midi eigen geluiden

Jiggy1965

Ingeburgerd
Ben weer wat met midi aan het proberen en op zoek naar goede, maar niet te uitgebreide programma's. Beetje om er makkelijk in te komen. Cakewalk Sonar, daar duizelt het mij b.v. al gauw aan alle vensters en opties als ik de screendumps zo bekijk. Wat zijn aardige programma's?

Waar ik ook benieuwd naar ben: voor zover ik weet kan ik met een midi controller alleen de general midi sounds laten spelen. Of ik moet b.v. een echt midi keyboard gebruiken zodat de pc de midi weer daarheen terugstuurt.

Maar is het ook tegenwoordig mogelijk met midi om b.v. met een midi controller te spelen, maar dan andere geluiden te gebruiken. Betere dan de general midi sounds. Die dan misschien ook te downloaden/kopen zijn? Moet ik dan denken aan softsynts, vst/dx files? Of zijn er ook muziek programma's die zelf al over meer (betere) geluiden beschikken en waar ook extra content voor beschikbaar is op dat gebied?

..Waar ik ook benieuwd naar ben: voor zover ik weet kan ik met een midi controller alleen de general midi sounds laten spelen. Of ik moet b.v. een echt midi keyboard gebruiken zodat de pc de midi weer daarheen terugstuurt...
Dit klopt niet. Een Midi-keyboard is ook een controller.
Even voor de duidelijkheid: Midi is GEEN audio of geluid!
In Jip en Janneke-taal: Via Midi geef je 'de opdracht' door aan een ander Midi-apparaat. Of dit nu een drumcomputer, een synthesizer of een computer met een geluidskaart is.

Maar is het ook tegenwoordig mogelijk met midi om b.v. met een midi controller te spelen, maar dan andere geluiden te gebruiken. Betere dan de general midi sounds. Die dan misschien ook te downloaden/kopen zijn? Moet ik dan denken aan softsynts, vst/dx files? Of zijn er ook muziek programma's die zelf al over meer (betere) geluiden beschikken en waar ook extra content voor beschikbaar is op dat gebied?
Uiteraard. Kijk inderdaad maar naar (elke) willekeurige muziekprogrammaatjes en/of softsynths, etc.etc.

Misschien een tip: ga je eens een beetje verdiepen in Midi, softsynths, etc. Er is (ook hier) HÉÉL veel over terug te vinden.
Succes! :koffie:

Ja, weet dat midi op zich geen geluid is. Maar wou even onderscheid maken tussen een simpel midi keyboard om slechts de toetsen door te geven aan de pc (zo rond de 150 euro) en b.v. een midi synthesizer als Korg die zelf geluiden heeft die dan via midi out weer terugkomen.

Maar wat ik dan bedoel is als je een midi keyboard op je pc aansluit en in een midi sequencer op je pc je song opneemt dan is het geluid dat uit de pc komt meestal die general midi sounds van je geluidkaart? Weet dan dat cakewalk ook een eigen softsynth heeft (al geprobeerd). Maar van wat ik er tot nog toe over gelezen heb is dat je dan inderdaad die softsynths daarvoor nodig hebt om je keyboard/midi andere geluiden te laten horen tijdens het spelen/opnemen? Zat een beetje naar muziekprogramma's te zoeken die daar dan veel van hebben. Cakewalk had er dan eentje standaard ingebouwd. FL Studio blijkbaar veel meer. Weet niet of het met Cubase nog beter is. Maar dacht dat als je dan naar vst of dx bestanden zocht je extra instrumenten kon downloaden daarvoor, klopt dat? Dat zijn dan van die zogenaamde softsynths? Klopt het ook dat je daarvoor een erg krachtige pc nodig hebt of valt dat bericht tegenwoordig wel mee? Had b.v. al die Korg softsynth gezien en de specs daarvan vallen wel mee, niet van die 2gig geheugen berichten die andere pagina's zeiden dat je nodig zou hebben om softsynths goed te gebruiken en zo.

Welke programma's raden jullie mij aan om meer geluiden (softsynths) te kunnen gebruiken dan de general midi van de pc? Mij is verteld dat Fruity Loops een goed instap-programma is om met midi recording te beginnen? Ook veel geluiden etc.?

Maar wat ik dan bedoel is als je een midi keyboard op je pc aansluit en in een midi sequencer op je pc je song opneemt dan is het geluid dat uit de pc komt meestal die general midi sounds van je geluidkaart?

