Overigens is het handig als je enigszins muzikaal bent en een beetje strak kunt inspelen, maar met een sequencer kun je je spel altijd wel strak trekken als je wilt - dit heet quantizen. Wat een sequencer niet doet voor je is checken of je valse noten speelt of slechte muziek maakt - daar ben je helemaal zelf verantwoordelijk voor :D

Er zijn losse (hardware) sequencers maar ook gecombineerde apparaten, waarvan bijvoorbeeld de Akai MPC-serie een hele bekende is. Dit apparaat combineert een sequencer met een sampler en heeft ook nog eens een aantal druk- en aanslaggevoelige pads waarmee je fijn ritmes kunt intikken.

Ik maak zelf voor mijn live optredens gebruik van zo'n soort hardware sequencer waar Hooihouse het over heeft, namelijk de Korg electribe SX
Zijn kleinere broertje is de Korg electribe S. Andere voorbeelden van deels vergelijkbare apparatuur zijn de Yamaha RS 7000, Ensoniq ASR-X en natuurlijk de akai mpc 500/1000/2000/2500/4000/5000

Meer over m'n Korg electribe SX'n met foto's en een half uur audio van het optreden is hier te vinden, onderaan de pagina:
https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=77108

Back