[dub track] TX

Yawgmoth

Moderator
Staff member
Bij het mooie zomerse weer dat we nu al hebben hoort uiteraard ook een stukje zomerse muziek. Heb dan ook weer een poging gedaan een dub track te maken.

Opbouwende kritiek is dan ook welkom!

link: XT

Niet helemaal overtuigend een soepel lopende track, maar je samples klinken wel goed/deep.

Ik hoor geen bassline. En dan krijgt elke dub track het al zwaar natuurlijk. Verder weet ik niet of je dub bedoelt in de zin van dub-reggae, maar een soort van reggae maatverdeling zit er ook net niet in nu. Als je dat wel wil bereiken dan zou ik de drum zo laten en zorgen dat de accenten van het orgel op de 2e en 4e tel uit komen. Je snare is dan de 3e tel van je 4/4 maat.

Verder zitten er idd wel leuke sounds in, vooral je orgel klinkt mooi. En die lompe synthetische kick kan ik ook zeker waarderen!

:peukie:

de accenten van het orgel op de 2e en 4e tel uit komen. Je snare is dan de 3e tel van je 4/4 maat.

dan is ie echt dubby reaggy:D

de delay op die stem heeft nog niet het effect dat ik bij andere dubreg hoor. Ik vermoed dat je de echo erop vergeten bent

dan zou ik een geschikte tapedelay gebruiken, eentje die helemaal loos gaat. Dan hoef je ook iets minder vaak die stemmetjes te plaatsen. Zeker wanneer de delay veel meer feedback heeft. Kan je ze wat meer opsparen.

Ik hoor geen bassline. En dan krijgt elke dub track het al zwaar natuurlijk. Verder weet ik niet of je dub bedoelt in de zin van dub-reggae, maar een soort van reggae maatverdeling zit er ook net niet in nu. Als je dat wel wil bereiken dan zou ik de drum zo laten en zorgen dat de accenten van het orgel op de 2e en 4e tel uit komen. Je snare is dan de 3e tel van je 4/4 maat.

Verder zitten er idd wel leuke sounds in, vooral je orgel klinkt mooi. En die lompe synthetische kick kan ik ook zeker waarderen!

:peukie:

Bedankt voor je onderbouwde reactie. Ik ga in een nieuwe mix jouw adviezen over de maatverdeling testen.
Dat van die bassline kan ik niet helemaal plaatsen, die hoor ik nl zelfs op m'n laptop speakers. Heb hem wel enigzins terugmoeten nemen in de mix omdat ie de boel nogal dichtsmeerde.
Orgels komen uit de Clavia G2 en de kick is een 808 en een 909 die gelayerd zijn.

dan is ie echt dubby reaggy:D

de delay op die stem heeft nog niet het effect dat ik bij andere dubreg hoor. Ik vermoed dat je de echo erop vergeten bent

Kan je een goede referentie track hiervoor noemen? Ik heb zelf nl. naast The Orb geen voorbeelden in huis.

dan zou ik een geschikte tapedelay gebruiken, eentje die helemaal loos gaat. Dan hoef je ook iets minder vaak die stemmetjes te plaatsen. Zeker wanneer de delay veel meer feedback heeft. Kan je ze wat meer opsparen.

Ik heb al die feedbackloops live gemixt (met hardware), en m'n skills zijn zeker niet perfect. Heb op dit moment (nog geen) tapedelay staan, maar wanneer ik dit soort spacy tracks vaker ga maken dan zal ik er zeker voor gaan.

Op zich relaxte track waarvan ik zeker weet dattie met de eerder genoemde tips idd dikke dub kan worden.

-Bassline hoor ik ook niet (crappy laptopspeakers).
-Ritme met name hats vind ik te tam. Misschien dat een subtiele "beat repeat" uit ableton, hier uitkomst biedt.
-Snare mag van mij af en toe extreem dikke/feedback delay op.

Zelf vind ik "Mad Professor" en "King Tubby" erg goede dub maken, althans de laatste maak niet meer helaas. Hierbij de myspace linkjes.

http://www.myspace.com/madprofessordub
http://www.myspace.com/kingtubbydub

Op zich relaxte track waarvan ik zeker weet dattie met de eerder genoemde tips idd dikke dub kan worden.

-Bassline hoor ik ook niet (crappy laptopspeakers).
-Ritme met name hats vind ik te tam. Misschien dat een subtiele "beat repeat" uit ableton, hier uitkomst biedt.
-Snare mag van mij af en toe extreem dikke/feedback delay op.

Zelf vind ik "Mad Professor" en "King Tubby" erg goede dub maken, althans de laatste maak niet meer helaas. Hierbij de myspace linkjes.

http://www.myspace.com/madprofessordub
http://www.myspace.com/kingtubbydub

Heb de tracks van de mad professor en king tubby beluisterd: Righteous Dub en Kunte Dub (mad prof) en Roots Dub (king tubby) zijn goede voorbeelden van de sound die ik zoek.

Een goede tape echo of compressor (bedoelt gebruik: compressie op 1 van de bussen van mijn mengpaneel) staat ook nog op mijn verlanglijste.

Een goede tape echo of compressor (bedoelt gebruik: compressie op 1 van de bussen van mijn mengpaneel) staat ook nog op mijn verlanglijste.

Gruizige BBD delay doet het ook wel OK in dub :)

Back