Dat komt omdat je als output in die track de standaard Windows Midi output hebt geselecteerd. (Microsoft SW-Synth of iets dergelijks)
Wil je een fatsoenlijker geluid, iets wat ook op te nemen is (echte audio dus) dan moet je de output instellen in een echte midi output, die aan een synthesizer vast zit. Of een software instrument (VSTi, DXi, au, RTAS, etc) natuurlijk.

Weet dan dat cakewalk ook een eigen softsynth heeft (al geprobeerd). Maar van wat ik er tot nog toe over gelezen heb is dat je dan inderdaad die softsynths daarvoor nodig hebt om je keyboard/midi andere geluiden te laten horen tijdens het spelen/opnemen?

Ja dus.

Maar dacht dat als je dan naar vst of dx bestanden zocht je extra instrumenten kon downloaden daarvoor, klopt dat?

Je kan gewoon nieuwe plugins downloaden in de vorm van een VST of DX (etc) die je dan installeert, en dan via je sequencer kan openen om er een midi signaal door heen te halen. Kijk maar eens wat grote namen als Native Instruments, ReFX, Novation (bij software) en Steinberg in de aanbieding hebben.

Dat zijn dan van die zogenaamde softsynths?

Ja.

Klopt het ook dat je daarvoor een erg krachtige pc nodig hebt of valt dat bericht tegenwoordig wel mee?

Dat ligt er heel erg aan. Een redelijke PC kan goed overweg met een paar 'zware' software instruments. Het probeem ligt er bij dat je je processor een geluidsgolfje laat berekenen. Daar is hij niet voor gemaakt, en dus is het niet optimaal. Aan geluidskwaliteit hoef je dus niet in te leveren, maar wel aan processorkracht. Dit kan opgelost worden door gebruik te maken van Romplers (softsynths die gebruik maken van wave-files om geluid op te bouwen).
Echter, procesoren tegenwoordig zijn zo krachtig, dat als je een groot aantal software instruments tegelijk geluid laat produceren dat heel goed mogelijk is. Kijk gewoon hoe ver je kan gaan. Je virusscanner is waarschijnlijk zwaarder dan 5 gemiddelde software instruments tegelijk.
Je hebt natuurlijk uitzonderingen...

Welke programma's raden jullie mij aan om meer geluiden (softsynths) te kunnen gebruiken dan de general midi van de pc? Mij is verteld dat Fruity Loops een goed instap-programma is om met midi recording te beginnen? Ook veel geluiden etc.?

Ligt er ook een klein beetje aan wat je wilt gaan maken. FL Studio (Fruity Loops dus) is heel goed geschikt voor de 'beginner'. Het is wat meer gericht op elektronische muziek/dance dan op rock enzo. Ook zou je eens kunnen kijken naar Cubase.

Ben het nu aan het proberen met Fruity Loops en de Korg Legacy softsynth. Maar merk bij het afspelen van een midi die ik dan op de wavestation softsynth laat lopen een duidelijk gekraak in het geluid. Waar kan dat door komen?

[edit] Ik heb de sampling rate verlaagd van de standaard 44100 naar de lagere 22050. Dat haalt het gekraak wel weg. Is dat wel een beetje redelijke kwaliteit of hoor ik toch 44100 te nemen en is mijn pc of geluidskaart daarvoor net niet goed genoeg?

Dat komt omdat je een geluidskaart hebt die niet zo heel erg goed is. Waarschijnlijk een huis-tuin-en-keuken geluidskaart. Je moet er eentje hebben met een low-latency driver (ASIO, niet de DirectX ASIO). Die kosten wel wat, maar zonder is het eigenlijk geen doen. 44100 hz is trouwens al erg weinig voor audio-werk, 22050 is wel heel erg minimaal. Je geluidskwaliteit zal dramatisch moeten zijn.
Kraken betekent over het algemeen dat je programma te veel van je geluidskaart vraagt. Je kan dat oplossen door je geluidskaart iets losser te laten werken, dus door de latency op iets hoger te zetten. Alles onder 25 ms is nog goed mee te werken. Daarboven hoor je een duidelijke vertraging.

Welke geluidskaart heb je?

Realtek HD
Heb net wel AsioAll driver geinstalleerd en dat hielp weer wel op 44100. Geen gekraak meer. Weet niet wat dat precies doet maar stond in de help van FL studio dat je toch wel een asio driver nodig hebt, ook voor audio recording en zo. Wat houd dat precies in , asio?

Maar daardoor kreeg ik dus een betere geluidskwaliteit bij tig instrumenten tegelijk?

Realtek HD
Heb net wel AsioAll driver geinstalleerd en dat hielp weer wel op 44100. Geen gekraak meer. Weet niet wat dat precies doet maar stond in de help van FL studio dat je toch wel een asio driver nodig hebt, ook voor audio recording en zo. Wat houd dat precies in , asio?

Ah.. beruchte standaard onboard geluidskaart. Zeer geschikt voor muziek luisteren en gamen, maar niet bepaald bruikbaar bij het maken van muziek. ASIO4ALL is niets meer dan een simpele wrapper. Met de goede instellingen krijg je daar dus exact dezelfde resultaten mee als dat je geen ASIO zou gebruiken (MME dus... of droog DirectX). En das niet zo goed met de Realtek HD.
Ik raad je aan een goede inverstering te doen in een goede geluidskaart. Kijk eens naar M-Audio producten. Ook de FCA202 van Behringer is een zeer goed product voor zijn prijs (een van de weinige goede Behringer producten).

valt mij echter wel op dat ik met die asio driver op 44100 wel minder gekraag bij veel sounds tegelijk krijg dan zonder. Dus iets schijnt het wel te helpen. Maar toch eens naar aparte geluidskaart kijken dus? Ben in ieder geval al wat meer erachter hoe het softsynths principe werkt...

valt mij echter wel op dat ik met die asio driver op 44100 wel minder gekraag bij veel sounds tegelijk krijg dan zonder. Dus iets schijnt het wel te helpen. Maar toch eens naar aparte geluidskaart kijken dus? Ben in ieder geval al wat meer erachter hoe het softsynths principe werkt...

Ja, kan aan vanalles liggen. Ik denk zelf dat de latency met de asio4all driver iets hoger is.
Ja, kijken naar een aparte geluidskaart is een heel goed idee. En als je dan toch geld aan het uitgeven bent is het misschien ook slim om een midi-keyboardje aan te schaffen. Dan ben je er helemaal klaar voor.

Ja, die zou ik sowieso nodig hebben.Heb ook bij de Korg lagacy collection digital edition gekeken. Met de M1 en Wavestation. M1 heb ik vroeger ook gehad, dus als ik die zou kunnen combineren met een midi keyboard zou dat prachtig zijn. Ook even bij de specs gekeken:

Intel Pentium III/1GHz or faster, Pentium 4, Pentium M, Celeron, Celeron M/900 MHz or faster recommended
Memory: 256 MB or larger
Audio Interface (*1): Stand-alone: ASIO, DirectSound or MME compatible audio interface
*1: Audio interface with a low latency will be needed to play software synthesizers in real time.

Ik heb al een 1, nog wat gig dual core en 1 gig aan geheugen. Dus blijkbaar enkel nog een betere losse geluidskaart nodig. Blijkbaar voldoet mijn Realtek HD ingebouwde dus niet helemaal? Wat heeft die dan niet wat hij eigenlijk zou moeten hebben? Niet dat ik zo een geluidskaartje koop die wel goed lijkt, maar eigenlijk net zo goed is als de Realtek die ik nu heb 8)

Ook even bij de specs gekeken:

Intel Pentium III/1GHz or faster, Pentium 4, Pentium M, Celeron, Celeron M/900 MHz or faster recommended
Memory: 256 MB or larger
Audio Interface (*1): Stand-alone: ASIO, DirectSound or MME compatible audio interface
*1: Audio interface with a low latency will be needed to play software synthesizers in real time.

Ik heb al een 1, nog wat gig dual core en 1 gig aan geheugen.
Let wel op dat deze systeemeisen altijd erg ruim zijn. Er is vaak (en ook in dit geval) rekening gehouden met het feit dat je ook nog een sequencer draait en eventueel wat andere instruments en effecten.

Dus blijkbaar enkel nog een betere losse geluidskaart nodig. Blijkbaar voldoet mijn Realtek HD ingebouwde dus niet helemaal? Wat heeft die dan niet wat hij eigenlijk zou moeten hebben? Niet dat ik zo een geluidskaartje koop die wel goed lijkt, maar eigenlijk net zo goed is als de Realtek die ik nu heb 8)
Nee, een ingebouwde geluidskaart is trouwens nooit echt goed. Zelfs bij het luisteren van wat mp3tjes hoor je dat de kwaliteit niet best is.
Wat je nodig hebt is een geluidskaart met een low latency ASIO driver.
Als je op die kreet let, komt het wel goed. Merken waar je naar zou kunnen kijken zijn: M-Audio, E-MU, Behringer, Edirol, ESI, enz. Persoonlijk denk ik dat je relatief het goedkoopste (prijs/kwaliteit verhouding) uit bent met M-Audio.
Laat het ons weten als je wat op het oog hebt, dan doe je in elk geval niet snel een verkeerde koop.

Back